کرونا ویروس جدید چینی

هرآنچه که باید از کرونا ویروس جدید چینی بدانید

یک کرونا ویروس جدید که بیماری مرموزی مشابه سارس ایجاد می‌کند، اخیرا در ووهان چین ظهور کرد و حالا به چند کشور دیگر هم رسیده است. اما از این coronavirus چه می‌دانیم؟

نخستین بار، روز دهم دی ماه بود که مقامات چینی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) را از بروز یک بیماری ذات‌الریه مانند، در شهر 11 میلیون نفری ووهان مطلع کردند. بیماران تحت قرنطینه قرار گرفتند و آزمایش‌ها برای شناسایی منشا بیماری آغاز شد. با بررسی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ ایالات متحده (CDC)، یک بازار محلی ماهی‌فروشان در ووهان به عنوان منشا احتمالی شیوع بیماری شناسایی، و یک روز بعد تعطیل شد. در تاریخ 19 دی، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که عامل ایجاد این بیماری مرموز، نوعی کرونا ویروس جدید است. ویروس‌های مختلفی در این خانواده جای می‌گیرند و می‌توانند از سرماخوردگی تا بیماری‌های جدی‌تری مانند سارس را  ایجاد کنند.

اولین قربانی کرونا ویروس جدید

کرونا ویروس جدید چینی

سازمان بهداشت چین در تاریخ 21 دی، نخستین مرگ ناشی از کرونا ویروس جدید را ثبت کرد. چند روز بعد، کمیسیون بهداشت این کشور اعلام کرد که هنوز انتقال انسان به انسان رخ نداده است؛ اما چنین احتمالی را مردود ندانست.

انتشار آلودگی در ورای چین

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اولین مورد ابتلا در خارج از مرزهای چین، روز 23 دی در تایلند مشاهده شد. فرد مبتلا، یک زن چینی با علایم خفیف ذات الریه بود که از سفر به ووهان بازمی‌گشت. سه روز بعد (16 ژانویه)، ابتلای یک نفر در ژاپن هم تایید شد. او اوایل ژانویه، چند روز را در ووهان سپری کرده بود.

اقدامات کنترلی

کرونا ویروس جدید چینی

یک مرد 69 ساله، دومین قربانی ویروس کرونا بود که در تاریخ 27 دی، در ووهان درگذشت. بلافاصله، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده اعلام کرد که سلامت مسافران ورودی از ووهان را در سه فرودگاه سان‌فرانسیسکو، جان اف کندی نیویورک و لس‌آنجلس بررسی خواهد کرد.

تایید انتقال انسان به انسان

مقامات چینی در تاریخ 30 دی، از سومین مورد تلفات و بیش از 100 مورد ابتلای جدید به این بیماری خبر دادند. نگرانی‌ها وقتی شدت یافت که از پنجم بهمن، تعطیلات سال نو چینی در راه است و صدها میلیون نفر از مردم این کشور عازم مسافرت!

کرونا ویروس جدید چینی

حالا کرونا ویروس خود را به پکن در شمال، شانگهای در شرق و شنژن در جنوب کشور هم رسانده است. این ویروس جدید در کره جنوبی نیز شناسایی شد. فرد مبتلا، یک چینی است که اخیرا از ووهان به آنجا رسیده بود.

به تازگی، یکی از متخصصان ممتاز بیماری‌ها عفونی در چین (Zhong Nanshan)، انتقال انسان به انسان را تایید کرد. رویترز هم به نقل از مقامات رسمی، از مرگ 17 نفر در این کشور و ابتلای بیش از 570 نفر گزارش داد. همزمان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در نخستین اظهار نظر عمومی خود، بر ضرورت مقابله با شیوع بیماری تاکید کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. انقدر حیوانات مختلفو خوردن ویروس گرفتن

  2. بابا تازه از دست آنفولانزا راحت شده بودیما اگه بیاد ایران نصف ملت درگیر میشن چون اینجا پیشگیری خاصی انجام نمیشه