آتشفشان تال

آتشفشان تال فیلیپین خاکستر را تا ۱۴ کیلومتر به عمق فضا پرتاب می کند

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که آتشفشان تال در کشور فیلیپین قادر است خاکستر و دیگر مواد را با قدرت بسیار تا عمق ۱۴ کیلومتری در فضا پرتاب کند.

شاید باورش برای بسیاری از شما سخت باشد، اما آتشفشان تال در فیلیپین قدرت شگفت انگیزی دارد و می تواند خاکستر و دیگر مواد را تا عمق ۱۴ کیلومتری داخل فضا پرتاب کند.

آتشفشان تال در جزیره لوزون در فیلیپین واقع شده است. این آتشفشان روز یکشنبه ۱۲ ژانویه سال جاری و راس ساعت ۵ و سی دقیقه بعد از ظهر فعالیت خود را آغاز کرد.

پس از آغاز فعالیت این آتشفشان ماهواره های ژاپنی و دیگر ماهواره های متعلق به ناسا و نوآ تصاویری از آن به ثبت رساندند. در این تصاویر شاهد هستیم که خاکستر و دود در سطحی وسیع مناطق اطراف را در برگرفته است.

در همان روز ۱۲ ژانویه سال جاری بود که ماهواره هیماواری ۸ موفق به ثبت تصویری از آتشفشان تال شد که پس از ۴۰ سال فعالیت خود را آغاز کرده بود. متخصصان پس از بررسی تصاویر ثبت شده به این نتیجه رسیدند که این آتشفشان قادر است مواد داخل زمین را تا ۹ مایل به بالا و در داخل فضا پرتاب کند. این موضوع باعث شده تا شرایط جوی منطقه بشدت متاثر از این رویدا باشد.

ابرهای حامل خاکستر این آتشفشان توانستند تا ۶۲ مایل معادل ۱۰۰ کیلومتر حرکت کنند و خود را به مناطق شمالی و مانیل برسانند. آتشفشان تال دومین آتشفشان خطرناک در کشور فیلیپین محسوب می شود.

فعالیت آتشفشان تال پس از ۴۰ سال سکوت

آتشفشان تال از سال ۱۹۷۷ فعالیت خود را از دست داده و خاموش شده بود. با فعال شدن این آتشفشان قدرتمند از مردم خواسته شد تا شعاع ۹ مایلی منطقه را ترک کنند، زیرا امکان فوران های بسیار شدید و رسیدن مواد خطرناک به این مناطق وجود داشت. از سوی دیگر با فعال شدن آتشفشان امکان دید بشدت کم شده و خطر ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.

همانطور که قبلا اشاره شد آتشفشان تال در جزیره لوزون فیلیپین واقع شده است. این آتشفشان تاکنون ۳۳ بار فوران آتشفشانی داشته و دومین کوه فعال آتشفشانی در کشور فیلیپین محسوب می شود. جملگی این این فوران‌ها در جزیره آتشفشان متمرکزند که جزیره‌ای است در نزدیکی میانه دریاچه تال. در واقع دریاچه تال نیز بخشی از کاسه آتشفشانی کوه را شامل می شود. کوه و دریاچه یاد شده در ۵۰ کیلومتری جنوب پایتخت فیلیپین واقع شده‌اند.

آتشفشان تال

توجه داشته باشید که آتشفشان تال چنان فعال شده که در ۴۰ سال گذشته سابقه نداشته است. خطر فوران این آتشفشان به حدی بوده که در حدود ۳۰۰ هزار انسان در پی هشدار از منطقه فرار کرده و به پناهگاه ها پناه برده اند.

پس از «مایون»، آتشفشان تال دومین آتشفشان فعال در کشور فیلیپین به حساب می آید. تال از سال ۱۵۷۲ به این سو در حدود ۳۳ بار فوران داشته است و آخرین بار در سال ۱۹۷۷ طغیانی بزرگ داشت. این آتشفشان ویرانگر در سال ۱۹۱۱ بیش از هزار و ۳۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

کشور فیلیپین در منطقه ای قرار دارد که به حلقه آتش اقیانوس آرام معروف است. مکانی که صفحه اقیانوس آرام با صفحه های کوچکتر زمینی از قاره های همسایه به هم نزدیک هستند و به یکدیگر فشار زیادی وارد می کنند، در نتیجه این فشار مواد مذاب از قسمت مایع مذاب داخلی زمین به بیرون سرایت می کند و باعث وقوع آتشفشان های ویرانگر می شود. فراموش نکنیم که آتشفشان های نیوزلند، ساحل غربی آمریکا، آمریکای مرکزی و شیلی نیز متعلق به حلقه آتش اقیانوس آرام هستند.

متاسفانه فعال شدن این آتشفشان صدها هزار نفر از ساکنان مناطق نزدیک به پایتخت فیلیپین را با خطر آوارگی روبرو کرده است. ستونی کیلومتری از خاکستر و دود از دهانه این آتشفشان به آسمان برخاسته است که در میان آن گدازه نیز مشاهده می شود.

برآورد شده که فوران شدیدتر این آتشفشان می‌تواند به آوارگی دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر بینجامد. تال از مناطق مورد علاقه گردشگری بخصوص به خاطر دریاچه قرارگرفته در کاسه این آتشفشان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ۱۴متر یا کیلومتر😟😟😟😟😟