نابودی لپ تاپ

اشتباهاتی که باعث نابودی لپ تاپ شما می‌شود

برخی اشتباهات هستند که می‌توانند به مرور باعث نابودی لپ تاپ شما شوند. ما در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

لپ تاپ یکی از گجت های محبوب و پراستفاده این روزها است. ما تقریباً هر روز از آنها استفاده میکنیم، اما به ندرت به شیوه استفاده درست از آن فکر میکنیم. اشتباهات رایجی وجود دارند که موجب نابودی لپ تاپ می‌شوند. به این ترتیب بهتر است که شایع‌ترین موارد آسیب لپ تاپ را دانسته تا بتوانیم مدت زمان بیشتری آن را حفظ کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم.

از آنجا که لپ تاپ‌ها در مقایسه با سیستم‌های دسکتاپ بیشتر مورد استفاده و جا به جایی قرار می‌گیرند، در نتیجه بیشتر مستعد بروز مشکل و خرابی سخت افزاری هستند. این مطلب به بحث درباره‌ی اشتباهات رایجی که به مرور زمان موجب خرابی لپ تاپ می‌شوند پرداخته است. اگر شما هم این اشتباهات رایج را انجام می‌دهید، ممکن است قبل از آنکه متوجه شوید، لپ تاپ‌تان خراب شود.

1- نحوه خراب شدن یک لپ تاپ با گرمای بیش از حد

لپ تاپ‌ها گرمای زیادی را تولید می‌کنند. در واقع هر رایانه‌ای هنگام پردازش داده، مقدار زیادی حرارت ایجاد می‌کند. میانگین دما‌ی یک کامپیوتر با گذشت زمان افت می‌کند، اما بسیاری از لپ تاپ‌ها همچنان گرم باقی خواهند مانند.

یک فن (یا منبع خنک کننده دیگری) باید این گرمای داخلی را خارج کند. به همین دلیل شما باید دریچه فن یا تهویه دستگاه را تمیز و عاری از گرد و غباری نگه دارید. اگر دریچه هوای دستگاه با گرد و غبار مسدود شده باشد، گرما راه خروج نخواهد داشت و در اطراف اجزای مهم لپ تاپ گیر خواهد افتاد. در نهایت، این امر باعث می‌شود که دمای درون دستگاه بیش از حد گرم و خطرناک شود.

برخی از لپ تاپ‌ها به این میزان گرما واکنش نشان داده و به طور خود کار خاموش می‌شوند. اما برخی دیگر این مقدار گرما را تحمل کرده و به مرور زمان نابود می‌شوند.

سطوحی مثل مبلمان، فرش و پتو همگی می توانند باعث خرابی لپ تاپ شوند. قبل از قرار دادن لپ تاپ روی هر سطحی، ابتدا از بازبودن مسیر دریچه تهویه اطمینان حاصل کنید. حتی وجود تعداد زیادی کتاب در نزدیکی لپ تاپ می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

فقط این عامل نیست که باعث بالا رفتن دمای داخل دستگاه می‌شود. با گذشت زمان، گرد و غبار به درون دستگاه نفوذ پیدا می‌کند و می‌تواند راه فن و جریان هوا را مسدود کند. اگر سال‌هاست که از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، بهتر است که آن را تمیز کنید تا غبار درون دستگاه از بین برود. در طی یک اقدام پیشگیرانه به فن لپ تاپ خود توجه کنید، اگر صدای آن شبیه صدای موتور جت باشد، هرچه سریعتر به رفع مشکل آن بشتابید.

2- نحوه خراب شدن هارد درایو لپ تاپ

اکنون بسیاری از لپ تاپ‌ها دارای درایو حالت جامد (SSD) هستند. از آنجا که درایو‌های SSD قطعات متحرک داخلی ندارند، آن‌ها نسبت به حرکت مقاومت بیشتری دارند. با این حال، لپ تاپ‌های قدیمی و ارزان‌تر “HDD” دارند که اگر زیاد دچار لغزش شوند، آسیب می‌بینند.

هارد دیسک‌ها دارای یک هد خواندن / نوشتن هستند که برای ارتباط با دیسک باید حرکت کند و بچرخد. این قطعات اینرسی خود را دارند، یعنی اگر لپ تاپ خود را هنگام فعالیت تکان دهید، امکان آسیب هارد دیسک‌های مکانیکی وجود دارد، چرا که دارای قطعات متحرکی هستند که به راحتی آسیب می‌بینند. بدون هرگونه حرکت دادن سریعی، با لپ تاپ خود به آرامی رفتار کنید. حتی اگر کامپیوتر شما دارای حافظه‌ی SSD است.

نابودی لپ تاپ

4- خراب شدن کابل‌ها

مراقبت نکردن از کابل‌ها و خراب شدن آن‌ها نیز برای ما مشکل ساز هستند. برای مثال، کابل‌ها می‌توانند پیچ بخورند، جمع شوند و اطراف هرچیزی را احاطه کنند. آن‌ها را با زاویه‌های عجیب و غریب و یا به دور لبه‌های تیز نپیچید.

ما فکر می‌کنیم که کابل یا سیم‌ها می‌توانند پیچ و تاپ زیادی را تحمل کنند، اما این فکر کاملا اشتباه است. لپ تاپ‌ها در درجه اول دستگاه‌های تلفن همراه هستند، بنابراین بهتر است از کابل شارژ آن‌ها به خوبی نگه داری کنیم.

شکل متداول این مسئله به این گونه است که برای جمع و دسته کردن کابل شارژ، آن را دور شی دیگری می‌پیچیم. گاهی ممکن است آن شی لبه‌های تیزی داشته باشد و به سیم شارژ صدمه بزند. تنها وسایل تیزی مثل چاقو‌ها نیستند که تیز و برنده‌اند، گاهی اشیا پلاستیکی سفت هم ممکن است لبه‌های تیزی داشته باشند. در برخی از موارد، حتی اگر کابل‌ها را به دور یک آجر بپیچانیم، به سیم صدمه وارد می‌کند.

برای جلوگیری از این آسیب، بهتر است این سیم‌ها را به دور خودشان بپیچانید. اغلب کابل‌ها از همان ابتدا که دستگاه را خریداری می‌کنید، به همین شیوه بسته بندی شده‌اند، برخی از کابل‌ها هم شامل یک تکه چسب کوچک هستند که می‌توان از آن‌ها برای جمع و نگه داشتن سیم استفاده کرد. اگر کابل شما این چسب را ندارد، می‌توانید از یک بند یا چیزی مشابه آن برای بستن سیم استفاده کنید.

همچنین به یاد داشته باشید زمانی که کابل وصل است به آن فشاری وارد نکنید و ناگهان آن را جدا نکنید، زیرا این امر موجب می‌شود تا به لپ تاپ شما فشار وارد شود. با گذشت زمان و تکرار این کارها به سوکت دستگاه آسیب وارد می‌شود و شما مشکلات شارژی خواهید داشت.

5- نابود کردن لپ تاپ با حمل و نقل نادرست

همانطور که در موارد بالا توضیح دادیم، لپ تاپ‌ها را نباید در معرض لرزش و تکان‌ها قرار داد. برخلاف آنچه در فیلم‌های اکشن دیده می‌شود نمی‌توان از یک لپ تاپ در ماشینی که به سرعت در حال حرکت است یا در پشت موتور سیلکت در حال فرار استفاده کرد.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از آسیب و تکان خوردن ناشی از دست انداز‌ها و صدماتی که ممکن است هنگام حمل و نقل لپ تاپ به وجود آید، از یک کیف مناسب برای قرار دادن لپ تاپ در آن استفاده می‌کنند. این کار روش بسیار عالی برای حفظ دستگاه است، اما در ابتدا باید مطمئن شوید که آیا آن کیف مناسب و مقاوم است یا خیر. کیف‌های ارزان قیمت معمولا فاقد محافظ هستند. اما کیف‌های گران‌قیمت‌تر و مناسب‌تر برای محافظت از دستگاه در دو طرف پشت و جلو دارای لایه‌های ابری هستند.

برای محافظت از لپ تاپ، به جای کیف می‌توان از کاور لپ تاپ نیز استفاده کرد. از این کاورها می‌توان برای جلوگیری از خراش لپ تاپ توسط سایر اشیائی که در کیف قرار دارند، استفاده کرد. اگر لپ تاپ را در کوله ای به همراه وسائل دیگر حمل می‌کنید، مکانیزم داخلی آن را به راحتی در معرض خطر قرار میدهید. فقط هنگام استفاده‌ی آن از مناسب بودن و ضخامت لازم پدهای کاور اطمینان حاصل کنید. درست مانند کیف‌های ارزان قیمت، استفاده از کاورهای ارزان نیز به دلیل نازکی زیاد پدها توصیه نمی‌شود.

آیا تا به حال لپ تاپی را خراب کرده‌اید؟

به طور خلاصه، توجه به جزئیات و مسائل کوچک نیز بسیار مهم است. در غیر این صورت لپ تاپ شما در اثر آسیب لولا، هارد دیسک، اجزای خارجی و اجزای داخلی به آرامی نابود و بلااستفاده خواهد شد. حتی اقدامات به ظاهر ناچیز، مانند نفوذ ذرات خرد شده‌ی مواد خوراکی در لابلای صفحه کلید، با گذشت زمان می‌تواند آسیب جدی وارد کند.

تاکنون اتفاقات زیادی مثل افتادن لپ تاپ در آب، ریختن نوشیدنی روی آن یا پرت شدن آن از یک ارتفاع را دیده و شنیده‌اید. چنین اتفاقاتی امکان وقوعشان زیاد است. لپ تاپ‌ها اغلب به دلیل ترکیب اشتباهات کوچک از کار می‌افتند، اشتباهاتی که ممکن است در ابتدا هیچ عواقبی نداشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. من پنج ساله با لپ تاپم سی اس گو بازی میکنم در حدی داغ میشه که نمیشه بهش دست زد ولی تا الان هیچ اتفاقی براش نیوفتاده ، کول پد ها مثل صد ها وسایل دیگه فقط نقش مارکتینگ دارن

  2. لپ تاپ ایسر من مادربوردش خراب شده و حدود 7 میلیون هزینه تعویض میشه.

  3. لب تاپ من تو حین بازی GTA گرافیکس نابود شد
    هرجا هم برم هرکی یه دستی زد بهش دیگه دیگه هم درست نشد .
    Dell XPS L501

  4. من لپتاپم لولاش شکسته میگن زده سیم وایفایش کنده شده ۳۰۰خرجشه پول ندارم😑

  5. حدودا از یک لب تاپ باید چند سال استفاده کرد ؟

  6. حوادث روز مره مثل پاشبدن اب ،ضربه خوردن…هم هست

  7. والا یک بار یک لپتاپ خریدم و بعضی وقت ها گیر می کرد و هنگ شدید داشت

    هیچ وقت متوجه نشدم ایرادش چیه تا اینکه فهمیدم هاردش بدسکتور داره

    بدسکتورها رو به صورت نرم افزاری دور زدم و الان لپتاپ داره عالی کار می کنه

    البته رم و پردازندش رو هم ارتقا دادم

    ولی هیچ چیز جای دسکتاپ خودم رو نمی گیره

    با سپاس