ایسوس تینکر بورد

رزبری پای 4 یا ایسوس تینکر بورد ؟ مسئله این است!

ایسوس تینکر بورد و رزبری پای 4 دو کامپیوتر تک بورد و از گل‌های سرسبد چنین گجت‌هایی هستند. در این مقاله قصد مقایسه این دو کامپیوتر کوچک را داریم.

از سال 2007 که بنیاد رزبری پای اولین نسخه از کامپیوترهای تک بورد خود موسوم به Raspberry Pi 1 را به بازار عرضه کرد، به واسطه قابلیت‌ها و امکاناتی که ارائه می‌داد به برنامه نویسان و توسعه دهندگان این حوزه کمک کرد تا پروژه‌های تفریحی، تحقیقی و عملی زیادی را طراحی و اجرا کنند. اما رزبری تنها سازنده این بورد‌ها نیست؛ در دنیای سازندگان کامپیوترهای تک بورد نام‌های آشنا و قدری همچون ایسوس نیز به چشم می‌خورد. در ادامه نیز قصد داریم تا آخرین نسخه از رزبری پای به نام رزبری پای 4 را با ایسوس تینکر بورد مقایسه کنیم.

ایسوس تینکر بورد

کامپیوترهای تک بورد یا همان SBC به اندازه یک کف دست هستند، اما سخت افزار قدرتمندی به همراه دارند که با استفاده از آن‌ها و البته آشنایی با برنامه نویسی می‌توان دستگاه‌ها و گجت‌های خلاقانه متنوع با کاربری‌های دلخواه ساخت. با استفاده از یک کامپیوتر تک بورد می‌توان یک سیستم صوتی تصویری بسیار قدرتمند، یک پهپاد هوشمند، و یا هزاران گجت گوناگون به ویژه گجت‌های اینترنت اشیا ساخت.

اگر شما نیز در پروژه خود قصد انجام محاسبات روی داده‌های دریافتی از ورودی‌های گوناگون همچون سنسور، اینترنت و یا منابع دیگری را دارید و می‌خواهید خروجی مورد نظر خود را با صرف کمترین انرژی دریافت کنید، پس بایستی به فکر تهیه یک کامپیوتر تک بورد باشید.

ایسوس تینکر بورد

رزبری پای 4 با یک خنک کننده مینیاتوری کوچک

بسیاری از علاقه‌مندان هنگام خرید یک SBC تجاری به قابلیت‌های آن‌ها توجه و ویژگی‌هایشان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. سازندگان متنوعی در این بازار حضور دارند، اما سرشناس‌ترین آن‌ها را می‌توان بنیاد رزبری و غول تایوانی دنیای کامپیوتر یعنی ایسوس دانست. در ادامه به مقایسه جدیدترین کامپیوتر تک بورد ساخت بنیاد رزبری موسوم به Raspberry Pi 4 که در سال 2019 عرضه شد با اولین کامپیوتر تک بورد ساخت ایسوس که Asus Tinker Board نام دارد و در سال 2017 وارد بازار شد می‌پردازیم.

ایسوس تینکر بورد

همچون بسیاری دیگر از SBCها منجمله Raspberry Pi 4، ایسوس تینکر بورد نیز متشکل از اجزای زیر است:

  • پردازنده روی بورد
  • واحد پردازش گرافیکی (GPU)
  • رم
  • پورت‌های USB، پورت HDMI و پین هدرهای ورودی/خروجی جامع که برای اتصال به اجزای خارجی دیگر همچون سنسور، موتور و… استفاده می‌شوند
  • ماژول داخلی وای فای
  • ماژول داخلی بلوتوث

ایسوس تینکر بورد دارای یک سیستم عامل انحصاری به نام TinkerOS است که بر پایه یکی از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس موسوم به دبیان (Debian) ساخته شد. البته این SBC از توزیع‌های اوبونتو (Ubuntu) ، اپن‌ سوزه (OpenSUSE) و اندروید نیز پشتیبانی می‌کند.

رزبری پای 4 یا ایسوس تینکر بورد؟

ایسوس تینکر بورد اصلی‌ترین رقیب رزبری پای و قیاس این دو کامپیوتر تک بورد اجتناب ناپذیر است. رزبری پای به واسطه قیمتی که دارد (البته در نسخه‌های قدیمی)، پر طرفدارترین کامپیوتر تک بورد است و تجهیزات سخت افزاری خارجی بسیار در کنار پشتیبانی نرم افزاری قدرتمندی دارد، ضمن اینکه جامعه توسعه دهندگان آن نیز بسیار فعال و خلاق است. ایسوس تینکر بورد نیز دقیقا این توسعه دهندگان را هدف گرفته است.

ایسوس تینکر بورد

در ایسوس تینکر بورد نیز محل قرارگیری پین هدرهای ورودی/خروجی مشابه رزبری پای است. همچنین هر دو بورد 4 سوراخ برای پیچ به منظور نصب درون جعبه هستند. سیستم عامل رزبری پای نیز بر اساس توزیع دبیان ساخته شده و امکان مهاجرت از یک بورد به دیگری وجود دارد. اما چه قابلتی ایسوس تینکر بورد را نسبت به رقبای معروف خود متمایز کرده است؟ این SBC می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K در قالب H.264 و H.265 را پردازش و پخش کند. همچنین از SDIO 3.0 و درگاه اترنت گیگابیتی نیز پشتیبانی می‌کند.

جدول زیر به صورت خلاصه مشخصات رزبری پای 4 با ایسوس تینکر بورد را شرح داده و امکان یک مقایسه جامع را فراهم می‌سازد.

مشخصاتایسوس تینکر بوردرزبری پای 4
پردازندهپردازنده 32 بیتی چهار هسته Rockchip RK3288 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز که بر اساس پردازنده ARM Cortex A17 ساخته شده استپردازنده 64 بیتی چهار هسته Broadcom BCM2711 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز که بر اساس پردازنده ARM Cortex A72 ساخته شده است
امتیاز در بنچمارک Geekbench39252092
رم2 گیگابایت رم LPDDR3بسته به مدل دارای 1، 2 یا 4 گیگابایت رم از نوع LPDDR4-3200 SDRAM است
GPUMali T764 با فرکانس 600 مگاهرتزBroadcom VideoCore VI با فرکانس 599 مگاهرتز
خروجی نمایشگرخروجی HDMI برای ویدیوهایی با کیفیت 4K در قالب H.264 و H.265دو خروجی میکرو HDMI با استاندارد HDMI 2.0 و قابلیت پخش ویدیوهای 4K روی نمایشگرهای 60 هرتزی، پورت نمایشگر MIPI DSI
حافظهحافظه میکرو اس دیحافظه میکرو اس دی و حالت بوت USB
درگاه‌هاچهار درگاه USB 2.0

40 پین هدر ورودی/خروجی

یک HDMI

یک درگاه CSI برای دوربین

یک درگاه DSI برای نمایشگر

جک صدای 3.5 میلی‌متری

دو درگاه USB 3.0

دو درگاه USB 2.0
40 پین هدر ورودی/خروجی

یک HDMI

یک درگاه دو طرفه CSI برای دوربین MIPI

یک درگاه دو طرفه DSI برای نمایشگر MIPI

جک صدای 3.5 میلی‌متری

لنگیگابیتیگیگابیتی
وای فای و بلوتوثWi-Fi 802.11/b/g/n با آنتن قابل تعویض؛ بلوتوث 4.0 با EDR Wi-Fi 802.11/b/g/n در دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز؛ بلوتوث 5.0
صدا192K/24 بیت48K/16 بیت
SDIO3.02.0
منبع تغذیه5 ولت 2 آمپر5 ولت 2 آمپر
ابعاد بورد8.6 در 5.6 سانتی‌متر8.6 در 5.6 سانتی‌متر
سیستم عامل‌های قابل پشتیبانیلینوکس – دبیان، کدیلینوکس – دبیان
قیمت70 دلاربسته به ظرفیت رم بین 45 تا 65 دلار

جدول مقایسه تینکر بورد با رقیب سال 2018 خود یعنی رزبری پای 3 نیز به شکل زیر است:

مشخصاتایسوس تینکر بوردرزبری پای 3
پردازندهپردازنده 32 بیتی چهار هسته Rockchip RK3288 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز که بر اساس پردازنده ARM Cortex A17 ساخته شده استپردازنده 64 بیتی چهار هسته Broadcom BCM2837 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز
امتیاز در بنچمارک Geekbench39252092
رم2 گیگابایت رم LPDDR31 گیگابایت رم از نوع LPDDR2
GPUMali T764 با فرکانس 600 مگاهرتزBroadcom VideoCore IV با فرکانس 400 مگاهرتز
خروجی نمایشگرخروجی HDMI برای ویدیوهایی با کیفیت 4K در قالب H.264 و H.265خروجی HDMI برای ویدیوهایی با کیفیت فول اچ دی (1080P)
حافظهحافظه میکرو اس دیحافظه میکرو اس دی
درگاه‌هاچهار درگاه USB 2.0

40 پین هدر ورودی/خروجی

یک HDMI

یک درگاه CSI برای دوربین

یک درگاه DSI برای نمایشگر

جک صدای 3.5 میلی‌متری

چهار درگاه USB 2.0

40 پین هدر ورودی/خروجی

یک HDMI

یک درگاه CSI برای دوربین

یک درگاه DSI برای نمایشگر

جک صدای 3.5 میلی‌متری

لنگیگابیتی10/100M
وای فای و بلوتوثWi-Fi 802.11/b/g/n با آنتن قابل تعویض؛ بلوتوث 4.0 با EDR Wi-Fi 802.11/b/g/n ؛ بلوتوث 4.1
صدا192K/24 بیت48K/16 بیت
SDIO3.02.0
منبع تغذیه5 ولت 2 آمپر5 ولت 2 آمپر
ابعاد بورد8.6 در 5.6 سانتی‌متر8.6 در 5.6 سانتی‌متر
سیستم عامل‌های قابل پشتیبانیلینوکس – دبیان، کدیلینوکس – دبیان
قیمت70 دلار35 دلار

در مقایسه فوق در می‌یابیم که تینکر بورد از نظر سخت افزاری نسبت به رزبری پای 3 برتری دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • رم دو گیگابایتی در کنار پردازنده قوی‌تر به تینکر بورد توان سخت افزاری و پردازشی بالاتری نسبت به Raspberry Pi 3 می‌دهد و مشکل کمبود منبع سخت افزاری آن را برطرف می‌کند.
  • کنترلر هاب Genesys Logic GL852G وظیفه کنترل چهار درگاه USB 2.0 را برعهده دارد، گرچه پردازنده Rockchip RK3288 می‌تواند تا هشت درگاه USB را نیز پشتیبانی کند. این ویژگی تضمین می‌کند که هنگام استفاده همزمان از هر 4 پورت، پهنای باند کافی برای انتقال اطلاعات وجود دارد.
  • فرستنده-گیرنده لن گیگابیتی Realtek RTL8211E سرعت بالایی ارائه می‌دهد.
  • قابلیت پخش ویدیوهای H.265 با کیفیت 4K و پردازنده گرافیکی قوی‌تر به همراه پشتیبانی از OpenGL ES1.1/2.0/3.0 و OpenVG1.1 در کنار OpenCL و همچنین DirectX11 موجب ارتقای عملکرد دستگاه هنگام رندر 3 بعدی می‌شود. علاوه بر این امکانات بیشتری نسبت به رزبری پای 3 در اختیار توسعه دهندگان اندروید قرار می‌دهد.

آیا ایسوس تینکر بورد رزبری پای را شکست می‌دهد؟

ایسوس تینکر بورد

Odroid XU4

اگر از نقطه نظر قدرت سخت افزاری موضوع را بررسی کنیم، انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارد. برای نمونه کامپیوتر تک بورد Pine A64 با دو گیگابایت رم و توان پخش ویدیوهای 4K و یا بورد بسیار قدرتمند Odroid XU4 مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای سامسونگ اگزینوس از جمله SBCهای قدرتمندی هستند که قرار بود رزبری پای را از بازار کنار بزنند اما هیچ یک موفق نشدند.

با این وجود توان پردازشی بهبود یافته تینکر بورد، عملکرد بهتر در پشتیبانی از پورت‌های USB، پردازش گرافیکی قوی‌تر و از همه مهم‌تر تطابق سخت افزاری و شباهت کدنویسی آن با رزبری پای سبب می‌شود تا کاربران بسیاری را به سوی خود بکشاند و مردم را مجاب کند تا برای داشتن قابلیت‌های بیشتر تا دو برابر پول بیشتری پرداخت کنند.

ایسوس تینکر بورد

ساخت یک All-in-One ابتکاری و کوچک با رزبری پای

مردم رزبری پای را نه به خاطر سخت افزار استثنایی آن، بلکه به خاطر اکوسیستم به شدت فعال آن خریداری می‌کنند. پویایی ذاتی و فعال بودن کاربران این SBC در ترکیب با کدهای پر شمار و از پیش آماده و از همه مهم‌تر سخت افزارهای خارجی جالب و متنوعی که به آسانی در دسترس و قابل نصب هستند همگی دست به دست یکدیگر داده تا رزبری پای تا این حد محبوب باشد.

و البته ایسوس در طراحی و ساخت SBC خود پیشبینی‌های لازم را کرده بود و تینکر بورد نیز پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری بسیار قدرتمند و گسترده‌ای دارد. آن‌ها نیاز به تشکیل جامعه‌ای از توسعه دهندگان و انجام تمهیدات لازم برای شکوفایی خلاقیت و فعالیت اولین موج از این توسعه دهندگان دارند. پاسخ گویی آنان به نیاز بازار نیز مشخص می‌کند که آیا ایسوس تینکر بورد دوام خواهد آورد یا همچون مدعیان پیشین به کناری رانده می‌شود.

در حال حاضر رزبری پای 4 آخرین محصول بنیاد رزبری انگلستان است و SBC بعدی ایسوس که وظیفه رقابت با این بوردهای جدید را دارد بایستی دستخوش تکامل و بهسازی قرار گیرد تا بتواند برتری خود را حفظ کرده و البته به نسبت عملکرد و توان خود، هزینه‌ای معقول داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این مادربوردا مال چین؟

  2. ب نظرم من مال ایسوس ب دلیل پشتیبانی از اینتل بهتره