تقویم نجومی بهمن 98

تقویم نجومی بهمن 98 ؛ وقوع ابر ماه و مقارنه ماه و مشتری

تقویم نجومی بهمن 98 برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی رویدادهایی چون وقوع ابر ماه، مقارنه ماه و مشتری، هم‌نشینی ماه و زهره، اجتماع ماه و سیاره‌ها را به همراه دارد.

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در تقویم نجومی بهمن 98 شاهد رویدادهای مهمی چون وقوع ابر ماه، مقارنه ماه و مشتری، هم‌نشینی ماه و زهره و اجتماع ماه و سیاره‌ها باشند که در ادامه تاریخ وقوع و جزئیات آنها را در تقویم نجومی دومین ماه زمستان 98 بررسی می‌کنیم.

رویدادهای تقویم نجومی بهمن 98

3 بهمن

ندا جعفری، مدیر مرکز نجوم آوااستار در خصوص اولین رویداد تقویم نجومی بهمن 98 اعلام کرد در روز پنجشنبه 3 بهمن 98 پدیده مقارنه ماه و مشتری رخ خواهد داد. وی افزود مقارنه هنگامی اتفاق می‌افتد که هر دو جرم در آسمان از لحاظ ظاهری در فاصله‌ای کمتر از 7 درجه یکدیگر قرار بگیرند که در این زمان علاقه‌مندان می‌توانند به خوبی این پدیده را مشاهده کنند. مدیر مرکز نجوم آوااستار تاکید کرد این مقارنه ماه با مشتری با جدایی زاویه‌ای 1 درجه انجام می‌شود که با قرارگیری سیاره مشتری در کنار کره ماه و درخششی که دارد، برای عکس‌برداری موقعیت بسیار خوبی ایجاد خواهد شد.

5 بهمن

این کارشناس حوزه نجوم افزود در روز 5 بهمن شاهد ماه نو خواهیم بود که البته در آسمان قابل رویت نخواهد بود. وی تاکید کرد در این روز برای رصد اجرام کم نور عمق آسمان نظیر خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها و کهکشان‌ها بهترین زمان محسوب می‌شود و بسیاری از رصدگران در این روز برای رصد آسمان آماده خواهند شد.

8 بهمن

مدیر مرکز نجوم آوااستار در خصوص دومین رویداد نجومی این ماه عنوان کرد در روز 8 بهمن 98 مقارنه ماه و زهره رخ می‌دهد که در این مقارنه سیاره زهره با جدایی 2 درجه‌ای کنار کره ماه قرار خواهد گرفت. همچنین در این زمان هم‌نشینی ماه با سیاره پرنور زهره نیز صحنه جذابی را به وجود می‌آورد که البته تا قبل از ساعت 8 شب غروب می‌کنند.

20 بهمن

ندا جعفری در ادامه بیان کرد پدیده ابر ماه یا ماه کامل در 20 بهمن رخ می‌دهد که برای ستاره‌شناسان و عکاسان فرصت بسیار خوبی برای ثبت این پدیده جذاب فراهم خواهد شد.

21 بهمن

این کارشناس حوزه نجوم در ادامه اظهار کرد در 21 بهمن شاهد بیشترین کشیدگی شرقی سیاره عطارد خواهیم بود. وی افزود سیارات از نگاه ساکنان زمین به دو دسته سیاره داخلی یا خارجی تقسیم می‌شوند؛ سیارت داخلی به آن دسته از سیاراتی گفته می‌شود که حد فاصل زمین و خورشید یا پس از زمین جای دارند. از این رو طبق این تقسیم‌بندی، سیاره زهره و عطارد جزو سیارات داخلی محسوب می‌شوند و بیشترین کشیدگی در این سیارات زمانی رخ می‌دهد که این سیاره‌ها به حداکثر جدایی زاویه‌ای از خورشید برسند.

ندا جعفری تاکید کرد سیاره‌های داخلی دارای دو نوع کشیدگی غربی و شرقی هستند، کشیدگی غربی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیاره پیش از طلوع خورشید در بیشترین ارتفاع از افق قرار بگیرد و کشیدگی شرقی هم هنگامی به وقوع می‌پیوندد که سیاره پس از غروب خورشید در بیشترین ارتفاع از افق باشد.

مدیر مرکز نجوم آوااستار با شرح این توضیحات اظهار کرد در روز 21 بهمن 98 ستاره‌شناسان بهترین فرصت برای مشاهده سیاره عطارد را به دست خواهند آورد که پس از غروب خورشید تا حدود یک ساعت بعد در همان سمت غرب آسمان، می‌توان عطارد را با چشمان غیر مسلح مشاهده کرد. وی تاکید کرد سیاره عطارد به 18.2 درجه از خورشید به بزرگترین کشش شرقی خواهد رسید. به همین دلیل این بهترین فرصت برای رصد این سیاره است؛ چراکه در بالاترین نقطه خود در بالای افق در آسمان عصر قرار می‌گیرد. از این رو بعد از غروب خورشید، در غرب آسمان به دنبال سیاره‌ای برای رصد باشید.

30 بهمن

ندا جعفری در پایان خاطرنشان کرد در 30 بهمن شاهد اجتماع سیارات و ماه خواهیم بود؛ یعنی در این روز کره ماه و سیارات مشتری، زحل و مریخ در یک خط قرار خواهند گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مطالب جالبی بود و جدید
    واقعا از خوندن شون لذت بردم