اکتشاف

سر پل ذهاب در میان برترین اکتشاف های باستانی‌ سال ۲۰۱۹

سایت خبری «لایو ساینس» با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۹، لیستی از  ۱۰ اکتشاف برتر حوزه باستان‌شناسی این سال را منتشر کرد که در میان این فهرست نام سر پل ذهاب به چشم می خورد.

سایت خبری «لایو ساینس» در آخرین روزهای پایانی سال ۲۰۱۹، لیستی از ۱۰ اکتشاف برتر حوزه باستان‌شناسی سال را منتشر کرد که در میان این فهرست نام سر پل ذهاب و دیوار باستانی کشف شده در آن به چشم می خورد.

انباری از مومیایی‌های کاهنان مصر باستان،‌ دیواری عظیم در غرب ایران و کلان‌شهر باستانی واقع در فلسطین اشغالی فقط تعداد معدودی از اکتشافات‌ حیرت‌آور حوزه باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۹ هستند. در ادامه با فهرستی مختصر از بزرگترین اکتشافات حوزه باستان‌شناسی سال ۲۰۱۹ از دیدگاه این سایت علمی آشنا می شوید.

اکتشاف جمجمه های مرموز رومی

اکتشاف

کشفیات سال ۲۰۱۹ با کشف یک گورستان هزار و ۷۰۰ ساله رومی در روستایی واقع در  سافک یکی از شهرستان‌های انگلستان آغاز شد. محققان در این مکان به بقایای ۱۷ اسکلت که سرهایشان از بدنهایشان جدا شده و در میانه پاهایشان قرار داده شده بود، برخوردند. این احتمال وجود دارد که سرهای این اجساد پس از مرگشان از تن آنها جدا شده‌اند. از سوی دیگر هیچ گونه بنای یادبود مخصوصی در کنار استخوان‌های این افراد پیدا نشد. علت قطعی نحوه قرار دادن اجساد این افراد هنوز مشخص نیست. فرض غالب آن است که در گذشته مردم تصور می‌کردند سر، ظرف روح است و برای رها کردن روح باید سر را از بدن جدا نمود.

اکتشاف مقبره رنگین مصری

اکتشاف

تیمی از محققان مؤسسه مصرشناسی چک و اسلواکی در جریان کاوشی برای کشف مجموعه تدفینی «جدکارع ایسسی» که فرعون دودمان پنجم مصر باستان بود، به مقبره‌ای رنگ‌آمیزی شده متعلق به فردی والا مقام از دوران پادشاهی کهن مصر برخوردند. اعضای این تیم پژوهشی پس از عبور از تونل‌های باریکی که به مجموعه‌ای از اتاق‌ها منتهی می‌شد، به نوشته‌های ‌هیروگلیفی برخوردند که بر روی دیوارهای مقبره نقش بسته بود و نشان می‌داد مردی به نام « Khuwy»‌ در این مقبره دفن شده است. نوشته‌های ‌هیروگلیف این مقبره همچنین به القاب مختلف این فرد اشاره کرده بود. بر روی دیوارهای این مقبره در کنار نوشته‌های هیروگلیف تصاویر رنگارنگی وجود دارد که پس از گذشت ۴ هزار و ۳۰۰ سال هنوز سالم باقی مانده‌اند. یکی از این نقاشی‌های دیواری خود «Khuwy» را در حالی به تصویر می‌کشد که پشت میزی پوشیده از میوه، نوشیدنی و انواع پیشکش‌ها نشسته است.

تلاش برای ترک آفریقا

اکتشاف

باستان‌شناسان جمجمه‌ای به قدمت ۲۱۰ هزار سال را در غاری واقع در جنوب یونان کشف کردند که به انسان هوموساپینس تعلق دارد. پژوهشگران عقیده دارند جمجمه‌ای که در این غار کشف شده در واقع کهن ترین نمونه از جمجمه یک ‌انسان خردمند ‌است که تاکنون در جایی خارج از قاره آفریقا پیدا شده است. لذا می‌توان نتیجه گرفت انسان‌های امروزی بسیار زودتر از آنچه قبلا تصور می شد آفریقا را ترک کرده بود.

کشفیات دره‌ پادشاهان

اکتشاف

در سال ۲۰۱۹  باستان‌شناسان از مجموعه‌ای اکتشافی جدید در دره‌ پادشاهان خبر دادند. دره پادشاهان جایی است که اشراف‌زادگان و اعضای خاندان سلطنتی مصر باستان حدود ۳۰۰۰ سال پیش در آن دفن شده‌ بودند. بقایای دو مومیایی و ‌تعدادی کارگاه از نتایج کاوش‌های باستان‌شناسان در این منطقه است. آنها به محوطه‌ای ۵ متری در نزدیکی این مجموعه کارگاه‌ها برخورند که به عنوان انباری برای نگهداری ابزار و لوازم مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین دو حلقه که بر روی یکی از آن‌ها نام آمن هوتپ سوم حکاکی شده است و حلقه دیگری که احتمالا به ملکه تعلق داشته نیز کشف گردیدند.

کلان‌شهر متعلق به عصر برنز

اکتشاف

این کلان‌شهر قدمتی پنج هزار ساله دارد و به اوایل عصر برنز تعلق است. بقایای این کلان شهر در منطقه‌ای واقع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کشف شد. این کلان شهر ۶۵۰ هزار مترمربعی زمانی سرزمین ۶ هزار انسان بوده است. یکی از مجسمه‌های کشف شده شامل پیکره انسانی ساخته شده که اثر مهر بر روی سرش دیده می‌شود و دست‌هایش را رو به آسمان بالا برده است.

جاده پونتیوس پیلاطس

اکتشاف

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۹ به شواهدی دست‌ یافتند که نشان می‌داد پونتیوس پیلاطس که رییس یهودیه بوده خیابانی عظیم در اورشلیم برپا کرده است. این فرد بیشتر از هر چیز به خاطر محاکمه حضرت عیسی شهرت دارد. خیابان یاد شده ۶۰۰ هزار متر طول دارد. خیابان قصری به نام برکه سلوان را که یک استراحت گاه بود به کوه معبد متصل می‌کرده است. باستان شناسان تاکید دارند که این جاده به دستور پیلاطس ساخته شده است، زیرا سکه‌هایی که زیر این خیابان‌ کشف شده است به سال ۳۰ الی ۳۱ میلای یعنی زمانی که ‌پیلاطس فرماندار یهودیه ‌بود تعلق  دارند.

انباری از تابوت کاهنان

اکتشاف

در حدود ۳۰ تابوت رنگ شده چوبی در حالی در ‌دره پادشاهان کشف شدند که مومیایی چندین مرد، زن و کودک در آن‌ها جای گرفته بودند. پژوهشگران معتقدند این تابوت‌های سه‌ هزار ساله به اعضای خانواده یک کاهن بلند مرتبه تعلق دارند. تابوت های یاد شده در شهر الاقصر در جنوب کشور مصر کشف شدند و بزرگترین کشف در نوع خود در یک قرن اخیر به حساب می آیند.

اکتشاف عظیم بریتانیا

اکتشاف

کشف مقبره ۲ هزار و ۲۰۰ ساله یک مرد حدودا ۴۰ ساله به همراه سپری از جنس برنز و بقایای یک ارابه و دو اسب به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی بریتانیا شناخته می‌شود. بقایای چند خوک کوچک و چندین اثر باستانی مختص به مقبره از جمله یک سنجاق‌ سینه نیز در این محل از زیر خاک بیرون کشیده شد. همچنین ارابه‌ای که همراه این جنگجو کشف شده، ‌نخستین ارابه در نوع خود محسوب می‌شود که تاکنون در این منطقه از بریتانیا از دل خاک بیرون آمده است. احتمالا قدمت این مقبره به ۳۲۰ تا ۱۷۴ سال پیش از میلاد باز می گردد در زمانی که قبیله سلتها بر جزایر بریتانیا حکمفرمایی می‌کردند.

اکتشاف دیوار بزرگ

اکتشاف

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بقایای یک دیوار سنگی را در غرب ایران به طول صد و ۱۵ کیلومتر شناسایی کردند که در منطقه سر پل ذهاب در غرب ایران شناسایی شده و متشکل از یک میلیون متر مکعب سنگ است که ساخت آن نیازمند نیروی کار، زمان و مصالح قابل توجهی بوده است. بقایای این دیوار سنگی کهن از کوهستان بمو در شمال آغاز می‌شود و تا نزدیکی روستای ژاومرگ در جنوب امتداد داشته است. پس از اکتشاف هنوز مشخص نشده که این دیوار توسط چه کسی و با چه هدفی ساخته شده است و به علت حفظ نامناسب بقایای آن محققان حتی از طول، عرض و ارتفاع این دیوار نیز مطمئن نیستند. در حالی که باستان‌شنان از وجود این دیوار اطلاع نداشتند، اما ساکنان نزدیک به این دیوار از دیرباز آن را با نام دیوار گاوری می شناختند.

کلاه‌خودهایی ساخته شده از جمجمه کودکان

اکتشاف

آثار باقی مانده از دو نوزاد که حدود ۲ هزار و ۱۰۰ سال پیش در سواحل مرکزی اکوادور‌ کشف شدند نشان داد که کلاه‌ خودی از جنس جمجمه دو کودک دیگر بر روی جمجمه آن‌ها قرار داده شده است. باستان شناسان عقیده دارند که این نخستین باریست که با جمجمه کودکان به عنوان کلاه‌خود مواجه شده‌اند. تا کنون هیچ استدلال مشخصی در این زمینه ارائه نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*