عصبانیت و شکایت ستاره شناسان از پروژه استارلینک ایلان ماسک

عصبانیت و شکایت ستاره شناسان از پروژه استارلینک ایلان ماسک

پروژه استارلینک (Starlink) سرمایه‌دار و کارآفرین بزرگ، ایلان ماسک که با هدف فراهم کردن اینترنت برای سراسر جهان به وجود آمده بود، دردسرهای زیادی برای ستاره شناسان و علاقه‌مندان به رصد آسمان شب ایجاد کرده است.

پروژه استارلینک (Starlink) یکی از جالب‌توجه‌ترین ایده‌های مطرح شده توسط کارآفرین بزرگ، ایلان ماسک است که با فرستادن چیزی در حدود 42 هزار ماهواره در خارج از جو زمین، با هدف فراهم کردن اینترنت برای کل سیاره استارت خورده است. البته همانطور که انتظار می‌رود این طرح با موافقت همگان همراه نیست و به تازگی ستاره شناسان از وارد شدن ماهواره‌های استارلینک به داخل تصاویر فضایی آن‌ها شکایت کرده‌اند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

دردسر پروژه استارلینک

وجود ماهواره در آسمان سیاره ما موضوع جدیدی نیست و گفته شده که در حال حاضر حدودا 2 هزار ماهواره فعال در اطراف زمین قرار دارد. از طرف دیگر ستاره شناسان و تمامی افرادی که به رصد آسمان شب علاقه دارند راه‌هایی را بلد هستند که نگذارند ماهواره‌های در حال پرواز تصاویر ثبت شده آن‌ها را خراب کنند.

با این وجود در ماه می امسال یکی از اصلی‌ترین فازهای پروژه استارلینک ایلان ماسک به مرحله اجرا گذاشته شد و 122 ماهواره از 42 هزار ماهواره مورد نظر این نابغه دنیای تکنولوژی به فضا پرتاب شد. شروع این پروژه با نگرانی ستاره شناسان در مورد پرترافیک کردن آسمان شب برای تلسکوپ‌های زمینی همراه بود و در حالی که یک قسمت دیگر از این پروژه به تازگی اجرا شده، نگرانی این دانشمندان کم‌کم به حقیقت پیوسته است.

عصبانیت و شکایت ستاره شناسان از پروژه استارلینک ایلان ماسک

در تصویر بالا عکس دوربین DECam رصدخانه CTIO در شمال شیلی را می‌بینیم که در توییت یکی از محققان رصدخانه در مورد 19 عدد از ماهواره‌های استارلینک که اخیرا وارد جو شده‌اند، منتشر شده است. گفته شده که حرکت زنجیری این تجهیزات پرنده از مقابل دوربین مورد نظر در صبح روز 18 نوامبر اتفاق افتاده و در حدود 5 دقیقه طول کشیده است.

در عکس زیر هم هر نقطه در خط‌های ممتد موجود، مربوط به یک ماهواره پروژه استارلینک است:

عصبانیت و شکایت ستاره شناسان از پروژه استارلینک ایلان ماسک

در حالی که این ماهواره‌ها در آسمان شب به صورت نقطه‌های سیاه دیده می‌شوند و مشکلات خاص خود را به وجود می‌آورند،‌ تا دقایقی پس از غروب خورشید و کمی قبل از طلوع آفتاب نور خورشید به این اشیا می‌تابد و در تلسکوپ‌های ستاره شناسی و یا با دوربین‌های چشمی معمولی به شکل نقطه‌هایی سفید رنگ دیده می‌شوند.

سیز باسا (Cees Bassa) از موسسه ستاره شناسی رادیویی هلند، در این رابطه می‌گوید که اجسام مورد نظر به قدری بزرگ هستند که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به راحتی قابل رویت هستند و در حالتی که تعداد آن‌ها به مقدار مورد نظر پروژه استارلینک برسد، وجود ماهواره‌ها در فضا چهره آسمان در نظر ستاره شناسان را تغییر می‌دهد و رصد فضا را با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد.

آلان دافی (Alan Duffy) ستاره شناس دانشگاه سوینبرن پس از اولین فاز پروژه استارلینک در این رابطه گفت که پرواز تمامی ماهواره‌های استارلینک در آسمان می‌تواند استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی امواج ماکرو بر روی زمین را غیرممکن کند. دومین گروه از ماهواره‌های ایلان ماسک که تعداد آن‌ها 60 عدد اعلام شده، در 11 نوامبر به فضا پرتاب شدند و از طرف دیگر برخی ستاره شناسان مشاهده کرده‌اند که این اشیا پرنده نسبت به اجرام مشابه دیگر خاصیت بازتابی بیشتری را دارند و این مسئله دردسرهای پروژه استارلینک را بیشتر می‌کند.

حذف کردن رد قطار ماهواره‌های شرکت ایلان ماسک از تصاویر ماهواره‌ای کار سختی نیست، اما از آنجایی که عمده اطلاعات مورد استفاده دانشمندان به تصاویر خام ثبت شده توسط تلسکوپ‌ها مربوط می‌شود، حذف کردن ماهواره‌ها از عکس‌ها فایده چندانی ندارد. همچنین از بین بردن اثر یک ماهواره به مراتب ساده‌تر از انجام این کار برای 19 و یا 60 ماهواره است.

با خبرساز شدن جنجال‌های مربوط به دردسرهای پروژه استارلینک برخی از علاقه‌مندان با سوژه‌های معروفی مثل نقاشی مونالیزا و یا حتی عکس ایلان ماسک شوخی کرده‌اند و از اصطلاح استارلینک شدن، به معنی اضافه کردن رد ماهواره‌ها در عکس، برای کار خود استفاده کرده‌اند:

عصبانیت و شکایت ستاره شناسان از پروژه استارلینک ایلان ماسک

عصبانیت و شکایت ستاره شناسان از پروژه استارلینک ایلان ماسک

تا این لحظه هنوز مشخص نیست که اسپیس ایکس، شرکت مادر پروژه استارلینک و ستاره شناسان مشکل مورد نظر مربوط به رد ماهواره‌ها را چگونه حل می‌کنند، اما از آنجایی که در سال جاری میلادی دو گروه دیگر از ماهواره‌های این پروژه به فضا پرتاب می‌شوند، مطمئنا در آینده خبرهای بیشتری را در این رابطه خواهیم شنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. ای نادان های بی مغز اخترشناسی علم بسیار بزرگ برای کل دنیاست و این ایلان ناسا احمق می خواهد این علم بزرگ را از بین ببرد

  2. قطعا رقباش و بعضی مثل کشورها مثل ایران این مخالفت هارو راه انداختن
    وگرنه بخاطر دیدن ستازه توسط چند نفر همچین پروژه بزرگ و انسان دوستانه ایی زیر سوال نمبردن
    بخاطر دیدن چندتا ستاره
    لعنت بهشون

  3. پروژه استارلینک واقعا فوق‌العادس امیدوارم
    این شکل یه جورایى حل بشه و در آینده بتونیم از اینترنت کاملا رایگان بدون فیلتر استفاده کنیم
    درود بر ایلان ماسک و آرزوى موفقیت براى این عزیز.

  4. بنده از همان اوّل با پیاده کردن یک هدف خوب به روش بد مخالفت نمودم؛ گذشته از آلودگی بصری، فضا که آشغالدونی نیست
    وانگهی، اگر بجای اینهمه خرج و بَرج، روی فیزیک نور و موج تحقیقات بیشتری شود، خیلی راحت میتوان با بهره‌گیری از اجرام آسمانی مجاور زمین، با امنیت و هزینۀ کمتری به اینترنت جهانی رایگان دست یافت؛ البته سازمان ملل بایستی قبل از هر شخص حقیقی/حقوقی دیگری پیشدستی کند
    مثلاً: در کنار امواج رادیویی، میتوان برای تنظیم فواصل، لیزر و آینه هم بکار برد؛ حتا میتوان پیامها را روی فوتونهای طبیعی سوار کرد

  5. برو بابا مرده حسابی تا حالا این حمه فضا رو دیدین چه گلی زدین سره مردم
    درود بر ایلان ماسک