تلسکوپ کیاپس

تلسکوپ کیاپس با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت

یک روز بعد از اینکه پرتاب تلسکوپ کیاپس (Cheops) به خاطر بروز مشکل فنی به تأخیر افتاده بود، این تلسکوپ روز چهارشنبه با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت.

این تلسکوپ برای اندازه‌گیری چگالی، ترکیب و اندازه سیارات فراتر از منظومه شمسی ما – که به سیارات فراخورشیدی معروف هستند – مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تلسکوپ کیاپس از سکوی پرتاب کورو در فرانسه به فضا پرتاب شد و در فاصله 710 کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. این واقعا یک لحظه استثنایی در تاریخ فضایی اروپا و در تاریخ سیارات فراخورشیدی است.

تقریبا 4،000 سیاره فراخورشیدی از زمان کوئولوز و همکار وی میشل میر کشف شده‌ است. کوئولوز و همکارش اولین سیاره فراخورشیدی را 24 سال پیش Pegasi b 51 نام‌گذاری کردند.

تلسکوپ کیاپس ساعت 8:54 (به وقت گرینویچ) توسط شرکت آریان‌اسپیس به فضا پرتاب شد. این سومین پرتابی بود که امسال توسط راکت سایوز روسی انجام شد. روز سه‌شنبه در مرحله شمارش معکوس نهایی در 1 ساعت و 25 دقیقه به خاطر ایجاد ناهنجاری عملیات پرتاب این ماهواره با مشکل مواجه و متوقف شد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که تقریبا 100 میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد. دیوید ارنریک، رئیس هئیت اعزامی، روز چهارشنبه قبل از شروع عملیات پرتاب تلسکوپ کیاپس به خبرگذاری فرانسه اعلام کرد که ما می‌خواهیم فراتر از آمار حرکت کنیم و سیارات را به همراه جزئیات آن‌ها مورد مطالعه قرار دهیم.

تلسکوپ کیاپس به دنبال درک بهتر این موضوع است که سیارات فراخورشیدی از چه چیزی ساخته شده‌اند. این یک گام مهم در تلاش طولانی‌ مدت دانشمندان برای پرده برداشتن از شرایط لازم برای حیات فرازمینی و بلکه همچنین گشودن راز و رمزهای منشأ سیاره زمین است. همانطور که گفته شد، این ماهواره با فاصله حدودا 700 کیلومتری در مدار زمین حرکت می‌کند.

هدف از پرتاب این تلسکوپ به فضا تهیه به اصطلاح یک عکس خانوادگی از سیارات فراخورشیدی است. به گفته کوئولوز بعید است که تلسکوپ کیاپس بتواند مسئله بزرگ اخترفیزیک را که آیا حیات فرازمینی وجود دارد، حل کند. با این حال، به منظور درک منشأ زندگی باید اصول ژئوفیزیک این سیارات را درک کنیم، گویا که در حال برداشتن قدم اول بر روی یک راه پله بزرگ هستیم.

وی افزود: این مأموریت به متخصصان این امکان را می‌دهد تا میزان نور منعکس‌شده از سیارات را اندازه‌گیری کنند که به نوبه خود می‌تواند اطلاعات جدیدی را در مورد اتمسفر یا سطح آن‌ها در اختیار ما قرار دهد. کوئولوز به خبرگذاری فرانسه گفت: پرتاب تلسکوپ کیاپس لحظه مهمی است، اما لحظه مهم واقعی برای ما زمانی خواهد بود که به اولین نتایج دست پیدا کنیم.

طبق گفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، این اتفاق باید طی چند ماه آینده رخ دهد. پرتابگر کیاپس همچنین یک ماهواره نسل دوم COSMO-SkyMed را برای آژانس فضایی ایتالیا حمل می‌کند و سه سواره کوچک‌تر نیز وجود دارد که شامل یک نانو ماهواره ساخت شرکت ایتالیایی تیواک و دو ماهواره از آژانس فضایی فرانسه است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مگه‌تلسکوپ رو عم ب فضا پرتاب میکنند

    چطوری میخوان باهاش ببینن