سایپا کوییک

بررسی سایپا کوییک دنده ای و اتوماتیک ؛ مزایا و مشخصات سومین خودروی ملی سایپا

سایپا کوییک سومین خودروی ملی سایپا محسوب می‌شود که مشتریان می‌توانند دو مدل دنده ای و اتوماتیک آن را خریداری کنند. در این مقاله مشخصات، امکانات، مزایا و معایب خودرو سایپا Quik را بررسی می‌کنیم.

سایپا کوییک که آن را به عنوان سومین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا می‌شناسیم، آنچنان هم یک خودرو مستقل محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را همان ساینا اتوماتیک هاچ بک نامید. این خودرو بر اساس پلتفرم X200 خودرو ساخته شده است که یک پلتفرم مشترک میان تیبا و ساینا محسوب می‌شود. این خودرو برای نخستین بار در اسفند سال 95 به معرض نمایش درآمد که نام این خودرو حواشی زیادی را به همراه داشت؛ چراکه Quick یک کلمه لاتین بوده و به معنای سریع است؛ اما مسئولان سایپا برای اینکه نام آن را داخلی جلوه دهند، مدعی شدند که نام کوییک مربوط به روستایی در استان کردستان است و گروهی دیگر نام کوییک را به تپه‌ای باستانی در استان کرمانشاه ربط می‌دهند. از نام این خودرو که بگذریم به مشخصات ظاهری و فنی این خودرو می‌رسیم و در ادامه به صورت کامل این خودرو را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

بررسی کامل سایپا کوییک

طراحی ظاهری

سایپا کوییک

سایپا کوئیک به تیبا 2 یا تیبا هاچ بک از نظر ابعاد و فاصله محوری شباهت زیادی دارد و دلیل چنین شباهتی نیز به پلتفرم یکسان آنها مربوط می‌شود، اما شرکت سایپا با وجود اینکه کوییک به یک خودرو هاچ بک شبیه است، آن را یک خودرو کراس اوور یا هاچ بک کراس معرفی می‌کند و با این پسوند به بازار کشور عرضه کرده است، به همین دلیل طراحان برای اینکه به ادعای خود رنگ و بوی واقعیت ببخشند، در طراحی آن از بخش‌هایی چون زه پلاستیکی اطراف گلگیر، دیفیوزر سپرهای جلو و عقب و ریل‌های سقفی یا باربندی به شکل کراس اوورهای واقعی استفاده کردند.

سایپا کوییک

نمای جلویی سایپا کوییک بسیار به ساینا شباهت دارد و طراحان سایپا از همان در موتور و گلگیر استفاده کرده‌اند و این موضوع را بسیاری از کارشناسان تایید می‌کنند، اما طراحان برای اینکه تفاوت‌های جزئی را ایجاد کنند، در سپر، مه‌شکن و جلوپنجره آن تغییراتی را ایجاد کردند تا نسبت به ساینا کمی تهاجی‌تر و مدرن‌تر باشد. هرچند چراغ‌های جلو این خودرو از همان چراغ‌های ساینا قرض گرفته شده است، اما داخل آن کمی دودی‌تر به نظر می‌رسد. در قسمت جانبی سایپا کوییک نیز می‌توان شباهت‌هایی با ساینا را به خوبی مشاهده کرد، اما طراحان سعی کردند با استفاده زه پلاستیکی، طرح جدید دستگیره‌ها و ریل سقفی این شباهت‌ها را کاهش دهند.

سایپا کوییک

در بخش عقب کوییک شاهد تلاش طراحان سایپا بوده‌ایم و آنها از سپر عقب و چراغ‌های جدیدی نسبت به ساینا استفاده کرده‌اند. چراغ‌های عقب این خودرو نسبت به ابعاد کلی بدنه دارای سایز بزرگ‌تری بوده و به چراغ‌های عقب برخی از خودروهای بی ام و شبیه هستند. ترکیب چراغ‌های مه شکن و دیفیوزر عقب در کنار گرافیک‌های این چراغ‌ها باعث ایجاد نمای زیبایی شده‌اند. به طور کلی سایپا کوییک نیز همانند تیبا و ساینا از لحاظ ظاهری با ایراداتی همراه است، اما به دلیل محدوده قیمتی این خودروها باید طراحی ظاهری آنها را قابل قبول دانست.

طراحی داخلی

سایپا کوییک

علاوه بر ظاهر، در فضای داخلی نیز شباهت‌های متعددی میان سایپا کوییک و ساینا دیده می‌شود، اما باید کابین سایپا کوییک را مدل ارتقا پیدا کرده کابین خودرو ساینا بدانیم. صندلی‌های کوییک از لحاظ طراحی به صندلی‌های ساینا شباهت زیادی دارند و دارای تنظیمات چندگانه دستی هستند. طراحان سایپا از رویه پارچه‌ای مشکی رنگ برای پوشش این صندلی‌های استفاده کرده‌اند که دوخت قرمز جذابیت آن را نسبت به صندلی‌های ساینا افزایش داده است. همچنین قسمت‌های مختلفی از کابین نظیر دستگیره درها، کنسول مرکزی و اطراف کنترل‌های فرمان از رنگ قرمز بهره می‌برند که هرچند در ابتدا جذاب به نظر می‌رسند، اما به مرور زمان برای سرنشینان جذابیت اولیه را ندارند.

سایپا کوییک

طراحان سایپا از پلاستیک بی‌کیفیت برای داشبورد این خودرو استفاده کرده‌اند که البته با توجه به محدوده قیمتی این خودرو نمی‌توان آن را یک نقطه ضعف بزرگ دانست. رویه چرمی برای پوشش غربیلک فرمان این خودرو استفاده شده که نسبت به فرمان سایپا دارای طراحی مدرن‌تری است. کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل در این خودرو با هدف افزایش راحتی راننده بر روی فرمان نصب شده‌اند. در این خودرو در بالاترین قسمت کنسول مرکزی شاهد یک مانیتور 7 اینچی لمسی هستیم که از قابلیت‌هایی چون مسیریابی و نمایش تصاویر دوربین عقب بهره می‌برد.

سایپا کوییک

شرکت سایپا، کوییک را در سه تیپ پایه SE، فول SE-A و پلاس SE-A LUX روانه بازار می‌کند که تیپ پایه از نظر امکانات با تیبا اختلاف زیادی ندارد و این مدل حتی دارای گیربکس اتوماتیک هم نیست، ولی تیپ فول سایپا کوییک دارای امکانات بیشتری نسبت به مدل پایه خود است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS)، کامپیوتر سفری، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، چراغ‌های همراهی تا در خانه، چراغ‌های روشنایی در روز، شیشه‌های دودی عقب، فرمان برقی، قفل شدن اتوماتیک درها در سرعت بالای 10 کیلومتر، محدودکننده سرعت و کروز کنترل اشاره کرد.

سایپا کوییک

تیپ پلاس سایپا کوییک افزون بر بهره‌مندی از امکانات تیپ فول، از امکانات بیشتری نظیر دوربین دید عقب، مسیریاب، نمایشگر لمسی 7 اینچی+ رادیو + USB، سیستم ورود به خودرو بدون کلید، سیستم استارت دکمه‌ای و سیستم پایش فشار باد تایرها برخوردار است که چنین امکاناتی در هیچ یک از محصولات میان‌رده سایپا یا ایران خودرو وجود ندارد. از این رو انتخاب تیپ پلاس سایپا کوییک در این محدوده قیمتی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

سایپا کوییک در سه تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که هر سه تیپ از یک نوع موتور برخوردارند، اما تیپ پایه از لحاظ گیربکس، قدرت و نوع دریچه گاز با دو تیپ فول و پلاس تفاوت‌هایی دارد. سایپا کوییک به یک موتور 1503 سی‌سی 4 سیلندر 8 سوپاپ خانواده X200 (تیبا، ساینا) مجهز شده که باید این موتور را مدل ارتقا پیدا کرده موتور 1300 سی‌سی دانست. این موتور قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر تولید می‌کند که گیربکس 5 سرعت دستی در تیپ پایه و گیربکس اتوماتیک CVT در مدل‌های فول پلاس وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند.

سایپا کوییک

سایپا مدعی است گیربکس CVT سایپا کوییک توسط شرکت پانچ بلژیک تولید شده و دارای عملکرد و کیفیت مناسبی است، اما تجربه استفاده از این خودرو مشخص می‌کند این گیربکس به دلیل ضعف سیستم خنک‌کنندگی در ترافیک‌های سنگین کارایی خوبی ارائه نمی‌دهد. این مشکل در مدل‌های اتوماتیک ساینا نیز دیده شده است و هنگامی که به گیربکس اتوماتیک این خودروها فشار بیاورید، در انتقال نیروی تولید شده موتور به چرخ‌ها با مشکل مواجه شده و فاقد کارایی مناسب می‌شوند.

سایپا کوییک

سایپا کوییک در مدل‌های فول و پلاس خود در کنار گیربکس اتوماتیک از دریچه گاز برقی نیز بهره می‌برد. این دریچه‌های گاز برقی نسبت به مدل‌های مکانیکی میزان آلایندگی و مصرف سوخت کمتری را برای موتور خودرو ایجاد می‌کنند، اما به خاطر نحوه عملکرد خود کاهش شتاب و حس رانندگی اسپرت در خودروها را به وجود می‌آورند. این خودرو برای آن دسته از افرادی که خواهان رانندگی‌های پر سرعت هستند گزینه مناسبی نخواهد بود. هرچند شرکت سایپا از میزان شتاب این خودرو اطلاعاتی را اعلام نکرده است، اما بررسی‌ها توسط متخصصان این حوزه نشان می‌دهد این خودرو فقط با یک سرنشین در شهر تهران، سرعت صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت 14.5 ثانیه طی کرده است که از شتاب بسیار ضعیف آن حکایت دارد.

سیستم تعلیق

سایپا کوییک

شرکت سایپا برای اکسل جلویی سایپا کوییک سیستم تعلیق مک فرسون را در نظر گرفته و اکسل عقب این خودرو نیز از نوع سیستم میله پیچشی است. گفتنی است این نوع سیستم تعلیق برای ساخت خودروهای خانواده X200 چون ساینا و تیبا نیز استفاده شده است. سیستم تعلیق مک فرسون در بسیاری از خودروهای میان‌رده سایپا و ایران خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیستم تعلیق میله پیچشی به دلیل اینکه مقرون‌به‌صرفه است و فضای بسیار کمی نسبت به مدل‌های دیگر به خود اختصاص می‌دهد، در خودروهای کوچک دیفرانسیل جلو نظیر پراید، دوو ماتیز و پژو 206 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایپا کوییک

با توجه به اینکه سایپا کوییک نیز همانند تیبا و ساینا از یک سیستم تعلیق بهره می‌برد، از این رو سیستم تعلیق و هندلینگ این خودرو مختص رانندگی شهری است و در جاده‌های کوهستانی بین‌شهری به دلیل عدم چسبندگی مناسب به سطح جاده گزینه مناسبی نخواهد بود. هرچند سیستم تعلیق خانواده X200 گروه خودروسازی سایپا دارای ایراداتی است، اما از مزایایی چون قیمت ارزان، فراوانی قطعات و استهلاک کم بهره می‌برند.

ایمنی

در اکثر خودروهای جهان اگر قرار باشد خودرویی به بازار عرضه شود، می‌بایست گواهینامه‌های معتبری چون تست تصادف و میزان امنیت از موسسه‌های معتبر داشته باشد، اما در ایران موسسه استاندارد ایمنی معتبری وجود ندارد و میزان امنیت بسیاری از محصولات خودروسازان داخل نامشخص است. چنین موضوعی باعث شده است تا برخی از خودروسازان بدون هیچ سنجش ایمنی محصولات خود را به بازار عرضه کنند. هرچند سایپا مدعی است خودروهای خانواده X100  و X200 از لحاظ ایمنی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به هر حال سایپا کوییک در تیپ پلاس از امکانات ایمنی متعددی نسبت به سایر محصولات خانواده X200 بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم ترمزگیری اضطراری (BA)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) اشاره کرد. با وجود این سیستم‌های ایمنی متعدد، اما ترمزهای عقب سایپا کوییک از نوع کاسه‌ای هستند که بر ترمزگیری این خودرو به خصوص در جاده‌های لغزنده تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سخن پایانی

سایپا کوییک را باید نهایت تلاش طراحان گروه خودروسازی سایپا برای ارتقای پلتفرم X200 به عنوان یک پلتفرم قدیمی بدانیم. این خودرو در نگاه نخست نسبت به سایر خودروهای محدوده قیمتی خود یک هاچ بک مدرن و پر آپشن به چشم می‌آید، اما به صورت کارشناسانه باید عنوان شود که شرکت سایپا سعی داشت با افزودن امکاناتی چون گیربکس اتوماتیک، کروز کنترل، دوبین دید عقب، دکمه استارت این خودرو را به یک رقیب بزرگ برای خودروهای چینی تبدیل کند، اما چنین امکاناتی قادر نخواهد بود ایرادهای متعدد پلتفرم قدیمی X200 را بپوشاند.

در بهترین وضعیت باید سایپا کوییک را مدل ارتقا پیدا کرده پراید بدانیم که برای افرادی که خواهان امکانات متعدد هستند گزینه مناسبی است. البته باید بدانید گیربکس این خودرو در رانندگی فضای شهری مناسب است. برای آن دسته از مشتریانی که امکاناتی چون گیربکس اتوماتیک، کروز کنترل و دکمه استارت یک اولویت محسوب نمی‌شود، می‌توانند گزینه‌های دیگری چون سمند ال ایکس، پژو 405 اس ال ایکس یا مدل‌های کارکرده پژو 206 تیپ 5 را در نظر بگیرند که نسبت به سایپا کوییک از قدرت فنی بهتر در کنار فضای بیشتر بهره می‌برند.

جدول مشخصات سایپا کوییک

ابعاد و وزن
تیپپایهفولپلاس
نوع کلاس خودروهاچ بک
طول3989 میلی‌متر
عرض1688 میلی‌متر
ارتفاع1524 میلی‌متر
فاصله دو محور جلو و عقب2412 میلی‌متر
وزن خالص1065 کیلوگرم1105 کیلوگرم
رینگ14 اینچی آلومینیومی
سایز تایر185/65R 14
مشخصات فنی
نوع گیربکسدستیاتوماتیک CVT
تعداد سیلندر- نوع۴سیلندر – دریچه گاز مکانیکی4سیلندر خطی – M15 دریچه گاز برقی
حجم موتور1503 سی‌سی
استاندارد آلایندگییورو 4- قابل ارتقا به یورو 5
ظرفیت باک41 لیتر
حداکثر قدرت87 اسب بخار در دور موتور 5300
حداکثر گشتاور128 نیوتن‌متر در دور موتور 4000
ایمنی و تجهیزات
تیپپایهفولپلاس
تجهیزات ایمنی
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
کروز کنترل+ محدوده کننده سرعت×
مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD
طراحی شده بر مبنای محافظت از عابر پیاده
سیستم کمکی ترمز BAS
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ISOFIX
گرمکن شیشه عقب
سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS××
سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو VAS×
قفل شدن اتوماتیک درها در سرعت بالای 100 کیلومتر بر ساعت×
باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف
هشدار صوتی محدود کننده سرعت
سنسور پارک دنده عقب
سیستم هشدار نبستن کمربند راننده SBR
سیستم ضدسرقت ایموبیلایز
امکانات رفاهی و راحتی سرنشین
صندلی‌های عقب با قابلیت تاشو
سیستم استارت دکمه‌ای××
کامپیوتر سفری×
نمایش دمای محیط بیرون
سوییچ تاشو
فرمان هیدرولیک××
فرمان برقی×
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
بازکردن قفل صندوق عقب با ریموت کنترل
کانسپت جدید دستگیره‌ها (آسان بازشو)
شیشه‌های دودی عقب×
شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب
امکانات روشنایی و دید راننده
آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی
چراغ‌های روشنایی در روز×
چراغ مه‌شکن جلو و عقب
چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
برف‌پاکن عقب
چراغ‌های همراهی تا در خانه×
سیستم صوتی و تصویری
نمایشگر لمسی 7 اینچی+ رادیو+ USB××
مجهز به رادیو+ USB+ CD Player×
سیستم کنترل صوتی روی فرمان×
مجهز به 4 بلندگو در جلو و عقب
مجهز به مسیریاب××
مجهز به بلوتوث××
دوربین دید عقب××

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*