صفحه یخی گرینلند

سرعت آب شدن یخ‌های صفحه یخی گرینلند 7 برابر بیشتر شده است

به گفته دانشمندان که از طریق ماهواره روی مطالعه منطقه گرینلند مشغول هستند، سرعت آب شدن یخ‌های صفحه یخی گرینلند از دهه 1990 بسیار افزایش یافته و 7 برابر بیشتر شده است.

میزان کل یخ‌های ذوب‌شده صفحه یخی گرینلند در هر دهه تقریبا دو برابر شده است، به طوری که از 33 میلیارد تن در دهه 1990 به رقم متوسط 254 میلیارد تن در حال حاضر رسیده است. از سال 1992، نزدیک به 4 تریلیون تن از یخ‌های صفحه یخی گرینلند وارد اقیانوس شده است. آنالیزهای جدید نشان می‌دهد که این رقم معادل تقریبا یک سانتی‌متر افزایش جهانی سطح آب دریاها است.

شاید یک سانتی‌متر در ظاهر زیاد به نظر نرسد، اما این رقم در حال حاضر میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است. افزایش تنها یک سانتی‌متری سطح آب دریاها باعث می‌شود که سالانه شش میلیون نفر به تعداد کسانی که در معرض سیل‌های فصلی و سالانه قرار دارند، اضافه شود.

صفحه یخی گرینلند

یکی از تحقیقاتی که در این مورد در مجله نیچر (Nature) منتشر شده نشان می‌دهد که سرعت آب شدن یخ‌های دومین صفحه یخی بزرگ زمین به سرعت در حال افزایش است و از لحاظ تئوری می‌تواند باعث افزایش 6 متری سطح آب دریاها در هزار سال آینده شود.

کارشناسان معتقد هستند که افزایش سرعت آب شدن یخ‌های صفحه گرینلند در دهه‌های اخیر باعث شده است که سناریوهای بدتری مطرح شود. بر اساس پیش‌بینی هیئت بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، آب شدن یخ‌های گرینلند می‌تواند باعث افزایش 16 سانتی‌متری سطح آب دریاها تا سال 2100 شود.

ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب و یخچال‌های کوچک در سرتاسر جهان به همراه افزایش دمای آب اقیانوس‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش بیشتر سطح آب دریاها شود. هنوز جایگاه این مؤلفه‌های دیگر در معادله افزایش سطح آب دریاها مشخص نیست و مطالعه حاضر تنها روی گرینلند متمرکز شده است. داخل پرانتز باید اشاره کرد که اگرچه گرینلند در حال حاضر بیشترین نقش را در افزایش سطح آب دریاها دارد، اما یخ‌های قطبی پتانسیل طولانی‌مدت بیشتری برای افزایش سطح آب دریاها دارند.

گرینلند بزرگ‌ترین جزیره جهان است که با یک صفحه یخی پیوسته پوشانده شده است که در نتیجه هزاران سال بارش برف تشکیل شده است. ضخامت مرکز صفحه یخی گرینلند به بیش از یک مایل می‌رسد. چند یخچال بزرگ گرینلند یخ‌های خود را از دست داده‌اند که یخچال یاکوبسهاون در مرکز گرینلند از جمله آن‌ها است. اما به طور کلی صدها یخچال طبیعی در این منطقه وجود دارد و هر روز یخ‌های تعداد بیشتری از آن‌ها آب می‌شود.

یخچال یاکوبسهاون

طبق بررسی واشنگتن پست در مورد مناطق با سریع‌ترین میزان گرمایش، صفحه یخی گرینلند خود در معرض افزایش دمای هوا قرار گرفته است. دمای اکثر مناطق گرینلند بیشتر از 2 درجه سانتی‌گراد در مقایسه با اواخر قرن نوزدهم افزایش یافته است. این رقم دو برابر میانگین سرعت گرمایش جهانی است.

در تابستان، بالا رفتن دما باعث افزایش ذوب شدن یخ‌ها در بخش فوقانی صفحه یخی می‌شود که این آب‌ها به داخل اقیانوس می‌ریزد. کمی بیش از نصف یخ‌های گرینلند به این طریق ذوب شده است. سرعت این فرآیند به مقداری افزایش یافته که از بارش سالانه برف پیش افتاده است.

افزایش سرعت جریان باعث شده است که توده یخی گرینلند مقدار بیشتری از حجم خود را از دست بدهد. یخچال‌های بیشتر و بیشتری یخ‌های خود را از دست می‌دهند و چند یخچال طبیعی بزرگ بخش شمالی گرینلند در حال ذوب شدن هستند که در فاصله نزدیکی با اقیانوس منجمد شمالی قرار دارند و قبلا تغییر کندی داشتند.

این تحقیق جدید مبتنی بر 26 تحلیل ماهواره‌ای مستقل است که در مطالعات جداگانه منتشر شده‌اند. در این مطالعات از روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری تغییرات اخیر صفحه یخی گرینلند استفاده شده است. در برخی موارد، دانشمندان سرعت جریان یخ‌های ذوب‌شده به سمت دریا را اندازه‌گیری کرده‌اند؛ در برخی دیگر، آن‌ها به دنبال اندازه‌گیری چگونگی تأثیر ذوب یخ‌ها در کاهش حجم کل صفحه یخی بوده‌اند.

یخچال طبیعی گرینلند

هر رویکرد تناقضات خاص خود را دارد. اما با ترکیب آن‌ها در یک مطالعه واحد، به اجماعی در مورد آنچه در گرینلند در حال اتفاق افتادن است، نزدیک می‌شویم. گروه IMBIE که حدود شش سال است تلاش می‌کند تا نتایج علمی را از این طریق جمع‌آوری کند، همان آنالیز را برای قطب جنوب انجام داده که نشان می‌دهد سرعت آب شدن یخ‌های این منطقه نیز در حال افزایش است.

گزارش جدید گرینلند درست چند ماه پس از زمانی منتشر شده است که هیئت بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در گزارشی ویژه اظهار کرده بود میزان افزایش سطح آب دریاها می‌تواند بالاتر از رقمی باشد که قبلا تخمین زده شده بود. انتظار می‌رود که این رقم به خاطر افزایش احتمالی ذوب‌ شدن یخ‌های قطب جنوب بالاتر هم برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*