کاهش وزن با متفورمین

این داروی عمومی به کاهش وزن کمک می‌کند؛ اما چگونه؟

طبق آزمایش‌های انجام شده، داروی متفورمین که در دسته‌ی داروهای عمومی قرار دارد، به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. اما این تاثیرگذاری چگونه است؟

متفورمین (Metformin)، یک داروی عمومی برای درمان دیابت نوع 2 است که در برخی از افراد باعث کاهش وزن می‌شود. این اثر برای بیماران دیابتی که آن را تجربه می‌کنند مفید است، اما مکانیزم واقعی کاهش وزن مشخص نیست. این موضوع ممکن است با یک مطالعه منتشر شده جدید تغییر کرده باشد و در آن علت تاثیر مصرف این دارو بر کاهش وزن را توضیح داده باشد.

علاوه بر درمان دیابت نوع 2 در بیماران مبتلا به آن، متفورمین در جلوگیری از این بیماری، در افرادی که برای ابتلا به آن در معرض خطر هستند، تاثیر خود را نشان داده است.

علاوه بر این، مطالعات گذشته شواهدی را یافته‌اند، مبنی بر اینکه متفورمین می‌تواند به کاهش وزن در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا نیستند کمک کند و به نوعی یک داروی ضد چاقی موثر محسوب شود.

مقاله‌ای که اخیرا در مجله معتبر Nature منتشر شده، علت احتمالی این کاهش وزن را پروتئینی به نام GDF15 دانسته است. این پروتئین باعث مصرف کمتر مواد غذایی و کاهش وزن بدن می‌شود، و به نظر می‌رسد که هنگام مصرف متفورمین سطح انتشار این پروتئین افزایش می‌یابد.

چگونگی کاهش وزن با متفورمین

بر اساس این مطالعه، سطوح افزایش یافته در دو آزمایش کنترل شده تصادفی، متفاوت شناسایی شده است. اثرات مثبت مربوط به متفورمین در موش‌های وحشی مشاهده شده است. به طور مثال، موش‌هایی که داروی متفورمین را دریافت کردند، در آن‌ها افزایش سطح GDF15 دیده شد.

همچنین این دارو برای جلوگیری از افزایش وزن در موش‌هایی با رژیم غذایی پرچرب دیده شده است، اما خبری از آن در موش‌هایی که GDF15 و GFRAL را دریافت نمی‌کنند، نبود. همچنین گفته می‌شود که مسدودسازی این گیرنده تاثیر متفورمین در کاهش وزن بدن موش‌های چاقی که از رژیم غذایی پرچرب استفاده کرده‌اند را معکوس ساخته است.

این مطالعه نتیجه گیری می‌کند که تاثیر متفورمین بر GDF15 برای تاثیرات مفید آن بر تعادل انرژی و وزن بدن بیش از سایر موارد ضروری است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*