کنسول ایکس باکس سری ایکس چگونه می‌تواند PS5 را شکست دهد؟

با معرفی موفقیت آمیز کنسول ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)، حالا سوال این است که چگونه می‌تواند پلی استیشن 5 را شکست دهد و از آن پیشی بگیرد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس برای اینکه بتواند در مقابل پلی استیشن 5 حرفی برای گفتن داشته باشد، باید اشتباهات نسل قبلی خود را تکرار نکند. ما در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که اگر این کنسول آن‌ها را رعایت کند، قطعا می‌تواند کنسول رقیب را به چالش بکشد.

مایکروسافت در حال آماده‌سازی کنسول ایکس باکس سری ایکس است و قصد دارد نسل ایکس باکس وان را به دست فراموشی بسپارد. ما نمی‌گوییم که ایکس باکس وان پلتفرم بدی بود اما در مقایسه با موفقیت دیوانه‌وار پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ، می‌توان با قاطعیت گفت که این کنسول موفقیت چشم‌گیری نداشت.

کنسول ایکس باکس سری ایکس چگونه موفق خواهد شد؟

برند ایکس باکس شاید به اندازه اوایل نسل هشتم کنسول‌ها منفور نباشد اما هنوز راه سختی برای بازگرداندن بازیکنان و بازی دوستان در پیش دارد. افراد زیادی در زمان ایکس باکس 360 در جبهه آن‌ها بودند اما نسل بعد را با پلی استیشن 4 گذراندند. مایکروسافت در دو سه سال گذشته تلاش کرده تا اشتباهات خود را تصحیح کند. برای مثال، ایکس باکس گیم پس (GamePass) یک پروژه فوق‌العاده بود که باعث شد همگان به تحسین مایکروسافت بپردازند اما این کافی نیست، ایکس باکس سری ایکس اگر می‌خواهد موفق شود و همانند دوره ایکس باکس 360، برای سونی چالش ایجاد کند، باید کارهای زیادی را به درستی انجام دهد تا طرفداران با آن آشتی کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

10- محتواهای انحصاری بیشتر

ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت شاید در بخش رقابتی آنلاین، سونی را شکست داده باشد اما در بخش عناوین فرست پارتی تک نفره، حداقل در نسل هشتم عملکرد خوبی نداشت و همین مسئله باعث شد تا دارندگان ایکس باکس وان، حسرت عناوین بزرگ مشابه پلی استیشن 4 را داشته باشند. اگر مجموعه هیلو و گیرز آف وار را کنار بگذاریم، ایکس باکس وان چیز دیگری برای ارائه نداشت. در واقع، در ابتدا همه چیز خوب به نظر می‌رسید، با انتشار بازی‌هایی همچون Ryse: Son of Rome، دد رایزینگ 4 و سانست اُور درایو، انتظار می‌رفت که این کنسول، خانه عناوین انحصاری منحصربفرد باشد اما خیلی زود مشخص شد، خبری از آثار فرست پارتی درجه یک نیست.

در نسل هشتم، ایکس باکس وان تبدیل به پلتفرمی شد که یا بازی انحصاری بزرگ ندارد یا اگر هم دارد، به دلایل مختلفی این بازی‌ها کنسل می‌شوند. عناوینی همچون Scalebound و Fable Legends می‌توانستند برای مایکروسافت برگ برنده باشند اما هرگز عرضه نشدند. در مقابل، بازیکنان پلی استیشن بهترین شرایط ممکن را تجربه کردند و بازی‌های درخشانی همچون خدای جنگ، هورایزن زیرو داون، آنچارتد 4 و غیره یکی پس از دیگری، آن‌ها را میخکوب می‌کرد. مایکروسافت اگر می‌خواهد در این رقابت شانسی داشته باشد، باید محتواهای انحصاری بیشتری تولید کند. البته کمیت مهم نیست، این بازی‌ها باید کیفیت بالایی داشته باشند. مایکروسافت از این مسئله آگاه است و خریداری کردن چندین استودیوی بزرگ بازی‌سازی، نشان می‌دهد آن‌ها در نسل جدید، چندین بازی بزرگ در راه خواهند داشت.

9- بازی‌های ژاپنی درجه یکایکس باکس سری ایکس

با افزایش محبوبیت بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی در غرب، مایکروسافت بهتر از هرکسی ‌می‌داند با ساخت بازی‌های ژاپنی خوب، تا چه اندازه می‌تواند موفقیت خود را تضمین کند. بازی‌هایی همچون، پرسونا 5، Trials of The Cold Steel 3 ،Ys VIII: Lacrimosa of Dana و ظاهرا بسیاری از عناوین بزرگ ژاپنی در هر پلتفرمی قابل دسترسی هستند به جز ایکس باکس. این مسئله وقتی غافلگیرکننده‌تر می‌شود که می‌بینیم بسیاری از این عناوین برای رایانه‌های شخصی هم منتشر می‌شوند! مایکروسافت اگر می‌خواهد در نسل آینده، پیروز شود، باید از هر ژانری، اثری برای ارائه کردن داشته باشد، خصوصا ژانر محبوبی همچون نقش آفرینی ژاپنی.

بر اساس چیزهایی که تاکنون دیده‌ایم، خوشبختانه مایکروسافت در تلاش است تا این مشکل را نیز برطرف کند. برای مثال، آن‌ها انتشار بازی‌هایی همچون یاکوزا زیرو، Kawami و Kawami 2 را در ایکس باکس گیم پس وعده داده‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند و شاهد عرضه آثار بیشتری باشیم، آینده برای ایکس باکس سری ایکس روشن است.

 8- محتواهای انحصاری زمانی

ایکس باکس سری ایکس

دوست داشته باشید یا خیر، محتواهای انحصاری زمانی (Timed Exclusives) بسیار مهم هستند. در واقع در جنگ میان کنسول‌ها، این نوع محتواها می‌توانند تعیین کننده باشند. در دوره ایکس باکس 360، این کنسول از این مسئله سود بزرگی برد و محتواهای اختصاصی بازی‌هایی همچون کال آف دیوتی و Rise of The Tomb Raider در ابتدا برای این کنسول منتشر می‌شد. اما در نسل هشتم، این اتفاق را به ندرت از سوی مایکروسافت مشاهده کردیم و برعکس، این پلی استیشن 4 بود که محتواهای انحصاری زمانی داشت! ایکس باکس سری ایکس اگر می‌خواهد در زمینه بازی‌های ترد پارتی، گزینه بهتری نسبت به رقیب باشد، باید محتواهای زمانی بیشتری داشته باشد. گاهی اوقات بازیکنان حاضر هستند هر کاری انجام دهند تا بازی مورد علاقه خود را کمی زودتر از دیگران تجربه کنند.

7- عناوین انحصاری در ژانرهای مختلف 

ایکس باکس سری ایکس

هیلو و گیرز آف وار مجموعه‌های فوق العاده‌ای هستند اما محتواهای انحصاری ایکس باکس باید در یک یا دو ژانر خلاصه نشود. در زمانی که پروژه‌های کوچک‌تری همچون Ori and The Blind Forest و Cuphead برای کنسول‌های دیگر نیز منتشر شده‌اند، ایکس باکس شدیدا به عناوین انحصاری جدید در ژانرهای مختلف نیاز دارد. شاید آثار محدودی در سبک‌های شوتر، مسابقه‌ای و غیره در این کنسول پیدا شود اما آن‌ها باید تنوع بیشتری به آثار داده و ژانرهای تازه‌ای را امتحان کنند.

علاوه بر این، ایکس باکس تنها کنسولی است که تجربه واقعیت مجازی اختصاصی ارائه نمی‌دهد و کنسول جدید هم قرار نیست از آن پشتیبانی کند. پلی استیشن وی آر (PSVR) و نینتندو Labo VR، گزینه‌هایی هستند که می‌توانند چیزی بیشتر از گیمینگ کلاسیک ارائه دهند اما مایکروسافت هیچ اعتقادی به این تکنولوژی ندارد.

6- آغاز همکاری دوباره با سگا

ایکس باکس سری ایکس

هنگامی که سگا اعلام کرد که محتوای بیشتری برای کنسول دریم کست (Dreamcast) تولید نمی‌کند، روز غم انگیزی برای گیمرها به نظر می‌رسید اما این پایانی برای سگا نبود. خیلی زود، سونیک را در کنسول نینتندو مشاهده کردیم و بازی‌های باکیفیت و خاطره انگیزی همچون یاکوزا و Billy Hatcher and The Giant Egg را تجربه کردیم. در کنار این‌ها، شاهد همکاری مایکروسافت و سگا بودیم. این دو شرکت، در گذشته هم با یکدیگر مشارکت کرده بودند و دریم کست بر روی ویندوز سی‌ای (CE) اجرا می‌شد. این همکاری دوم، کمی متفاوت بود: این بار مایکروسافت یک پلتفرم در دست داشت (ایکس باکس اصلی) و این سگا بود که باید بازی‌های درخشان‌اش را برای آن منتشر می‌کرد.

نتیجه، بازی‌هایی همچون Jet Set Radio Future ،Panzer Dragoon Orta و تنها نسخه آمریکایی بازی Shenmue II بود. اگر این همکاری دوباره آغاز شود، می‌توانیم آثار جذاب و متفاوتی را در کنسول ایکس باکس سری ایکس ببینیم. سگا یک کلکسیون بزرگ از آثار کلاسیک و خاطره انگیز دارد که نسخه بازسازی هر کدام از آن‌ها، می‌تواند دارندگان کنسول ایکس باکس را حیرت‌زده کند.

5- بازگرداندن ایکس باکس لایو آرکید

ایکس باکس سری ایکس

اگر یک گیمر قدیمی نیستید، شاید با ایکس باکس لایو آرکید چندان آشنا نباشید یا تنها اسم آن را شنیده باشید. این سرویس در ایکس باکس اصلی رونمایی شد و در ابتدا مشابه یک فروشگاه اپلیکیشن بود که آثار کلاسیکی همچون Galaga را ارائه می‌داد. اما در دوره ایکس باکس 360، این سرویس دستخوش تغییر شد و عناوین مستقل و ایندی جذاب ارائه می‌کرد. هر کسی که می‌خواست بهترین بازی‌های ایندی را تجربه کند، به سراغ ایکس باکس لایو آرکید می‌رفت. متاسفانه با ورود ایکس باکس وان، این سرویس فراموش شد. حرکتی اشتباه که باید تصحیح شود. درست است که مایکروسافت، با سرویس گیم پس، وضعیت مناسبی را برای بازی دوستان ایجاد کرده اما پلتفرمی اختصاصی برای آثار ایندی و نوآورانه، می‌تواند اتفاق خوبی برای بازیکنان و حتی بازی‌سازان مستقل خلاق باشد.

4- جلوگیری از انتشار بازی‌های بزرگ برای کنسول‌های دیگر

ایکس باکس سری ایکس

شعار مایکروسافت این است که «همه باید بازی کنند». بله، ما متوجه این مسئله هستیم اما از این شرکت خواهشمندیم که بازی‌هایش را برای کنسول‌های دیگر منتشر نکند! چگونه می‌توانید مخاطبان را قانع کنید که کنسول شما را خریداری کنند وقتی همین بازی‌ها را می‌توانند در کنسول دیگر هم داشته باشند؟ این اتفاق، در رابطه با بازی Cuphead ،Ori and The Blind Forest و Super Lucky’s Tale رخ داد و شاید بگویید این بازی‌ها، آثار AAA و درجه یک بزرگ نیستند اما همین عناوین کوچک، می‌توانند تفاوت را رقم بزنند. طرفداران بدون شک از انتشار این بازی‌ها برای کنسول‌های دیگر ناراحت هستند. ظاهرا مایکروسافت، می‌خواهد این رویکرد را ادامه دهد و ما هنوز نمی‌دانیم، این مسئله می‌تواند در نهایت به سود آن‌ها تمام شود یا به فروش کنسول آن‌ها ضرر می‌رساند.

3- بازسازی آثار کلاسیکایکس باکس سری ایکس

کنسول‌های ایکس باکس نزدیک به 20 سال است که در بازار حضور دارند. این مدت زمان برای ساخت یک مجموعه بزرگ از بازی‌ها کافی است و آن‌ها این کار را انجام داده‌اند. از بازی‌های کمتر دیده‌ شده‌ای همچون Crimson Skies ،Brute Force یا Mech Assault تا بازی‌های بزرگ‌تری همچون فیبل یا کرک داون. بازی‌های زیادی وجود دارند که نسخه بازسازی و ریمستر آن‌ها می‌تواند موفقیت بزرگی برای کنسول جدید باشد.

حتی اگر دقیق‌تر به فهرست بازی‌‎های این کنسول نگاه کنیم، با آثار جذابی همچون Conker’s Bad Fur Day و Banjo-Kazooie رو به رو می‌شویم که می‌توانند اتفاقات بزرگی را برای کنسول ایکس باکس سری ایکس رقم بزنند. کافی است مایکروسافت دست به کار شده و این آثار نوستالژیک را زنده کند.

2- جذابیت دوباره

ایکس باکس سری ایکس

خیر، ما نمی‌گوییم که ایکس باکس فعلی مشکل خاصی دارد اما اگر به ایکس باکس وان نگاهی بیندازید، گویی چیزی از دوران ایکس باکس 360 کم دارد و آن فاکتور جذابیت است. از تبلیغات جذاب پیرامون بازی‌های هیلو و گیرز آف وار که در همه جا دیده می‌شد تا حضور ملموس این برند در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی. ایکس باکس 360 تبدیل به یک پدیده اجتماعی شده بود و در همه جا حضور داشت. این اتفاق در دوره ایکس باکس وان رخ نداده. امیدواریم که چنین چیزهایی را از کنسول بعدی مشاهده کنیم.

1- آغازی درخشان / قیمت مناسب

ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس وان در سال 2013 با قیمت 499 دلار عرضه شد و پلی استیشن 4 با قیمت 399 دلار. این مسئله در کنار ویژگی «همیشه آنلاین بودن» باعث شد تا کنسول مذکور در همان آغاز کار، از رقیب عقب بماند و این فاصله هرگز جبران نشد. در آن زمان نه تنها مایکروسافت منفور شد بلکه مورد تمسخر بازی دوستان نیز قرار گرفت.

ایده‌های مایکروسافت و مدل تجاری آن‌ها جواب نداد و یک آغاز بد، تمامی نقشه‌های آتی آن‌ها را نابود کرد. انتظار می‌رود که آن‌ها، این بار بهتر عمل کرده و تلاش کنند تا نگاه مثبت بازیکنان را بدست بیاورند. ما در مقاله‌ای جداگانه، در رابطه با قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس صحبت کرده‌ایم اما اینجا هم یک بار دیگر اشاره می‌کنیم که کلید پیروزی در نسل آتی، قیمتی مشابه با پلی استیشن 5 یا حتی ارزان‌تر است. در غیر این صورت، مایکروسافت یک بار دیگر از رقیب سنتی خود عقب مانده و فرصت طلایی‌ نسل نهم را نیز از دست می‌دهد.

حالا باید منتظر ماند و دید که مایکروسافت در ارائه این 10 مورد، تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند اما چیزی که تا اینجا مشخص است، این است که آن‌ها عملکرد بسیاری بهتری نسبت به دوران ایکس باکس وان ارائه خواهند داد.

نظر شما در رابطه با کنسول ایکس باکس سری ایکس چیست؟ آیا می‌تواند پلی استیشن 5 را شکست دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. تعینن کتننده بازی های انحصاریه ک بنظرم بازم سونی پیش تازه توش

  2. طراحی Ps5 رو بیشتر دوست دارم چون ایکس باکس هم شبیه یخچال میمونه ولی باید عملکرد دوتاشون ببینیم کدوم موفق میشه.

  3. سلام بازی هایی مثلا گیرز اف وار و هیلو واقعا بازی هایی درجه 1 و عالی هستند و یه بازی معرکه مثل فورتزا که اصلا شاخ شمشاد هست ولی واقعا باید در بهث انحصاری بازی هایی را برای خودش کنه تا بتونه موفق بشه بازی هایی مثل اساسین و یا تامب راید بازی هایی بسیار پر ترفدار هستند که در صورتی که فقط در دست xbox باشند واقعا برگ برندس ولی تا به حال یه چیز برام مشخسه این که سونی با این تراحیش واقعا خودش برده زیر سوال اخه این چه طرایی هست مثلا توالت میمونه واقعا اگه ایکس باکس بازی انچارتد را داشت پلستیشن دار ها هیچی نمیتونستن بگن ولی در عوض اونا هم یه بازی مثل فورتزا ندارن

    • بازی گرن توریسمو رو اسمشو شنیدی تاحالا خیلی بهتر از فوزاستحیف که بازی نکردی .اسپایدرمن. دایزگان. دث استراندینگ .هورایزن .زیروانچارتد. اوردر. نیوه .(گاد اف وار سه و چهار).دیترویت.انتیل داون.راچت و کلنک .پرسونا .لست گاردین .اینفومس فریست لایت و سکند سان……چند تا دیگه بگم…اومدی حرف بزنی راه رفتی اگر سونی آنچارتد نداشت حرفی نداشت .برو اسماین بازیهارو بخون بعد بیا صحبت کنیم در موردش………

  4. نمیدونم فک کنم رقابت سر سختی دارن ایکس باکس بسشتز یازی های چند نفره خویه
    ولی پلی ۴ برای انجام بازی های تک نفره و افلاین

    • چ حرفیه میزنید دوتا بازی ایکس باکس خوب چند نفره هم میتونی معرفی کنی؟؟؟

      • داداش بزار خوش باشن ..اینها فقط یه ماه طول میکشه انحصاریهای سونی رو بشمرن.اونوقت با کمال پر رویی طرف میگه اگه سونی انچارتد نداشت هیچ حرفی برا گفتن نداشت …..اینجاست که شاعر میفرماید یخو بزار اونجا که