وی کاپتر فالکون

پهپاد وی کاپتر فالکون با پیوستگی پروازی 50 دقیقه‌ای معرفی شد!

یکی از گجت‌های جالبی که به تازگی در نمایشگاه CES معرفی شد، پهپادی به نام وی کاپتر فالکون با پیوستگی پروازی تقریبا یک ساعتی است!

نمایشگاه CES 2020 محلی برای حضور کمپانی‌ها و استارتاپ‌های مختلف است تا نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند. پهپاد وی کاپتر فالکون (V-Coptr Falcon) نیز یکی از این نوآوری‌هاست که توسط کمپانی معروف آمریکایی Zero Zero Robotics ساخته شده و بیش از دو برابر دیگر پهپادهای موجود در بازار مداومت پروازی دارد.

وی کاپتر فالکون

این پهپاد دوربین دار جدید دارای دو پروانه است و ظاهری مشابه هواپیمای نظامی آمریکایی موسوم به V-22 آسپری (Osprey) دارد. علت نامگذاری آن نیز به دلیل شکل ظاهری‌اش و چگونگی قرار گرفتن بازوهای نگه دارنده پروانه است که مشابه حرف V در زبان انگلیسی هستند. این بازوها همچون V-22 توان چرخش مستقل دارند و برای ناوبری هنگام پرواز نیز پهپاد به طور کامل نمی‌چرخد، بلکه هر بازوی نگه دارنده موتور به صورت جداگانه به سمت دلخواه جهت می‌گیرد.

یکی از دلایل افزایش پیوستگی پروازی این پهپاد، کاهش تعداد موتورها از چهار عدد به دو عدد است. امروزه بیشتر پهپادها، که در قالب کوادکاپتر هستند، چهار عدد موتور دارند، در حالی که وی کاپتر فالکون تنها دو موتور دارد. بدنه سبک‌تر و آئرودینامیک آن نیز همگی دست به دست یکدیگر داده تا پهپاد به پیوستگی پروازی 50 دقیقه دست یابد! عددی که برای رقبا به ویژه کمپانی معروف DJI بسیار تلخ است؛ در حال حاضر پهپاد پرچمدار DJI با یک بار شارژ کامل تنها 30 دقیقه می‌تواند پرواز کند.

وی کاپتر فالکون

این پهپاد در جلوی خود دو دوربین استریو برای کشف عمق و جلوگیری از برخورد با موانع دارد که البته این قابلیت تا وقتی است که V-Coptr Falcon با سرعت کمتر از 25 کیلومتر بر ساعت (7 متر بر ثانیه) پرواز کند. دوربین اصلی پهپاد ساخت سونی بوده و سنسور 12 مگاپیکسلی دارد. این دوربین درون یک برجک 3 محوره و زیر دوربین‌های استریو تعبیه شده است.

دوربین اصلی پهپاد قادر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 4K و FPS 30 فریم بر ثانیه، 2.7K با FPS 60 فریم بر ثانیه و فول اچ دی با FPS 120 فریم بر ثانیه است. ظرفیت حافظه داخلی پهپاد تنها 8 گیگابایت است که البته می‌توان کارت حافظه میکرواس‌دی تا ظرفیت 256 گیگابایت نیز روی آن سوار کرد.

وی کاپتر فالکون

پهپاد وی کاپتر فالکون دارای یک پردازنده کوالکام اسنپدراگون است و الگوریتمی برای تشخیص بصری و تعقیب خودکار سوژه دارد. کاربر می‌تواند یکی از برنامه‌های پروازی از پیش تعیین شده را برای پهپاد مشخص و با کمک آن به صورت سینماتیک فیلم برداری کند. امکان هدایت دستی پهپاد با کمک کنترلر بی‌سیم نیز وجود دارد که تا 7 کیلومتر برد دارد؛‌ دوام باتری دسته کنترلی پهپاد نیز 2.5 ساعت است.

البته قابلیت‌های ذکر شده در بالا چندان هم ارزان نیست و پهپاد وی کاپتر فالکون 999 دلار قیمت دارد. قیمتی که با توجه به پیوستگی پروازی و قابلیت‌های نرم افزاری‌اش معقول است. همچنین در مقایسه با رقبایی همچون خانواده DJI’s Mavic 2 قیمت مناسب‌تری دارد.

تحویل V-Coptr Falcon از ماه آینده میلادی (فوریه) آغاز و در آن زمان می‌توان با بررسی دقیق‌تر پهپاد و دوربین آن، مقایسه بهتری بین V-Coptr Falcon با رقبایش داشت.

10 مطلب آخر نمایشگاه CES 2020 :