تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold معرفی شد

در خلال نمایشگاه CES 2020 از تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold پرده برداری شد. این دیوایس اولین تبلت منعطف دنیاست که با نمایشگری بزرگ و لوازم جانبی متعدد در دنیای تکنولوژی قد علم می‌کند.

در چند ماه گذشته موبایل‌های انعطاف‌پذیر زیادی معرفی شدند و هر یک با ویژگی‌های خاص خودشان طرفداران زیادی دست و پا کردند. ابعاد گوشی های انعطاف پذیر فراتر از 7 یا 8 اینچ نمی‌رفتند و پس از تا شدن نیز نمایشگری 4 یا 5 اینچی پیش روی کاربر قرار می‌گرفت. اما لنوو در نمایشگاه CES امسال آمده تا رقابت جدیدی را در دنیای تبلت های منعطف آغاز کند و با تینک پد ایکس 1 فولد (ThinkPad X1 Fold) اولین تجربه کار با این دسته از محصولات را رقم زد. تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold اولین در نوع خود محسوب می‌شود که هنگام باز شدن، ابعادی به اندازه لپ تاپ‌های کوچک دارد و البته به اندازه یک لپ تاپ نیز از لوازم جانبی برخوردار شده است.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

نمایشگر تبلت تینک پد ایکس 1 فولد 13.3 اینچ قطر دارد و حاشیه‌های اطراف آن کمی از لپ تاپ‌ها و تبلت‌های امروزی ضخیم‌تر است. در این باره نمی‌توان به لنوو خرده گرفت، چرا که این دیوایس اولین در دنیا بوده و به کارگیری تکنولوژی‌های مختلف نسبت به زیبایی ارجحیت داشته است. پس از تا شدن تبلت، لبه‌ها روی یکدیگر به کمک آهنربا فیکس می‌شوند ولی میان آن‌ها فاصله کمی وجود دارد که اگر کیبورد بلوتوثی مینی فولد (Mini Fold) لنوو را در آن قرار دهیم، به طور کامل پر خواهد شد.

این کیبورد یکی از لوازم جانبی تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold بوده که در ویدیوهای تبلیغاتی آن حضور نداشته و خبر خوشی برای دوست‌داران کیبوردهای فیزیکی به شمار می‌آید. با استفاده از کیبورد بلوتوثی Mini Fold می‌توانیم تبلت را کاملا باز کرده و همانند یک لپ تاپ از آن استفاده کنیم. کیبوردهای فیزیکی نسبت به کیبوردهای روی صفحه (On-screen) طرفداران بیشتری دارند، چرا که سرعت و راحتی کار با آن‌ها بیشتر بوده و کاربران قدیمی‌تر نیز با کیبورد فیزیکی اخت گرفته‌اند.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

دکمه‌های کیبورد تبلت انعطاف پذیر لنوو تینک پد ایکس 1 فولد دقیق و با عمق خوبی هستند، اما ابعاد کوچکی دارند و همین مسئله کمی کار با آن را سخت می‌کند. همچنین دکمه‌هایی مانند علامت گیومه، کاما و به طور کلی علائم نوشتاری و سجاوندی نیز در موقعیت‌هایی متفاوت با کیبوردهای استاندارد قرار گرفته‌اند. قرار دادن یک ترک پد زیر دکمه‌های کیبورد یکی از بهترین تصمیمات لنوو در طراحی این کیبورد بوده است، اما می‌توانستند با افزایش ابعادش این تصمیم را حتی بهتر کنند چرا که حرکت با آن در صفحات کمی مشکل است.

اما شارژ کیبورد بلوتوثی تینک پد ایکس 1 فولد چگونه انجام می‌شود؟ به سادگی و با قرار دادن کیبورد در فاصله میان لبه‌های نمایشگر هنگامی که تبلت بسته شده، کیبورد به صورت وایرلس شارژ می‌شود. گرچه تبلت جدید لنوو یک محصول عالی برای تایپ‌های طولانی مدت نیست، اما می‌تواند یک کاربر معمولی که به کیبورد فیزیکی علاقه دارد را برای خرید خود متقاعد کند.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

اگر کیبورد بلوتوثی این تبلت شما را دلسرد کرده باید بگوییم نگران نباشید! چرا که امکان اتصال کیبورد و ماوس بلوتوثی به دیوایس فراهم شده و بدین ترتیب می‌توانید با راحتی هرچه بیشتر از آن استفاده کنید. در طرفین ایکس 1 فولد نیز درگاه USB-C قرار گرفته تا بتوانید آن را به نمایشگرهای ثانویه بزرگتر متصل کنید. درون فولد جدیدترین پردازنده Core اینتل با تکنولوژی Hybrid قرار گرفته و ویندوز 10 پرو به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است. لنوو می‌گوید در آینده نسخه‌ای از ویندوز 10 ایکس را برای فولد عرضه خواهد کرد تا مالتی تسکینگ و حالت Dual Screen بهتر و با سهولت بیشتری انجام شوند.

در حال حاضر لنوو حالت‌های مختلفی را برای استفاده از تبلت در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای آن میان‌بری در گوشه پایینی سمت راست نمایشگر قرار داده است. اگر تبلت را در حالت افقی در دست گرفته‌اید، دو گزینه برای نمایش تمام صفحه یا تقسیم کردن نمایشگر به دو قسمت مجزا نشان داده می‌شود. اما اگر فولد را در حالت عمودی نگه دارید، گزینه سومی برای نمایش کیبورد روی صفحه نمایان خواهد شد.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

همان‌طور که در نسخه‌های آزمایشی ایکس 1 فولد نیز دیده بودیم، بدنه دستگاه از چرم پوشانده شده و هنگامی که بسته است ظاهری همانند یک دفترچه دارد. این طراحی از عمد بوده و لنوو می‌خواهد به کاربر این تصور را القا کند که می‌تواند از ThinkPad X1 Fold به جای دفترچه واقعی استفاده کند و با استایلوس آن به نت برداری بپردازد. اما با توجه به وزن یک کیلوگرمی دیوایس، کار کردن یک دستی با آن برای برخی مدت زیادی طول نخواهد کشید. با این وجود این وزن برای برخی دیگر از کاربران کاملا قابل تحمل ارزیابی می‌شود.

و حالا به مهم‌ترین بخش تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold یعنی میزان دوام نمایشگر منعطف آن می‌رسیم. چینی‌ها در ماه می سال گذشته میلادی اعلام کردند تمامی مشکلات مربوط به دیوایس شناسایی شده‌ و در حال بررسی و رفع آن‌ها هستند. یکی از سخنران‌های لنوو بیان کرد دو لایه داخلی فیبر کربن زیر نمایشگر تعبیه شده تا از نمایشگر پلاستیکی OLED دیوایس که توسط ال جی ساخته شده به طور کامل محافظت شود. حدود 12 تا 13 لایه اعم از فن، هیت سینک، مادربورد، اسپیکرها، باتری و غیره نیز روی لایه فیبر کربنی سوار شده‌اند تا آسیبی آن‌ها را تهدید نکند.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

قسمت حساس دیگری که در تبلت انعطاف پذیر لنوو دیده می‌شود لولای پشتی صفحه نمایش بوده که دو لبه آن را به یکدیگر نزدیک می‌کند. این لولا روی دو محور داخلی و خارجی حرکت می‌کند و تنها در این بخش میان اجزای تشکیل دهنده تبلت فاصله وجود دارد. وجود این لولای کنگره‌ای شکل مانع از نفوذ ذرات خارجی به درون دیوایس می‌شود ولی نقطه ضعفی برای طراحی تبلت محسوب می‌شود، چرا که تصور عدم بلوغ طراحی فولد را به کاربر القا می‌کند.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold

پس از اتفاقاتی که برای سامسونگ گلکسی فولد (Samsung Galaxy Fold) رخ داد، فعالان حوزه دیوایس‌های انعطاف‌پذیر بیشتر به سراغ طرح‌ها و متریال‌های مقاوم و کارآمدی رفتند که جوابگوی استفاده روزانه کاربر باشد. به همین دلیل لنوو ریسک نکرده و با وجود ظاهر لولا چندان زیبا نیست، اما آن را در محصول جدیدش جا داده است. لنوو در پاسخ به این سوال که آیا شکست سری اول گلکسی فولد شما را با استرس مواجه نکرد پاسخ داد:

ما برای چهار سال روی تبلت انعطاف پذیر ThinkPad X1 Fold کار کردیم و اخبار سامسونگ روی ما تاثیری نداشت، به طوری که حتی فکر برگشتن به پای میز طراحی را هم در سر نداشتیم.

تبلت انعطاف پذیر لنوو ThinkPad X1 Fold با قیمت 2499 دلار اواسط سال جاری میلادی روانه بازار می‌شود. این در حالی است که قیمت هیچ یک از لوازم جانبی این مینی لپ تاپ مشخص نیست و مسلما برای خرید کیبورد، استایلوس و پایه نگهدارنده تبلت بایستی بودجه بیشتری کنار بگذارید. لنوو از برنامه‌هایش برای عرضه این تبلت مجهز به فناوری 5G در نیمه دوم سال 2020 خبر داده است. چینی‌ها اولین تبلت منعطف دنیا را معرفی کردند و جای تعجبی ندارد اگر در روزهای آتی نمایشگاه CES 2020 شاهد محصولات انعطاف پذیر بیشتری از کمپانی‌های حاضر باشیم.

10 مطلب آخر نمایشگاه CES 2020 :