مایکروسافت گنجینه ای از کدهای متن باز را برای آخرالزمان ذخیره کرده است!

مایکروسافت گنجینه ای از کدهای متن باز را برای آخرالزمان ذخیره کرده است!

نام خزانه جهانی بذر سوالبارد را احتمالا شنیده‌اید و حالا مشخص شده که مایکروسافت نیز انبار محرمانه‌ای در نزدیکی این خزانه دارد که گنجینه‌ای از کدهای متن باز گیت هاب را درون آن نگهداری می‌کند.

خزانه جهانی بذر سوالبارد در کشور نروژ یکی از مشهور ترین و اسرارآمیز‌ترین ساختمان‌های جهان است که درون آن مجموعه‌ای عظیم از بذرهای مختلف که از سراسر جهان گردآوری شده، نگهداری می‌شود تا در صورت وقوع جنگ‌های جهانی و سایر اتفاقاتی که منجر به نابودی‌های عظیم می‌شوند، بازماندگان بتوانند از آن برای بازیابی و کشت مجدد گیاهان و درختان جدید استفاده کنند.

حالا طبق گزارشی یجدید مشخص شده است که مایکروسافت یک معدن ذغال سنگ قدیمی در نزدیکی خزانه بذر سوالبارد را به تشکیلاتی برای ذخیره‌سازی و نگهداری از مجموعه‌ای ارزشمند از کدهای اوپن سورس اختصاص یافت داده است. در واقع مایکروسافت تمام کدهای متن باز قرار گرفته بر روی گیت هاب (GitHub) را به صورت یک آرشیو فیزیکی در این انبار نگهداری می‌کند تا در صورت وقوع نابودی‌های عظیم بازماندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

مایکروسافت گنجینه ای از کدهای متن باز را برای آخرالزمان ذخیره کرده است!

البته شاید این جمله کمی تخیلی و اغراق آمیز به نظر می‌سد اما در صورت وقوع نابودی‌های همگانی در آخرالزمان، انسان‌هایی که احتمالا زنده بمانند، می‌توانند به این آرشیو دسترسی پیدا کرده و از نرم افزارهای به کار رفته در تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند شوند و یا حتی سیستم عاملی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازیابی نابودی‌ها توسعه دهند.

کدهای متن باز گیت هاب در کنار صدها گیگابایت اطلاعات دیگر

البته این مجموعه عظیم که تحت عنوان آرشیو دنیای قطب شمال (Arctic World Archive) نامیده می شود از سال ۲۰۱۷ ایجاد شده و طبق گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کدهای متن باز گیت هاب، مجموعه‌ای عظیم از آرشیوهای ملی، فیلم‌ها و محتواهای الکترونیکی که ارزش ذخیره‌سازی داشته باشند را درون خود جای داده است.

مایکروسافت گنجینه ای از کدهای متن باز را برای آخرالزمان ذخیره کرده است!

این آرشیو فیزیکی که مایکروسافت درون این انبار قرار داده شامل مجموعه‌ای عظیم از بخش بزرگی از کدهای متن باز سراسر جهان است و خواندن آن تنها با استفاده از لنزهای میکروسکوپی امکان‌پذیر است. به گزارش بلومبرگ، جامعه توسعه دهندگانی که به طراحی و ساخت نرم افزارهای متن باز و توسعه کدهای این حوزه می‌پردازند، معمولا از سوی کاربران مورد استقبال شایسته قرار نمی‌گیرند و ناشناس باقی می‌مانند، اما در واقع بخش بزرگی از معماری دنیای دیجیتالی که ما هر روز با آن تعامل داریم از این نرم افزارها بهره برده است.

به طور مثال بخش عظیمی از فیسبوک، گوگل و حتی فروشگاه آمازون به این نرم افزارها وابسته‌اند و بنابراین ذخیره‌سازی آرشیو گیت هاب که تقریبا تمام کدهای متن باز جهان درون آن قرار دارند، می‌تواند یک اقدام ارزشمند و البته منطقی باشد.