آب هویج

آب هویج ؛ مزایا ، ارزش تغذیه‌ ای و خطرات ناشی از مصرف آن

یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و طبیعی که مزایای بسیاری برای بدن دارد، آب هویج است. در ادامه به بررسی مزایا و ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی خواهیم پرداخت.

هویج به دلیل داشتن طعم فوق‌العاده و ترکیب خوب با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر، در بسیاری از آبمیوه‌ها استفاده می‌شود. آب هویج علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد، دارای مزایای زیادی برای سلامت بدن بوده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. افراد می‌توانند آب میوه و سبزیجات را از اکثر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها خریداری کنند، اما قطعا تهیه آن به طور طبیعی در منزل بهتر خواهد بود. در ادامه به بررسی مزایای سلامتی و خطرات احتمالی نوشیدن آب هویج خواهیم پرداخت.

مزایای نوشیدن آب هویج

آب هویج

آب هویج بسیار مغذی بوده و در جلوگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها موثر است. در ادامه جزئیات بیشتر این مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جلوگیری از سرطان معده

هویج حاوی آنتی اکسیدان بوده و به همین دلیل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که خوردن آب هویج خطر ابتلا به سرطان معده را تا 26 درصد کاهش خواهد داد، اما مقدار آن برای محقق شدن این وضعیت مشخص نشده است.

جلوگیری از لوسمی

آب هویج می‌تواند نقش مهمی در درمان سرطان خون داشته باشد. محققان در یک مطالعه، تاثیر این نوشیدنی طبیعی را بر روی سلول‌های لوسمی مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که آب هویج موجب تخریب سلول‌های لوسمی و توقف چرخه سلولی آن‌ها می‌شود. هویج می‌تواند یک انتخاب مناسب در رژیم غذایی افراد مبتلا به این بیماری باشد.

خودداری از سرطان پستان

نتایج یکی از مطالعاتی که در سال 2012 منتشر شد، به خوبی نشان می‌دهد زنان مبتلا به سرطان پستان توانستند به وسیله مصرف آب هویج درمان شوند. اینطور که پیداست، این نوشیدنی بر میزان کاروتنوئیدها در نشانگرهای استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهاب خون تاثیر دارد. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق خواهد افتاد که رادیکال‌های آزاد ایجادکننده بیماری از آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن بیشتر شوند و در ادامه ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و سایر شرایط تهدیدکننده سلامتی بدن انسان، افزایش پیدا کند. محققان بر این باورند که وجود سطوح بالای کاروتنوئیدها در خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری یا بازگشت سرطان پستان را کاهش دهد. بد نیست بدانید شرکت‌کنندگان این مطالعه به صورت روزانه 8 اونس آب هویج را تا 3 هفته مصرف کردند. در پایان این مطالعه سطح کاروتنوئیدهای خون در زنان بالا رفت و همین مسئله نتایج خوبی را به همراه داشت.

عدم ایجاد بیماری مزمن انسداد ریوی

آب هویج از ویتامین C زیادی برخوردار است. محققان در سال 2016 میلادی، ارتباط بین این ویتامین در رژیم غذایی و بیماری مزمن ریوی (COPD) در بزرگسالان 40 سال و بالاتر را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها بر طبق نتایج تحقیقات به عمل آمده، دریافتند که افراد مبتلا به COPD نسبت به سایر افراد، به میزان قابل توجهی کمتر از مواد مغذی موجود در این نوشیدنی همانند کاروتن، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C مصرف کردند. با این حال، میزان مصرف مواد غذایی آن‌ها هم بسیار کمتر از سایر افراد است. توجه داشته باشید خطر ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری که میزان زیادی ویتامین C مصرف می‌کنند، بسیار کمتر از افراد سیگاری‌ست که ویتامین C کمی مصرف می‌کنند.

ارزش تغذیه‌ای آب هویج

آب هویج

یک فنجان آب هویج دارای مقدار مواد مغذی زیر است:

  • 94 کیلو کالری
  • 2.24 گرم پروتئین
  • 0.35 گرم چربی
  • 9/21 گرم کربوهیدرات
  • 1.89 گرم فیبر

همین مقدار از این نوشیدنی طبیعی دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر است:

  • 689 میلی‌گرم پتاسیم
  • 20.1 میلی‌گرم ویتامین C
  • 0.217 میلی‌گرم ویتامین B1 یا تیامین
  • 0.512 میلی‌گرم ویتامین B6
  • 2.256 میکروگرم ویتامین A
  • 36.6 میلی‌گرم ویتامین K

خطرات و ملاحظات ناشی از مصرف آب هویج

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است برای جلوگیری از بعضی بیماری‌ها، از مصرف برخی مواد غذایی دوری کنند. این افراد شامل:

  • افرادی که تحت درمان بیماری سرطان قرار دارند
  • زنان باردار
  • کودکان
  • افراد مسن

آب میوه و سبزیجات تازه ممکن است پاستوریزه نباشند، در نتیجه احتمال دارد که حاوی میکروب باشند. از این رو افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، واکنش شدیدتری نسبت به اثرات عوامل عفونی نشان خواهند داد. افرادی که به توصیه پزشک باید از رژیم غذایی پاستوریزه بهره‌مند شوند، باید از مصرف آب میوه و سبزیجات غیراشباع خودداری کنند، مگر اینکه به طور خانگی تهیه شده باشند. بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، زنان باردار باید آب میوه‌های پاستوریزه یا آن‌هایی که ماندگاری طولانی دارند را انتخاب کنند. هویج حاوی نوعی کاروتنوئید به نام بتاکاروتن است که می‌تواند توسط بدن به ویتامین A تبدیل شود. توجه داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد کاروتنوئیدها در مواد غذایی هیچ ضرری ندارد، اما اگر فرد مقادیر زیادی بتاکاروتن را در مدت زمان طولانی مصرف کند، رنگ پوست می‌تواند زرد یا نارنجی شود که این وضعیت را کاروتنودرما می‌نامند.

نکات و دستورالعمل‌های مرتبط با گرفتن آبمیوه

آب هویج

مقدار ویتامین و مواد معدنی یک فنجان آب هویج تقریبا معادل با 5 فنجان هویج خرد شده است. اگرچه آب میوه و سبزیجات تازه مواد مغذی زیادی را برای بدن فراهم می‌کند، اما به اندازه میوه‌های تازه حاوی فیبر نیستند. همچنین، آن‌ها مقدار قند بیشتری در هر فنجان از میوه و سبزیجات دارند. به عنوان مثال، یک فنجان آب هویج حاوی 2 گرم فیبر و 9 گرم قند است، در حالی که یک فنجان هویج خرد شده خام، 3.5 گرم فیبر و 6 گرم قند را در اختیار شما قرار می‌دهد. تهیه آب هویج تازه در خانه بسیار بهتر از آبمیوه‌های موجود در بازار است. رعایت دستورالعمل های سازنده برای استفاده از آبمیوه‌گیری و تمیز کردن آن بعد از هر بار استفاده بسیار مهم است. افراد می‌توانند هویج را با میوه و سبزیجات دیگر ترکیب کرده و نوشیدنی‌های خوش طعم دیگری ایجاد کنند. فرد می‌تواند آب هویج را با مواد  زیر ترکیب کرده و میل کند:

  • آب سیب
  • آب پرتقال
  • کلم
  • کرفس
  • دارچین و زنجبیل

آیا آب هویج برای بهبود بینایی مناسب است؟

هویج همانند کدو تنبل و سیب زمینی شیرین، حاوی بتاکاروتن است. بتاکاروتن ماده تشکیل شده از ویتامین A بوده که یک ماده مغذی اساسی برای بینایی به شمار می‌رود. لوتئین هم که یک ماده مغذی مهم برای کاهش دژنراسیون ماکولا و بهبود سلامت چشم به شمار می‌رود، به فراوانی در هویج یافت می‌شود، بنابراین افراد ممکن است به منظور تقویت چشم‌های خود، هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

جمع‌بندی

آب هویج به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد می‌تواند مزایای بسیاری برای سلامت بدن داشته باشد. با این حال، این نوشیدنی نسبت به هویج دارای فیبر کمتر و قند بیشتری است. فیبر می‌تواند در مدیریت وزن و کاهش سطح کلسترول خون موثر باشد. آب هویج بسته به روش‌هایی که تهیه می‌شود، ممکن است برای همه علی‌الخصوص زنان باردار، کودکان، افراد مسن و افراد دارای شرایط سلامتی خاص، مناسب نباشد. با این حال، مصرف آن در حد اعتدال می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شود. یادآوری این نکته اهمیت دارد که نوشیدن آب میوه جایگزین مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیست.