قیمت گوشی های وارداتی

با نحوه محاسبه قیمت گوشی های وارداتی در ایران آشنا شوید

شاید فکر کنید در محاسبه قیمت گوشی های وارداتی فقط قیمت ارز مورد توجه قرار می‌گیرد، اما مواردی چون مالیات بر ارزش افزوده، هزینه گمرک، سود عمده‌فروش و خرده‌فروشی نیز باید در نظر گرفته شود.

پیش از اینکه به بررسی چگونگی محاسبه قیمت گوشی های وارداتی بپردازیم، باید این موضوع را در نظر بگیرید که قیمت کالاهای وارداتی با قیمت ارزی که به کشور وارد می‌شود، محاسبه نخواهند شد. در واقع برای اینکه یک محصول از خارج کشور به دست مصرف‌کننده نهایی برسد باید مراحل متعددی را طی کند که در این میان هزینه‌هایی چون بازرگانی و خدمات پس از فروش، هزینه حمل و نقل و گمرک، مالیات بر ارزش افزوده، سود عمده‌فروشی و سود خرده‌فروشی به هزینه نهایی آن اضافه خواهند شد.

چنین هزینه‌هایی به صورت مستقیم بر قیمت گوشی های وارداتی تاثیر می‌گذارند که قسمتی از آن به دولت و قسمتی دیگر به فروشندگان و واردکنندگان تعلق دارد. در واقع شرکت‌های واردکننده می‌بایست از شرکت‌های خارجی، گوشی های موبایل را با دلار آزاد خریداری کنند و هنگامی که یک موبایل به کشور وارد می‌شود، برای آن تعرفه گمرکی 5 درصدی در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر تعرفه گمرکی، بر اساس نوع حمل و نقل، بیمه و مدت زمان تحویل نیز حدود 1 تا 2 درصد دیگر به هزینه‌ها اضافه می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت گوشی های وارداتی

میثم دادخواه، کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در این رابطه عنوان کرد آن میزان هزینه گمرکی که به گوشی های موبایل وارداتی اضافه می‌شود، بر اساس ارز دولتی 4200 تومانی است، اما سایر مبالغ با نرخ آزاد محاسبه خواهد شد. این کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در خصوص نحوه محاسبه قیمت گوشی های وارداتی افزود:

پس از اینکه کالا ترخیص شد، واردکننده این اجازه را دارد تا بر اساس قوانین دارایی و تعزیرات تا 15 درصد سود به قیمت کالا اضافه کند. همچنین واردکننده این توانایی را دارد تا علاوه بر این 15 درصد سود، 3 درصد را برای خدمات پس از فروش به قیمت کالا اضافه نماید. در مرحله بعدی به قیمت گوشی های موبایل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود. پس از اینکه این مبالغ به قیمت گوشی اضافه شد، در این مرحله واردکننده می‌تواند گوشی را با این قیمت به عمده‌فروش تحویل دهد. در مرحله بعدی عمده‌فروش نیز اجازه دارد تا 3 درصد به قیمت موبایل اضافه کند. سرانجام خرده‌فروش نیز طبق قانون تا 7 درصد به قیمت کالا اضافه کرده و آن را به مشتری عرضه می‌کند.

میثم دادخواه در ادامه بیان کرد محاسبه فوق برای موبایل های وارداتی در وضعیتی انجام می‌شود که کالای مورد نظر در بازار به اندازه مناسب وجود داشته و میزان عرضه و تقاضا نیز هماهنگ باشند. وی افزود در برخی از مواقع که عرضه از تقاضا کمتر است، سوده خرده‌فروش ممکن است تا 15 درصد افزایش بیابد که البته این وضعیت به میزان زیادی ادامه‌دار نخواهد بود و با عرضه گوشی به بازار این مقدار افزایش به 7 درصد می‌رسد. وی خاطرنشان کرد در برخی از اوقات نیز شرکت‌های واردکننده با توجه به فضای رقابتی که در بازار حاکم می‌شود، از 18 درصد هزینه‌ای که اجازه دارند به قیمت گوشی اضافه کنند، این مقدار را کاهش خواهند داد تا گوشی های موبایل در مدت زمان مناسب به فروش برسد.