نوکیا 808 پیور ویو

فلش بک: نوکیا 808 پیور ویو ، مسافری از آینده

نوکیا 808 پیور ویو (Nokia 808 PureView) در سال 2012 با دوربین 41 مگاپیکسلی خود جهانیان را متحیر کرد. در ادامه مروری کوتاه بر چرایی لقب نوکیا 808 و ویژگی‌های دوربین این اعجوبه نوکیا داریم. با گجت نیوز همراه باشید.

قبل از عرضه نوکیا 808 پیور ویو بالاترین رقم مگاپیکسل در بین گوشی‌ها 13 مگاپیکسل بود. رزولوشن 41 حتی تا اواخر سال گذشته بالاترین مگاپیکسل به حساب می‌آمد (البته گوشی دیگر نوکیا یعنی لومیا 1020 دارای دوربینی با همین وضوح بود، اما این کل ماجرا نیست).

این گوشی پیور ویو نوکیا هنوز هم رکورد بزرگ‌ترین سنسور تصویر را با اندازه “1/1.2 در اختیار دارد. برای مقایسه، سنسور 108 مگاپیکسلی ایزوسل سامسونگ دارای اندازه “1/1.33 است و نوکیا لومیا 1020 دارای سنسوری با اندازه “1/1.5 می‌باشد. اندازه پیکسل‌های این سنسور نیز به اندازه کافی بزرگ بودند (1.4 میکرون). این رقم برای اندازه پیکسل سنسورهای 48، 64 و 108 مگاپیکسلی برندهای فعلی برابر 0.8 میکرون است.

نوکیا 808 پیور ویو

البته این فقط مگاپیکسل نیست که نوکیا 808 را واقعا به جلوه‌ای از آینده بدل می‌کند. این گوشی از شیوه Pixel Binding برای ثبت تصاویر 5 یا 8 مگاپیکسلی به طور پیش‌فرض استفاده می‌کرد و چندین پیکسل حسگر دوربین را به یک تصویر تبدیل می‌کرد و کیفیت تصویر را در حین این فرآیند افزایش می‌داد.

حسگرهای با وضوح بالای امروزی نیز از این همین راهکار برای افزایش کیفیت تصویر بهره می‌برند. توجه داشته باشید که این حسگرها منحصرا از فناوری ترکیب سه‌گانه یا چهارگانه استفاده می‌کنند، در حالی که نوکیا از یک فیلتر بایر (Bayer) معمولی استفاده می‌کرد. این برای بزرگ‌نمایی دیجیتال بدون افت کیفیت ضروری بود که یکی دیگر از ویژگی‌های نوکیا 808 بود و باعث می‌شد جلوتر از زمان خود باشد. بدون استفاده از زوم، 7 پیکسل در 1 پیکسل تصویر ترکیب می‌شدند تا نتیجه یک تصویر 5 مگاپیکسلی باشد.

نوکیا 808 پیور ویو

در ذهن داشته باشید که در اینجا در مورد پیکسل‌های با اندازه 1.4 میکرون صحبت می‌کنیم (یعنی هم‌اندازه پیکسل‌های آیفون 11 پرو). همچنین، تصویر کراپ‌شده از مرکز حسگر گرفته می‌شد که واضح‌ترین تصویر را ارائه می‌داد. نتیجه زوم با کیفیت 3 برابری برای عکس‌های 5 مگاپیکسلی و زوم 4 برابری برای ویدیوهای 1080P بود. نکته جالب دیگر در مورد دوربین این اعجوبه نوکیا این است که به جای بهینه‌سازی شدن برای نسبت تصویر 4:3 یا 16:9، بین این دو قرار گرفته بود تا عملکرد خوبی هم برای عکس‌برداری و هم برای فیلم‌برداری داشته باشد.

نوکیا 808 پیور ویو همچنین از قابلیت رندرینگ تصویر بسیار خوبی برخودار بود. فرض کنید که یک حسگر 8 مگاپیکسل با فیلتر بایر دارید. این بدان معناست که 4 میلیون پیکسل سبز، 2 میلیون پیکسل قرمز و 2 میلیون پیکسل آبی تولید می‌شود. برای خروجی نهایی، هر پیکسل باید با استفاده از داده‌های پیکسل‌های مجاور به RGB درون‌یابی شود و در حالت Pixel Binding هر پیکسل به واسطه داده‌های RGB پردازش می‌شود. توجه داشته باشید که فیلترهای کواد بایر (Quad Bayer) این مسئله را حل نمی‌کنند، زیرا چهار پیکسل همان فیلتر رنگی را به اشتراک می‌گذارند و بنابراین همچنان به درون‌یابی نیاز است.

نوکیا 808 پیور ویو

نوکیا همچنین در نحوه پردازش داده‌های خام برای ایجاد تصویر نهایی 5 مگاپیکسلی هوشمندانه عمل می‌کرد. خروجی کامل حسگر ذخیره می‌شد و به کاربر اجازه می‌داد که از قابلیت بزرگ‌نمایی استفاده کند و حتی تصویر گرفته‌شده را بدون افت کیفیت مجددا کادربندی کند.

در آن دوران، کالبد شکافی 808 پیور ویو توسط گروه Chipworks نشان داد که نوکیا از سنسور HES9 توشیبا استفاده کرده است. در تصویر زیر می‌توانید اندازه این سنسور را در مقایسه با سنسور IMX145 سونی (سنسور 8 مگاپیکسلی به کار رفته در سامسونگ گلکسی اس 3 و آیفون 4 اس) ببینید. همچنین مشخص شد که نوکیا از پردازشگر تصویر Broadcom BCM2763 در این گوشی خود بهره گرفته است.

گشودگی دریچه f/2.4 دوربین نوکیا 808 در آن زمان نیز فوق‌العاده بود و همچنین از فیلتر ND برای کاهش نور در محیط‌های روشن بهره گرفته شده بود. شاتر دوربین به صورت مکانیکی عمل می‌کرد و تنها در 0.09 ثانیه می‌توانست تصویر مورد نظر را ثبت کند. البته ویژگی‌های خاص دوربین نوکیا 808 تنها به بخش عکاسی ختم نمی‌شود.

قابلیت Rich Recording نوکیا به این گوشی اجازه می‌داد که در رنج 25 هرتز تا 19 کیلوهرتز صدا را ضبط کند و به راحتی می‌توانست از پس بلندی صدای تا 145 دسی‌بل بدون اعوجاج برآید. این قابلیت خصوصا برای ضبط ویدیو در محیط‌های شلوغ خود را نشان می‌داد.

نوکیا 808 پیور ویو

شش سال طول کشد تا دوربین گوشی‌های هوشمند خود را به پای نوکیا 808 پیور ویو برسانند. مدل‌های جدید بدون شک با ترفندهای جدید و پردازشگرهای تصویر به مراتب سریع‌تر عملکرد بهتری دارند. اما نوکیا 808 پیور ویو هنوز هم به مانند یک مسافر زمان است که از هر چیز دیگری در پیرامون خود کاملا متفاوت بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نوکیا بار دیگر به تخت سلطنت خود باز میگردد، به زودی