تاردیگرید

جان سخت ترین جاندار روی زمین یک نقطه ضعف مهلک دارد

تاردیگرید را همه به عنوان جانداری جان سخت و یا شاید جان سخت ترین جاندار روی زمین می شناسند، اما این موجود دارای یک نقطه ضعف مهلک است که می تواند بقا آن را به مخاطره بیندازد.

دنیای علم معتقد است تاردیگرید جان سخت ترین جاندار روی زمین است. اما گویا آزمایشات جدید پاشنه آشیل این جاندار را تشخیص داده و تاردیگرید آنقدرها هم شانس بقا ندارد.

تاردیگرید جثه ای کوچک دارد، اما آنگونه که تصور می شد جان سخت نیست. این جاندار می تواند در آب های شیرین و شور زندگی کند و شهرت خود را از آنجا بدست آورده که قادر است در شرایط بسیار سخت به بقا خود ادامه دهد، شرایطی که دیگر ارگانیزم ها قادر به حیات در آن نیستند. اما این موجود در مقابل گرما به سرعت پژمرده می شود.

آبهایی که دارای درجه حرارت کمی کمتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت هستند در کمتر از چند روز این موجود را می کشند. این موضوع دارای اهمیت است، زیرا گرمایش زمین در حال افزایش بوده و می تواند خطری جدی برای جان سخت ترین جاندار روی زمین باشد.

تاردیگرید دارای هیبت و شمایلی عجیب است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.  بدنی باد کرده دارد به همراه ۸ پای فربه و بزرگ. به همین دلیل نام خرس آبی را برای آن انتخاب کرده اند و اندازه آن در حدود نیم میلیمتر است.

تاردیگرید موجودی است که هیچگاه پیر نمی‌شود. آنها در واقع گروهی از باکتری‌ها محسوب می‌شوند که حتی درون صخره‌ها هم زنده می‌مانند و در برابر گرما، سرما و تشعشعات هسته‌ای شدید می توانند بقا داشته باشند.

تاردیگرید لقب جان سخت‌ترین موجود روی کره زمین را بدنبال خود یدک می‌کشد. این موجود از ۵۴۰ میلیون سال پیش در سیاره ما زندگی می‌کند. این جانور آب زی بوده و در محیط‌های خشن فیزیکی یا شیمیایی زندگی می‌کند. بسیاری از آنها روز‌های خود را صرف خوردن جلبک‌ها و باکتری‌ها و شنا کردن در قطرات آب خزه گلسنگ‌ها می کنند و به همین دلیل بدن بسیاری از آن‌ها شفاف به نظر می رسد.

این جانور قادر است تا سال‌ها بدون غذا و آب زندگی کند و همچنین می تواند در برابر فشاری بیش از فشار عمیق‌ترین اقیانوس‌ها تاب بیاورند یا حتی در محیط خلا بیرون از جو زمین زنده بماند. تاردیگرید‌ها می‌توانند در برابر پرتوهای خورشیدی، پرتو گاما یا پرتو یونی، به میزانی چند صد برابر آنچه که برای یک انسان کشنده است زنده بمانند.

محققان تصور می کردند که خرس آبی می تواند در آب جوش ۳۰۳ درجه فارنهایت دست کم برای یک ساعت دوام بیاورد. در جریان تحقیقات این موجود را در معرض درجه حرارت بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت امتحان کردند. آنها دریافتند در صورتی که حرارت به یک باره به تاردیگرید وارد شود امکان بقا ان بسیار کم  می شود. لذا قرار گرفتن در معرض آب های بسیار گرم برای خرس آبی بسیار خطرناک است.

جان سخت ترین جاندار روی زمین و بقا در گرمای ۱۰۰ درجه

بسیاری از آنها نتوانستند در مقابل حرارت بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت دوام بیاورند. در صورت کاهش حرات به زیر ۱۰۰ درجه هم بسیاری پس از ۴۸ ساعت هلاک شدند. لذا در جریان آزمایشات مشخص شد که درجه حرارت کمی کمتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت قادر است این موجود را هلاک کند. تنها ۴۸ ساعت زمان لازم است تا نیمی از تاردیگریدها با این درجه حرارت تلف شوند.

البته اگر به آنها اجازه داده شود تا با گرمای جدید بتدریج تطابق پیدا کنند احتمال بقا بیشتر می شود. به نظر می آید گرما همان پاشنه آشیل سخت جان ترین موجود باشد. تاکنون تصور می شد حتی در صورت یک انفجار سوپرنووا و یا برخورد سیارکی با زمین، باز هم خرس آبی به بقا خود ادامه دهد. اما آنها نمی تواند در مقابل گرمای بالا دوام بیاورند.

این موضوع که این موجود می تواند خود را با حرارت جدید تطابق دهد تا حدودی دلگرم کننده است و امکان دارد تا حدودی بقای خرس آبی را تقویت کند. به هر حال باید دید که خرس آبی چگونه در آب های شور و شیرین خود را با گرمایش آبها تطابق می دهد و آیا می تواند همچنان جان سخت ترین موجود باقی بماند یا خیر.