گلکسی اس 20 اولترا

گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ ؛ بررسی مشخصات فنی، قابلیت‌ها و قیمت

سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا (Samsung Galaxy S20 Ultra) یکی از گوشی های ارزشمند غول کره‌ای در سال 2020 خواهد بود. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی، امکانات، قابلیت‌ها و قیمت گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ می‌پردازیم.

سال 2020، بعد از چندین سال تجربه یکنواختی در دنیای گوشی های هوشمند، زمان مشاهده پیشرفت‌های اساسی و تغییرات بزرگ خواهد بود. همانند سال‌های قبل، از همین ابتدا چشم خود را به پرچمداران سری S و Note سامسونگ، بزرگترین گوشی‌ساز دنیا، دوخته‌ایم، چرا که همیشه با جدیدترین دستاوردهای دنیای موبایل همراه بوده‌اند. خوشبختانه این شرکت کره‌ای، محصولات سری S را در ابتدای هر سال میلادی عرضه می‌کند، به همین دلیل تا رونمایی خانواده سامسونگ گلکسی اس 20 زمان زیادی باقی نمانده است. یکی از اعضای این خانواده، گلکسی اس 20 اولترا خواهد بود.

همانند سال 2019، سامسونگ امسال نیز قصد دارد سه گوشی هوشمند از سری S رونمایی کند. بهترین، بزرگترین و قدرتمندترین مدل در بین آن‌ها گلکسی اس 20 اولترا خواهد بود. در این مطلب، هر اطلاعاتی که تا امروز درباره این مدل به دست آورده‌ایم را بیان خواهیم کرد.

استفاده از نام جدید در گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ

انتهای سال میلادی گذشته دریافتیم سامسونگ، همانند هواوی، از شماره 10 در آخرین پرچمدار خود، به شماره 20 پرش خواهد کرد. به این ترتیب گلکسی اس 11 به عنوان پرچمدار مورد انتظار این شرکت در سال 2020، با نام گلکسی اس 20 شناخته خواهد شد. با در نظر گرفتن سال عرضه گوشی های این خانواده، این چنین نام‌گذاری معنای بیشتری پیدا می‌کند!

اکنون ده سال از زمان عرضه اولین گوشی پرچمدار سامسونگ تحت سری S می‌گذرد، به همین دلیل شرکت تصمیم گرفته این اتفاق را با عرضه محصولی بسیار خاص و قدرتمند جشن بگیرد. نحوه نام‌گذاری مدل‌ها نیز در مقایسه با قبل تغییر خواهد کرد. جانشین گوشی گلکسی اس 10 ای، همان گلکسی اس 20، مدل پایه، خواهد بود. جانشین گلکسی اس 10، گلکسی اس 20 پلاس نام‌ دارد. به جای بهترین مدل از سری S سال 2019 یعنی گلکسی اس 10 پلاس، مدلی با نام گلکسی اس 20 اولترا عرضه خواهد شد. این اولین مرتبه‌ای است که سامسونگ یک پرچمدار با چنین پسوندی معرفی می‌کند.

طراحی شگفت‌انگیز

سامسونگ طی چند سال اخیر، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه عرضه گوشی‌ های هوشمند دارای حاشیه کم در اطراف نمایشگر بوده است. به لطف استفاده از صفحه نمایش‌های دارای انحنا از هر دو طرف، به جرات می‌توان گفت پرچمداران سامسونگ اکنون جزو زیباترین گوشی های هوشمند در بازار شناخته می‌شوند. در حال حاضر، حاشیه‌های بسیار کمی در اطراف این نمایشگرهای منحنی وجود داشته و جای پیشرفت بیشتر پایین است. به همین دلیل سازنده، ابعاد لبه‌های سیاه بالا و پایین پنل جلویی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد، به طوری که به چند قدمی گوشی های هوشمند بدون حاشیه واقعی خواهیم رسید.

گلکسی اس 20 اولترا

تصویر بالا چندی پیش، منتسب به پنل جلویی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، فاش شد و دید خوبی درباره تغییرات ظاهری این گوشی ارائه کرد. در نحوه طراحی پنل پشتی نیز تغییرات محسوسی اعمال خواهد شد. ماژول در بر دارنده سنسورهای دوربین اصلی، که تعداد آن‌ها حداقل چهار عدد خواهد بود، با توجه به استفاده از سنسورهایی با رزولوشن بالا و مخصوصا یک لنز دارای قابلیت زوم زیاد، برآمدگی قابل توجهی دارد.

گلکسی اس 20 اولترا

سنسورها به صورت ردیفی زیر یا کنار یکدیگر قرار نگرفته و ماژول، شکلی مستطیلی دارد. اولین تصاویر فاش شده از پنل پشتی این گوشی نشان داد همانند آیفون‌های اخیر، قرار است سنسورها روی ماژول دوربین اصلی به شکلی در هم و نامرتب چیده شوند،‌ اما این ادعا در رندرهای نزدیک به مدل واقعی اخیر تصحیح شد.

نمایشگر روان و شفاف

در حال حاضر رقابت در دنیای نمایشگرهای موبایل بر سر رزولوشن و کیفیت نبوده و تمرکز روی افزایش نرخ تازه‌سازی قرار دارد. ریزر فون به عنوان یک گوشی گیمینگ حرفه‌ای، اولین گجت همراه مجهز به صفحه نمایشی ال سی دی با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز به شمار می‌رود. عرضه این گوشی و استقبال زیاد از میزان روان بودن نمایشگر آن، ایده‌ای به دیگر گوشی‌سازان برای رقابتی کردن محصولات خود داد.

وان پلاس با معرفی گوشی وان پلاس 7 پرو نشان داد در یک پنل اولد می‌توان نرخ تازه‌سازی را تا 90 هرتز افزایش داد. ایسوس با معرفی گوشی روگ فون 2 پا را فراتر گذاشت و در یک پنل اولد، از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز بهره برد. حتی در یک گوشی پرچمدار متعارف و غیر گیمینگ همچون گوگل پیکسل 4 نیز نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش 90 هرتز در نظر گرفته شده است. با توجه به این روال، بعید می‌دانیم وضعیت در سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا پایین‌تر از این ارقام باشد.

نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا

ابتدا شایعه‌ای مبنی بر استفاده از نمایشگری با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز در هر سه گوشی خانواده Galaxy S20 شنیده شد. در ادامه، بر اساس یک اسکرین شات، دریافتیم به کاربران حق انتخاب داده خواهد شد تا در زمان نیاز، همچون اجرای بازی‌های سه بعدی، نرخ تازه‌سازی را به 120 هرتز افزایش داده و در زمان‌های دیگر، این نرخ را روی میزان پیش‌فرض یعنی 60 هرتز قرار بدهند. بر اساس عکس بالا، سامسونگ سیستم عامل One UI را به بهترین وجه برای دادن قابلیت کنترل به کاربر سفارشی‌سازی کرده است، به طوری که می‌توان استفاده از نرخ 120 هزتز را منوط به زمان اجرای یک اپلیکیشن خاص کرد.

با توجه به وضعیت کنونی بازار و تلاش سامسونگ برای افزایش فاصله خود با هواوی، بعید می‌دانیم حداقل در مدل گلکسی اس 20 اولترا نرخ تازه‌سازی نمایشگر کمتر از 90 هرتز باشد.

اندازه نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا باید در حد عبارت Ultra باشد! بر اساس آخرین اطلاعات، نمایشگر بهترین گوشی سری S سال 2020 سامسونگ دارای اندازه 6.9 اینچ خواهد بود. با وجود افزایش ابعاد صفحه نمایش، به خاطر بهبود طراحی بدون حاشیه، این گوشی هم‌اندازه گلکسی نوت 10 پلاس (مجهز به نمایشگر 6.8 اینچی) است.

گلکسی اس 20 اولترا

رزولوشن و تراکم پیکسلی این نمایشگر به ترتیب 1440 در 3040 پیکسل و 500 پی‌پی‌آی خواهد بود. نوع پنل بدون شک سوپر امولد سامسونگ است. انتظار داریم از نظر کیفیت نیز این صفحه نمایش جهش قابل توجهی داشته باشد، به طوری که بتواند رنگ‌ها را طبیعی‌تر و زنده‌تر از قبل تولید کند.

قدرت پردازشی در بالاترین سطح

بهترین گوشی سری S، به بهترین مشخصات فنی ممکن بر اساس تکنولوژی‌های روز، مجهز خواهد شد. مقایسه تراشه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 10 سامسونگ نشان داد پردازنده اسنپدراگون 865 با وجود داشتن فرکانس کاری یکسان در مقایسه با اسنپدراگون 855، نزدیک به 25 درصد عملکرد بهتری دارد. نسخه مربوط به سایر کشورها به جز آمریکا و چین، از تراشه اگزینوس 990 قدرت می‌گیرند که قدرتمندترین چیپست ساخته شده به دست سامسونگ تا امروز است. برخی شایعات به حذف نسخه Exynos از پرچمداران سامسونگ و عرضه آن تنها با تراشه ساخت شرکت کوالکام خبر می‌دهند.

تحلیلگران عقیده دارند حتی پایین‌ترین مدل در خانواده Galaxy S20 نیز به 12 گیگابایت رم مجهز خواهد شد. نسخه پایه این سه گوشی به حداقل 256 گیگابایت ظرفیت داخلی مجهز می‌شود. درباره تعداد نسخه‌های هر گوشی و میزان حافظه ذخیره‌سازی و رم آن‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست. با توجه به نسخه‌های متعددی که برای گوشی های سری S و Note سامسونگ در سال 2019 عرضه شد، مطمئنا برای حداقل یکی از سه مدل خانواده سامسونگ گلکسی اس 20 نسخه‌ای با 512 گیگابایت و 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی داده عرضه می‌شود. سایر مشخصات فنی گلکسی اس 20 اولترا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • بدنه: اندازه 166.9 در 76 در 8.8 میلی‌متر (ضخامت 10.2 میلی‌متری با احتساب برآمدگی دوربین اصلی) از جنس فلز و شیشه
  • نمایشگر: 6.9 اینچی با رزولوشن 2K و پنل سوپر امولد / دارای حفره برای قرارگیری دوربین سلفی / پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز
  • دوربین اصلی: چهارگانه / سنسور رنگی 108 مگاپیکسلی / سنسور 48 مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی و پشتیبانی از زوم اپتیکال 10 برابری و زوم هیبریدی 50 برابری / سنسور 12 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید / دو سنسور ToF / قابلیت فیلم برداری 8K در نرخ 30 فریم بر ثانیه و 4K HDR در نرخ 120 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی: تک سنسور / 10 مگاپیکسلی
  • تراشه: اسنپدراگون 865 (نسخه مخصوص آمریکا و چین) / اگزینوس 990 (نسخه سایر کشورهای دنیا)
  • حافظه: 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داده (برای پایین‌ترین نسخه)
  • باتری: 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی

باتری

ظرفیت باتری گلکسی اس 20 اولترا با در نظر گرفتن ابعاد نمایشگر آن قابل قبول است. پیش‌بینی شده ظرفیت باتری در بزرگترین و بهترین پرچمدار سری S سامسونگ به 5 هزار میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کند.

اتصال به شبکه 5G

شبکه 5G

یکی دیگر از حوزه‌های اصلی رقابت گوشی‌سازان، فراهم کردن قابلیت اتصال به نسل پنجم شبکه موبایل در گوشی های هوشمند خود است. اکنون که مودم موبایل X55 یا تراشه‌ای مجهز به مودم 5G یکپارچه همچون اگزینوس 990 وجود دارد، دیگر بهانه‌ای برای عدم پشتیبانی یک پرچمدار از نسل پنجم شبکه موبایل پذیرفتنی نیست. در یکی از مطالب پیشین، تغییرات در سبک زندگی جامعه بشری به لطف ورود 5G را بررسی کردیم.

دوربین چندگانه سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

گلکسی اس 20 اولترا

طبق شایعات، دوربین گوشی Galaxy S20 Ultra در مجموع پنج سنسور خواهد داشت. ابتدا با ترکیبی از سه سنسور رنگی، دارای لنز اولترا واید و دارای لنز پریسکوپی رو به رو هستیم که به ترتیب 108 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل و 48 مگاپیکسل رزولوشن دارند.

مزیت استفاده از لنز پریسکوپی به جای لنزهای تله فوتوی متداول این است که زوم اپتیکال به جای 2 یا 3 برابر، بالای 5 برابر خواهد بود. برخی تحلیلگران توانایی زوم لنز پریسکوپی دوربین گلکسی اس 20 اولترا را 10 برابر اعلام کرده‌اند! طبق انتظار از یک لنز با چنین محدوده کانونی، بزرگنمایی هیبریدی و دیجیتالی به ترتیب 50 برابری و 100 برابری را به ارمغان خواهد آورد! سامسونگ به لطف استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر تلاش می‌کند کیفیت عکس‌های به ثبت رسیده حین اعمال زوم زیاد را بهبود ببخشد. تا امروز این قابلیت را با نام Space Zoom می‌شناسیم.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و حالت‌های عکاسی دوربین گلکسی اس 20 اولترا Bright Night خواهد بود. این حالت، نسخه‌ای پیشرفته‌تر در مقایسه با حالت Night Mode محسوب شده و گرفتن عکس‌هایی شفاف‌تر، روشن‌تر و دارای نویز کمتر را در تاریکی شب میسر می‌کند.

دو سنسور دیگر دوربین این گوشی پرچمدار از نوع ToF خواهند بود. آ‌ن‌ها به تنهایی کاربردی نداشته و به عملکرد دقیق‌تر و بهتر سه سنسور دیگر کمک می‌کنند. سنسور ToF به وسیله تابش اشعه و بررسی زمان رفت و برگشت آن تا یک شی مشخص، فاصله از دوربین تا آن را به طور دقیق اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات سپس در اختیار سه سنسور دیگر قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار مهمی که به لطف افزودن سنسور 108 مگاپیکسلی پیشرفته سامسونگ در گلکسی اس 20 اولترا فراهم خواهد شد، قابلیت فیلم برداری 8K در نرخ 30 فریم بر ثانیه است. همچنین برای اولین مرتبه، با یک گوشی هوشمند خواهیم توانست در رزولوشن 4K با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز فیلم‌برداری کنیم.

قیمت و زمان عرضه

بر اساس اخباری که تا امروز منشر شده‌اند، هر سه گوشی سامسونگ گلکسی اس 20، گلکسی اس 10 پلاس و گلکسی اس 20 اولترا، به وسیله برگزاری رویدادی در شهر سانفرانسیسکو در روز یازدهم فوریه (بیست و دوم بهمن)، رونمایی خواهد شد. عرضه گوشی از یک ماه بعد آغاز می‌شود. با در نظر گرفتن ویژگی‌های سطح بالای مدل Ultra، انتظار نداریم قیمت نسخه پایه آن از 1099 دلار کمتر باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*