نام گوشی های آیفون

آیا اعتقاد به نحسی عدد 13 باعث تغییر نام گوشی های آیفون خواهد شد؟

سال 2020 نزدیک است و در این سال، خانواده آیفون 12 از راه می‌رسد. اما در سال 2021 چطور؟ آیفون 13 را خواهیم دید یا اپل شیوه نام گذاری گوشی های آیفون را به بهانه نحسی این عدد، تغییر می‌دهد؟

معرفی نسل بعدی گوشی های اپل تحت نام آیفون 12 قطعی به نظر می‌رسد. ولی بعید است یک سال پس از آن، کمپانی کوپرتینویی نام آیفون 12S را روی محصولات خود بگذارد. از طرفی عدد 13 هم در بسیاری از فرهنگ‌ها، بدیُمن پنداشته می‌شود؛ تا جایی که برخی افراد از آن گریزان هستند. حتی در بعضی از ساختمان‌ها، طبقه سیزدهم وجود ندارد!

طبقه 13

پس شاید اپل هم نام محصول گران‌بهای خود را با این عدد لکه‌دار نکند؛ به این امید که فجایعی مانند خم شدن گوشی‌های آیفون 6s یا بدتر از آن، انفجار گلکسی نوت 7 گریبان‌گیرش نشود.

پیش‌تر هم سابقه داشته که اپل بنا به دلایل مبهم، یک عدد را در نام گذاری گوشی های آیفون جا بیندازد. هنگامی که در سال 2017 آیفون 8 و آیفون X (آیفون 10) همزمان معرفی شدند، برای بسیاری این سوال پیش آمد: پس آیفون 9 چه شد؟

یک نظریه این است که تلفظ 9 به زبان ژاپنی، مشابه کلمه درد یا زجر است. گوشی‌های آیفون در ژاپن بسیار محبوب هستند و اپل سهم حدودا 50 درصدی در بازار موبایل این کشور دارد. شاید اپل از عدد 9 صرف نظر کرد تا خریداران ژاپنی، مشکلی با اسم گوشی خود نداشته باشند.

البته وقتی به سیستم عامل iOS نگاه می‌کنیم، به نظر نمی‌رسد اپل نگرانی مشابهی درباره شماره ورژن آن داشته باشد؛ چرا که اخیرا آی او اس 13 را منتشر کرد. ولی خب این را هم باید در نظر گرفت که iOS را کسی نمی‌خرد و چیزی است که درون گوشی‌های کمپانی وجود دارد.

نام گوشی های آیفون

از طرف دیگر، تمام شماره‌های تک رقمی یا حتی 10، 11 و 12 کوتاه هستند و تلفظ راحتی دارند. اما در زبان انگلیسی از 13 (thirteen) به بعد، تلفظ کمی مشکل می‌شود. حالا تصور کنید کسی بخواهد از گوشی iPhone 13S Pro Max نام ببرد؛ چندان راحت در زبان نمی‌چرخد!

برخی تولیدکنندگان مانند هواوی، طور دیگری از 13 فاصله گرفتند و اعداد 10، 20 و 30 را روی نام محصولات خود گذاشتند.

گزینه‌های اپل برای نام گذاری گوشی های آیفون

شاید ساده‌ترین راه برای کمپانی این باشد که از سال 2021، عددگذاری در اسم مدل‌های آیفون را از نو شروع کند؛ مثلا موبایل جدیدش، آیفون 1 نام بگیرد. حتی اپل می‌تواند تغییرات عمده‌ای را در طراحی گوشی‌ها پیاده‌سازی کند تا چهره‌‌ی آن‌ها با این شروع مجدد، همخوانی داشته باشد (چه بسا شاهد حذف همیشگی ناچ از آیفون باشیم).

برای معرفی محصولاتی مانند آیپد و لپ‌تاپ‌های مک بوک، معمولا اپل از شماره نسل یا سال (داخل پرانتز) استفاده می‌کند؛ اما برای گوشی‌های آیفون این نمی‌تواند راهکار خوبی باشد و به علت تعدد مدل‌ها، کار بیشتر سخت خواهد شد.

گزینه دیگر، اضافه کردن نام اشخاص به گوشی‌هاست؛ مثلا «آیفون استیو جابز» که البته خیلی با عقل جور در نمی‌آید و تاکنون هم چنین حرکتی از اپل سابقه نداشته است. شاید هم این کمپانی با افزودن یک پیشوند یا پسوند، نسل‌های بعدی آیفون را معرفی کند؛ مثلا آیفون X1 ، 1X یا A1 و نام‌هایی از این دست!

باید دید نام گوشی های آیفون پس از سری 12 دستخوش تغییر اساسی می‌شود یا اپل با همین فرمان تا آیفون 20 و 30 جلو می‌رود. نظر شما کاربران گجت نیوز دراین‌باره چیست؟