کایمرای

چینی های موفق به خلق کایمرای میمون-خوک شدند

چینی ها موفق به خلق گونه ای آمیژه، کایمرا یا همان حیوانات دو رگه شدند. این کایمرای جدید ترکیبی از دو حیوان خوک و میمون است.

چینی ها موفق به خلق کایمرای جدید شدند و با این اقدام انسان را یک گام دیگر در جهت محقق کردن رویایی خود در زمینه رسیدن به کایمرای انسان-حیوان نزدیک تر نمودند. این کایمرای جدید در واقع مرکب از خوک و میمون است.

کایمرای چینی در ظاهر و از بیرون کاملا شبیه به بچه خوک است، اما در داخل تا حدودی به میمون شباهت دارد. تیمی از پژوهشگران چینی با تزریق سلول های بنیادین میمون به داخل جنین خوک موفق به خلق کایمرای خوک-میمون شدند.

این آزمایش بر روی چندین جنین انجام شد و در نهایت دو جنین به صورت کایمرا توسعه پیدا کردند. این کایمرای خوک میمون دارای دی ان ای مشترک میمون و خوک هستند. برای نخستین بار است که کایمرای خوک میمون با چنین درصد بالایی از سلولهای میمون خلق می شود.

محققان چینی در بلند مدت امیدوارند موفق به خلق کایمراهایی شوند که بتوان از آنها برای پرورش و رشد اعضا بدن انسان بهره برد، اعضایی که در نهایت برای پیوند به بدن انسان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر آنها بر خلق کایمراهایی با یک رگه میمون متمرکز شده اند که از یک سو به انسان شباهت بسیار دارد و از سوی دیگر شامل ملاحظات تند و تیز اخلاقی در خصوص کایمرا نمی شود.

در جریان پژوهش محققان چینی، در ابتدا سلول های میمونی در دیش های آزمایشگاهی پرورش داده شد و در ادامه این سلول ها به جنین خوک تزریق شد. پژوهشگران پس از این تزریق قادر بوند رشد سلول های میمون در جنین خوک را رصد کنند. پژوهشگران مبادرت به تزریق سلول های بنیادین میمون به 4 هزار جنین خوک نمودند، اما تنها دو جنین خوک موفق شدند از این آزمایش سال بیرون بیایند.

محققان بتدریج متوجه شدند که سلولهای بنیادین میمون خود را به درون اعضا مختلف خوک رسانده و در آنجا پراکنده شدند. آنها در میان قلب، کبد، شش، طهال و پوست خوک پراکنده شده بودند. در مقابل هر هزار سلول خوک یک سلول و در مواردی دیگر در مقابل هر 10 هزار، تنها یک سلول میمون رشد کرد. بر این اساس کایمرای یاد شده تا 99 درصد خوک محسوب می شود.

این خود دستاوردی بزرگ بود، زیرا چندی پیش و در جریان خلق کایمرای انسان خوک، پژوهشگران تنها موفق شده بودند در مقابل 100 هزار سلول خوک یک سلول انسانی را قرار دهند. در جریان خلق کایمرای انسان خوک که در سال 2017 صورت گرفت انتقادهای اخلاقی آنچنان بالا بود که به جنین تنها اجازه داده شد یک ماه زنده بماند. بسیاری نگران بودند که سلول های انسانی ممکن است در مغز کایمرا رشد کند و منجر به شکل گیری  حیواناتی با شعور انسانی شود.

این آزمایش ادامه یافت تا اینکه در نهایت به آزمایش مربوط به خلق کایمرای انسان میمون منتهی شد، اما هیچ کس نمی داند نتیجه این آزمایش چگونه بوده است.

هدف نهایی خلق کایمرای انسان-حیوان است

هر چند دستاورد ناشی از خلق کایمرای خوک میمون توسط چینی های عظیم بوده است، اما سطح سلول های میمون از نظر بسیاری از متخصصان آنچنان کم است که نمی توان آن را امیدوار کننده و نویدبخش دورانی نوین برای سلامت انسان دانست. کما اینکه نباید فراموش کرد که دیگر بچه خوک های این آزمایش جان خود را از دست دادند.

برای متخصصان چینی هنوز مشخص نیست که چرا بچه خوک ها جان خود را از دست دادند. پژوهشگران چینی امیدوارند در آینده نزدیک و در ادامه پژوهش های خود بتوانند درصد سلول های میمون در کایمراهای خود را افزایش داده تا تاجاییکه در نهایت قادر باشند اعضا بدن میمون را در بدن خوک پرورش دهند.

همه این تحقیقات برای کمک به انسان صورت می گیرد. در واقع جمله پژوهشگران به دنبال آن هستند تا در نهایت کایمرای انسانی را خلق کنند که با استفاده از آنها قادر به تولید و پرورش اعضا کامل بدن انسان در کایمرا باشند و از این طریق به جمعیت بالایی از انسان های بیمار و نیازمند به پیوند عضو کمک کنند.

در واقع با این کار همواره بانک های آماده ای برای اهدا عضو کایمرای انسانی به انسان های بیمار و نیازمند به پیوند عضو وجود خواهد داشت و این موضوع می تواند انقلابی عظیم در حوزه  پزشکی و سلامت ایجاد نماید.

البته فراموش نکنیم که خلق کایمرای انسان حیوان با حساسیت خاصی از سوی جامعه رصد می شود و حساسیت های اخلاقی و نیز پیش بینی بازتاب های خلق کایمرا بسیار پیچیده و مبهم است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. 1. خلقت = آفرینش، منحصراً فقط در ید قدرت لا یزالِ الاهی است
    2. دخالت بشر در زایش حیوانات جدید، کاری بسیار قدیمی است (قاطر)
    3. آزمایش غیر اخلاقی، بدون پشتوانه (مالی-فنی-حقوقی) دولتی، امکان‌پذیر نیست
    4. چنین دستکاری‌ نامیمونی فقط رؤیای جاه‌طلبی عدّه‌ای تشنۀ قدرت است نه رؤیای انسان
    5. قدرت استکباری فقط ورژن محدود و تضعیف‌شدۀ دموکراسی را آنهم محض عوام‌فریبی نمایش میدهد، نه در اموری اینچنین راهبردی
    6. هدف نهایی کاملاً واضح‌ = تأمین منافع کثیف طبقۀ سوار (اربابان زر و زور و تزویر)
    7. شیطان سوگند خورده نسل آدم را نابود کند و برای جهنّم رفتن، همراه میخواهد (دموکراسی)
    8. قدرت شیطانی آدمیزاد را برنمی‌تابد، آرمانش، عنتری در قالب انسان مثل داعش و بوکوحرام است؛ گرگی در پوستین گوسفند که جز درندگی و تبهکاری خاصیتی ندارد
    9. قدرت استکباری [حتّا اگر ظاهراً بخواهد هم] هدف و عُرضۀ تأمین آسایش را ندارد لذا با برهم زدن آرامش، ملّت را لنگ اوّلین نیازش گذاشته‌ تا چیز-بیشتر-خواهی از یادش برود
    10. روزانه دهها عضو انسانهای بیگناه را سرِ بازیِ کثیف سیاسی، قطع نکن! پیوندش پیشکش
    11. آیا خاموش کردن ارّۀ عضو بُری (جنگ) فوراً لازم است یا دستکاری‌ هنگفت و زمانبر [مثلاً] برای دستیابی به عضوی ساختگی؟!
    12. انسان‌دوستی برای طاغوت، دروغی رسواست؛ کدام بیمار صرفاً نیازمند درمان میشود؟!
    13. آری، فقط آنکه با جرایم اقتصادی (از کمفروشی و گرانفروشی تا غشّ و اجحاف و رباخواری) خون ملّت را در شیشه کرده، میتواند از مواهب اعضای موجودی ناقص الخلقه (مثل خودش) برخوردار شود؛ تا چه شود؟ تا چند شام بیشتر نقشۀ چاپیدن بکشد

  2. تا چند سال دیگه باید منتظر خلق شدن موتورولا در مونتاژ کمیات باشیم