آنفولانزا

آنفولانزا در ایران ؛ پیشگیری، علائم و درمان

بیماری آنفولانزا در ایران با شدت زیادی شیوع پیدا کرده و متاسفانه جان چندین نفر را در کشورمان گرفته است. در ادامه، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان بیماری آنفولاتزا را بررسی می‌کنیم.

از چند هفته پیش بیماری آنفولانزای شدید در ایران شیوع پیدا کرده و متاسفانه جان تعدادی از هموطنانمان را گرفته است. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم این بیماری و راه‌های پیشگیری، علائم و درمان آن را بررسی کنیم.

آنفولانزا

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که بیماری آنفولانزا در ایران از حدود سه هفته پیش در کشور شیوع پیدا کرده است. به گفته مسئولان شیوع این بیماری زودتر از موعد بوده و فراگیری آن به اندازه‌ای است که می‌توان آن را یک اپیدمی دانست. همچنین گفته می‌شود استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشان، گیلان و تهران بیشترین درگیری را با این بیماری داشته‌اند.

تاکنون 56 نفر به خاطر بیماری آنفولانزا فوت کرده‌اند

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفت از ابتدای موج شیوع آنفولانزا در ایران تاکنون 56 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده‌اند. به گفته رئیسی، در هفته اخیر یعنی در هفته اول آذر 98 در مجموع 273 نفر به دلیل بیماری آنفولانزا در بیمارستان‌ها بستری شدند و 19 نفر هم در این هفته فوت کردند. وی تاکید کرد تمام افراد فوت شده بیماری زمینه‌ای داشتند یا مسن بودند. معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد هر بیماری ریوی و تنفسی به معنای ابتلا به آنفولانزا نیست و تشخیص این بیماری به انجام آزمایش‌های تشخیصی نیاز دارد. همچنین همه افراد جامعه به تزریق واکسن نیازی نخواهند داشت و استفاده از واکسن فقط برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری ریوی و زنان باردار توصیه می‌شود.

آنفولانزا

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز می‌گوید موج آنفولانزا با شدت هر چه بیشتر شروع به کار کرده و علاوه بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی هم شیوع پیدا کرده است. در ایران تقریبا در تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری دریافت شده است. علیرضا رئیسی هم می‌گوید امسال بروز و شیوع آنفولانزا نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بوده و سرعت شیوع آن بسیار شدیدتر شده است. همچنین امسال ویرویس H1N1 که شدت بیماری آن کمی بیشتر است، سهم بیشتری را در شیوع آنفولانزا به خود اختصاص داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم از ابتلای نزدیک به 70 نفر به آنفولانزا در این استان خبر داد و افزود متاسفانه از ابتدای مهرماه تاکنون 10 نفر از مبتلایان به این بیماری در اصفهان جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمار، استان گیلان تاکنون بیشترین تعداد مبتلایان به آنفولانزا را داشته و 1350 مورد ابتلا گزارش شده است که 401 نفر آنها بستری شده‌اند. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرده که موج ابتلا به بیماری آنفلوانزا تا حدود دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت و احتمال تشدید آن در این مدت وجود دارد. به احتمال زیاد پس از این دو هفته، این موج بیماری فروکش می‌کند.

علائم و راه‌های پیشگیری و درمان

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا، زدن واکسن برای افراد مسن و دارای پیشینه بیماری و همینطور پیشگیری و مراقبت است. وزارت بهداشت توصیه می‌کند اگر دانش آموزان سرما خوردند یا به آنفولانزا مبتلا شدند تا سه روز به مدرسه نروند و در منزل استراحت کنند. رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با صابون، حضور نیافتن بیمار در جمع‌ها، ‌استفاده از ماسک، نوشیدن زیاد آب، استراحت کافی و مراجعه به پزشک در صورت طولانی شدن بیماری از دیگر توصیه‌هایی است که پزشکان و مسئولان بهداشتی کرده‌اند.

آنفولانزا

علائم آنفولانزا شبیه به سرماخوردگی است؛ مانند تب، بدن درد، سرفه‌های طولانی، ضعف و بی حالی. در صورت داشتن این علائم از خود درمانی پرهیز کنید و فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. آنفولانزا یک بیماری ویروسی و مسری است و به همین دلیل حتما بهداشت فردی را رعایت کنید و در جمع‌ها حضور نداشته باشید. شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند باعث شکل‌گیری علائمی در قسمت بالایی دستگاه تنفسی انسان شود و آبریزش بینی، گلودرد و سرفه، گرفتگی سینوس و علائم سیستمیک مانند تب از جمله علایم این بیماری هستند. علائم و نشانه‌های آنفولانزا معمولا سریع‌تر پدیدار می‌شوند و شدت بیشتری نسبت به سرماخوردگی دارند. داشتن تب از دیگر علائم این بیماری است؛ اگرچه ابتلا به سرماخوردگی ساده هم می‌تواند درجه حرارت بدن شما را بالا ببرد، اما به ندرت به تب بالا منجر می‌شود. لرز و تعریق و احساس ضعف و خستگی هم از نشانه‌های شایع ابتلا به این بیماری است.

دوره بیماری آنفولانزا بین 3 تا 10 روز است که البته این دوره با توجه به سیستم ایمنی بدن افراد، متفاوت خواهد بود. علایم این بیماری در بین کودکان و افراد مسن، شدت و مدت بیشتری دارد. استراحت نکردن و مصرف نکردن داروها باعث می‌شود دوره زمانی بیماری افزایش پیدا کند. چای زنجبیل، سوپ مرغ، چای هل، دارچین، زردچوبه، دم نوش آویشن، نعنا، پونه، عسل، بخور اکالیپتوس، سیر و پرتقال هم می‌توانند به بهبود بیماری کمک کنند.