داوینچی

راز جدید نقاشی رکورد شکن لئوناردو داوینچی چه بود؟

لئوناردو داوینچی هنرمندی از عصر رنسانس است که آثار باقی مانده از وی جملگی شگفتی ساز هستند. در میان این آثار نقاشی وجود دارد که ساخت آن را به وی نسبت می دهند. این نقاشی دارای رازی جالب و شگفت انگیز است.

لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی عصر رنسان همواره در هاله ای از رمز و راز قرار داشته است. در میان شاهکارهای این هنرمند، نقاشی وجود دارد که رازی بزرگ را در خود نهفته کرده است.

نقاشی که خلق آن را به لئوناردو داوینچی نسبت می دهند سالوادور موندی یا «Salvator Mundi» نام دارد. نقاشی که در نگاه اول ساده به نظر می رسد. در این نقاشی، تصویری از عیسی مسیح در لباس دوره رنسانس را شاهد هستیم که یک دست خود را به سمت آسمان برافراشته و در دست دیگر گوی روشنی قرار دارد. راز نقاشی در این گوی نهفته است. خواصی که این گوی در نقاشی ترسیم شده دارد با قوانین اپتیک و  فیزیک مخالف است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا بر روی این گوی تحقیق کردند و دریافتند که ویژگی های ترسیم شده در این گوی با قوانین فیزیک تضاد دارد. نتایج تحقیق در این خصوص هنوز در یک ژورنال معتبر منتشر نشده است، اما گوشه هایی از یافته های جدید به سایت arXiv ارسال شده است. محققان دانشگاه کالیفرنیا مدعی شدند که داوینچی به خوبی با قوانین فیزیک آشنا بوده است اما بسیاری از این قوانین را کنار می گذاشت تا به اثری جذابتر برسد.

در سال 2011 بود که متخصصان هنر دوباره “Salvator Mundi” را ارزیابی کردند و فهمیدند که احتمالا توسط خود داوینچی نقاشی شده است. در سال 2017، یک شاهزاده سعودی این نقاشی را در حراجی با قیمت 450 میلیون دلار خریداری کرد و رکورد جدیدی به ثبت رساند.

راز اثر 450  میلیون دلاری داوینچی

سالوادور موندی یک نقاشی با گذشته ای دراماتیک است. چارلز اول انگلیس در حدود سال های ۱۶۰۰ این اثر را خریداری کرد. چارلز اول در سال 1659 پس از یک جنگ داخلی اعدام شد و در 1651 فردی به نام جان استون نقاشی را خریداری نمود. در سال 1660، او آثار هنری را به چارلز دوم، پسر چارلز اول که در آن سال تخت سلطنت را به دست آورد، بازگرداند. خبری از نقاشی تا سال 1900، وجود ندارد هنگامی که آن را به فرد دیگری فروخته شد.

در نقاشی یک راز پایدار نهفته است. گوی ترسیم شده در نقاشی می بایست تصویر پشت خود را منحرف می کرد. در واقع لباس مسیح در پشت گوی باید دچار انکسار نور می شد اما لباس مسیح در پشت شیشه بدون تحریف به نظر می رسد. داوینچی با قوانین نور بسیار آشنا بود و احتمالاً این اشتباه را به صورت سهوی انجام نداده است. او این گوی را عمدا نادرست نقاشی کرده است.

داوینچی دارای نقاشی های متعددی است که در آنها قوانین فیزیک را زیر پا می گذارد. او این کار را انجام می دهد تا بتواند به ساختار بندی های جذاب تری در نقاشی برسد. بطور مثال در تابلو غسل تعمید مسیح، از ترسیم انکسار نور در آب اجتناب می کرد و با این کار مانع از ایجاد قسمت های ناخوشایند برخی اجزا بدن در نقاشی می شد. در مواردی این هنرمند کودکی حضرت مسیح را کشیده تر ترسیم می کرد تا از این طریق ارتباط آن را با خدا بیشتر نشان دهد.

بطور کلی داوینچی علاقه ای نداشت تا از قوانین فیزیک ضرورتا پیروی کند. او آنها را در خدمت نقاشی قرار می داد و حال گوی نقاشی سالوداور موندی هم از همین قانون پیروی می کند. نقاشی های داوینچی نمایشی خام از نوری نبود. او قوانین اوپتیک و فیزیک را تحریف می کرد تا به خلق اثری با شکوه تر نائل آید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. رازش هیچی
    الاف کردن یه عده برده دره پیتی
    و سود سرشار برای دلال های عزیز !
    توزندگی اگه چیزی مفید باشه اشکار محسوب میشه ، نه راز !!!!!