مشتری

ناسا موفق به شکار تصویری شگفت انگیز از سیکلون های مشتری شد

ناسا موفق شد تصویری از یک طوفان عظیم در مشتری را به ثبت برساند که نگاه به آن هر بیننده ای را شگفت زده خواهد کرد.

تصویر جدید ثبت شده توسط ناسا از یک باد عظیم مارپیچی بر روی مشتری هر بیننده ای را مبهوت خود خواهد ساخت.

مشتری که نام های دیگری چون بِرجیس و یا هرمز را نیز به یدک می کشد در واقع بزرگ‌ترین سیاره در سامانهٔ خورشیدی است. این سیاره را می توان یک غول گازی عنوان کرد که جرم آن در حدود یک هزارم خورشید است، اما در عین حال جرمی دو و نیم برابر تمامی دیگر سیاره‌های منظومه خورشیدی دارد.

مشتری از نظر دوری از خورشید پنجمین سیاره پس از تیر، ناهید، زمین و بهرام به حساب می آید. این غول گازی سیاره ای است با جرمی ۳۱۸ بار بیشتر از جرم زمین و قطری که ۱۱ برابر کره خاکی است. در واقع مشتری قادر است هزار و ۳۰۰ زمین را در خود جای دهد. این سیاره ۵ برابر بیشتر ا ز زمین با خورشید فاصله دارد.

اخیرا کاوشگر جونو متعلق به ناسا طوفان عظیمی بر روی این سیاره را کشف کرد که در اطراف قطب جنوب در حال چرخشی غول آسا است. این طوفان عظیم را سیکلون می نامند. سیکلون یک توده هوا در مقیاس بزرگ است که در اطراف یک مرکز قوی می چرخد. سیکلون ها با باد های مارپیچ به سمت داخل مشخص می شوند که در حدود ناحیه ای از فشار کم می چرخند.

خانواده شش نفره سیکلون های مشتری

شکار جدید جونو عظمت وصف ناپذیری دارد. این باد مارپیچی وسعتی به اندازه تکزاس دارد. جونو در نوامبر سال جاری و با پرواز در نزدیکی مشتری موفق به مشاهده این وضعیت عجیب شد. این سیکلون عظیم در واقع بخشی از خانواده شش گانه سیکلونهاست که در قطب جنوب مشتری  می وزند. ناگفته نماند که بر اساس مشاهدات جونو یک خانواده ۹ نفره از سیکلونها در قطب شما سیاره گازی منظومه شمسی نیز فعال هستند.

خانواده ششگانه سیکلونهای جنوب به قدری عظیمند که در مجموع وسعتی به اندازه ایالات متحده را اشغال می کنند. ستاره شناسان قبلا هیچگونه تصوری از سیکلونها نداشتند و در واقع این پدیده برای آنها یک وضعیت جدید و بهت انگیز محسوب می شود. آنها با دیدن سیکلونها شاهد وجود پدیده ای در اتمسفر سیارات بودند که قبلا هم در تصورشان نمی گنجید.

مشتری

ناسا امیدوار است تا جونو در پروازهای آینده خود که در نزدیکی مشتری انجام خواهد داد به آنها کمک کند تا درک بهتری از شیوه تکامل سیکلون ها بدست آورد.

جونو در حال حاضر ارزشمند دترین دیتاهای خود را در زمانی به زمین مخابره می کند که فاصله خود را به حداقل ممکن با مشتری می رساند. در سوم نوامبر ماه جاری جونو برای بیست و دومین بار خود را به نزدیک ترن فاصله با مشتری رساند. هر گونه اشتباهی در این لحظات می تواند ماموریت بیش از یک میلیارد دلاری ناسا را برای همیشه مختل کند. در زمان نزدیک شدن به مشتری جونو سعی می کند خود را به فاصله ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری سیاره برساند. ناسا بسیار مراقب است تا جونو که با انرژی خورشیدی کار می کند در سایه مشتری گرفتار نشود، زیرا در این صورت نیروی لازم برای بقا را از دست خواهد داد.

ماموریت جونو در  سال ۲۰۱۱ شروع شد و موفق گردید پس از طی مسافتی نجومی در ۴ جولای ۲۰۱۶ خود را به مدار مشتری برساند. این فضاپیما از همان ابتدا قصد داشت تا میادین مغناطیسی و گرانشی و نیر ساختار مشتری را مورد کنکاش قرار دهد.

جونو در واقع یک فضاپیمای روباتیک بدون سرنشینِ است. این فضا پیما مخلوق شرکت لاکهید مارتین و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی است. این قمر مصنوعی همانطور که اشاره شد با انرژی خورشیدی کار می کند و در کنار میدان گرانشی و میدان مغناطیسی، به دنبال بررسی مگنتوسفرِ مشتری است. جونو دارای سه بال خورشیدی عظیم است که بزرگترین پانلی محسوب می شوند که تاکنون بر روی کاوشگرهای سیاره‌ای مستقر شدهاند و نقشی اساسی در ایجاد ثبات در فضاپیما و تولید قدرت بازی می کنند.

ناسا امیدوار است با دیتاهای جمع آوری شده از مشتری فهم خود از این سیاره را ارتقا دهد، اما از آن مهمتر نحوه شکل گیری این سیاره و در درجه دوم شکل گیری و تکامل منظومه شمسی است که ناسا قصد برملا کردن اسرار آن را دارد.