سیستم عامل اندروید

مشکلات سیستم عامل اندروید و آموزش رفع کردن آن‌ها

اندروید گرچه سیستم عامل پرکاربردی است، اما قطعا بدون ایراد هم نیست. در اینجا تعدادی از مشکلات سیستم عامل اندروید که کاربران با آن روبرو هستند و آموزش رفع آن‌ها آورده شده است.

اندروید شاید محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل در دنیا باشد، اما باید اعتراف کرد که کامل و بی‌نقص نیست و کاربران هر از گاهی با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. در حالی که برخی از این مشکلات مختص دستگاه‌های اندرویدی هستند، که البته در آینده نزدیک مشکلات مختص دستگاه‌های مختلف را نیز تحت پوشش قرار خواهیم داد، اما برخی مشکلات کلی دیگری وجود دارند که از خود سیستم عامل اندروید نشأت می‌گیرند. در زیر مروری بر این مشکلات سیستم عامل اندروید و راه حل آن‌ها خواهیم داشت.

البته توجه داشته باشید که برخی از مراحل راه حل‌های ذکرشده برای مشکلات سیستم عامل اندروید در زیر ممکن است با توجه به نوع دستگاه اندرویدی شما متفاوت باشند.

1. مشکلات مصرف باتری دستگاه

مشکلات اندروید

یکی از رایج‌ترین مشکلات سیستم عامل اندروید که کاربران زیادی صرف نظر از نوع دستگاه خود با آن مواجه هستند، خالی شدن باتری است. در بعضی موارد عملکرد باتری دیگر مانند قبل نیست، اما نگرانی بیشتر کاربران در رابطه با خالی شدن ناگهانی و سریع باتری است.

راه حل:

  • برای حل مشکل خالی شدن سریع باتری، می‌توانید با رفتن به قسمت باتری در بخش تنظیمات ببینید کدام برنامه‌ها از باتری بیشتر استفاده می‌کنند. اگر برنامه‌ای را پیدا کردید که فشار غیر معمولی به باتری وارد می‌کند، بهترین گزینه حذف آن برنامه است. در غیر این صورت، این مسائل اغلب با به‌روزرسانی نرم‌افزاری برطرف می‌شوند، پس مطمئن شوید که از نسخه به‌روز اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.
  • چنانچه عملکرد باتری گوشی‌تان یک سال یا حتی شش ماه پس از خرید در مقایسه با زمانی که گوشی کاملا جدید بود یکسان نیست، لازم نیست بیش از حد نگران نباشید. با انجام چند مورد ساده مثل کم کردن میزان نور صفحه، استفاده صحیح از حالت صرفه‌جویی باتری و استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Greenify، می‌توانید طول عمر باتری دستگاه خود را در یک سطح مناسب نگه دارید.

2. مشکلات مربوط به عملکرد دستگاه

مشکلات اندروید

برخی اوقات کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی به مشکلاتی در مورد عملکرد دستگاه خود برخورد می‌کنند و به مرور متوجه لگ و تأخیرهای بیشتری در رابط کاربری می‌شوند. در موارد شدیدتر، ممکن است حتی ببینید که دستگاه به طور تصادفی ریبوت یا بیش از حد داغ می‌شود، علی‌رغم اینکه کاری نمی‌کنید که پردازنده دستگاه تحت فشار زیادی قرار بگیرد.

راه حل:

  • برنامه Greenify را از فروشگاه گوگل دانلود کنید. در اینجا، می‌توانید لیستی از برنامه‌هایی را ببینید که با روشن کردن گوشی فعال می‌شوند و تنظیمات این برنامه‌ها را تغییر دهید. این امر می‌تواند به کاهش هر گونه کند شدن دستگاه کمک کند.
  • برنامه‌های دارای نقص می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد دستگاه شوند. دستگاه خود را وارد حالت امن یا Safe Mode کنید (نحوه انجام این کار بسته به دستگاه شما متفاوت خواهد بود) و ببینید که آیا مشکل همچنان وجود دارد یا خیر. اگر اینگونه نباشد، یعنی اپلیکیشن مورد نظر باعث بروز مشکل شده است. می‌توانید برنامه‌هایی که قبل از بروز مشکل نصب کرده‌اید را حذف کنید یا گوشی خودتان را به تنظیمات کارخانه بازیابی کنید. البته این سناریو در بدترین حالت توصیه می‌شود، چرا که تمام اطلاعات خود را از دست خواهید داد، بنابراین قبل از انجام فکتوری ریست از اطلاعات خودتان بک‌آپ بگیرید.

3. مشکلات مربوط به اتصال

مشکل اندروید

با هر دستگاه جدیدی گاهی اوقات ممکن است با اتصالات وای فای یا بلوتوث مشکل پیدا کنید. اگرچه برخی از دستگاه‌ها دارای مشکلات خاصی در مورد قابلیت‌های اتصال هستند، اما در زیر چند گام کلی آورده شده است که می‌توانید ابتدا آن‌ها را امتحان کنید.

راه حل برای اتصال وای فای:

  • به مدت حداقل 10 ثانیه دستگاه و روتر را خاموش کنید، سپس آن‌ها را دوباره روشن کرده و دوباره وصل شوید.
  • به قسمت تنظیمات بروید و روی حالت صرفه‌جویی انرژی (Power Saving) کلیک کنید. مطمئن شوید که این گزینه غیر فعال باشد.
  • از اپلیکیشن Wi-Fi Analyzer برای بررسی میزان شلوغ بودن کانال خود استفاده کنید و به شبکه دیگری متصل شوید.
  • از قابلیت فراموش کردن شبکه استفاده کنید – در بخش تنظیمات روی شبکه وای فای مورد نظر کلیک کرده و نگه دارید. سپس گزینه فراموش کردن (Forget) را بزنید و جزئیات اتصال را مجددا وارد کرده و دوباره تلاش کنید که وصل شوید.
  • مطمئن شوید که فریم‌ور روتر به‌روز باشد.
  • مطمئن شوید که از آخرین نسخه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار روی گوشی استفاده می‌کنید.
  • در بخش تنظیمات وای فای، روی گزینه پیشرفته (Advanced) کلیک کنید و مک آدرس دستگاه خودتان را یادداشت کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که دسترسی در فیلتر مک روتر مجاز است.

راه حل برای اتصال بلوتوث:

  • برای اتصال از طریق بلوتوث به خودرو، دفترچه راهنمای تولیدکننده دستگاه و خودرو را بررسی کنید و اتصال خود را ریست کنید.
  • مطمئن شوید که بخش مهمی از فرآیند اتصال را فراموش نکنید.
  • به بخش تنظیمات بلوتوث بروید و مطمئن شوید که هیچ چیز نیاز به تغییر ندارد.
  • در بخش تنظیمات بلوتوث، تمام دستگاه‌های جفت‌شده قبلی را حذف کنید و دوباره آن‌ها را از ابتدا تنظیم کنید.
  • اگر برای اتصال به چند دستگاه مختلف با مشکل روبرو هستید، احتمالا باید برای حل مشکل منتظر دریافت به‌روزرسانی سیستمی باشید.

4. مشکلات مربوط به اتصال

اندروید

در حال حاضر هر گوشی هوشمند اندرویدی مجهز به نوعی قابلیت برای صرفه‌جویی در مصرف باتری است و اگر دستگاهی با سیستم عامل اندروید 6 یا بالاتر داشته باشید، قابلیت دوز (Doze) نیز به صورت پیش‌فرض وجود دارد. همانطور که این قابلیت‌ها برای کاهش مصرف باتری مؤثر هستند، مشکل اصلی این مسئله مربوط به تأخیر در دریافت اعلانات است.

راه حل:

  • اگر با این مشکل روبرو شدید و اعلانات برنامه‌هایی مانند جیمیل، واتس‌اپ، فیسبوک و برنامه‌های دیگر را با تأخیر دریافت می‌کنید یا اصلا دریافت نمی‌کنید، بهتر است که این برنامه‌ها را به لیست «عدم بهینه‌سازی» در بخش تنظیمات باتری منتقل کنید. در بعضی دستگاه‌ها می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات باتری رو قسمت سه نقطه کلیک کرده و گزینه بهینه‌سازی باتری (Battery Optimization) را انتخاب کنید. از اینجا روی گزینه همه برنامه‌ها (All Apps) کلیک کنید، برنامه مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه عدم بهینه‌سازی (Don’t Optimize) را انتخاب کنید. اگر این لیست محدود باقی بماند، به احتمال زیاد تغییر قابل توجهی را در عمر باتری مشاهده نخواهید کرد.

5. مشکلات مربوط به فروشگاه گوگل

مشکلات سیستم عامل اندروید

تقریبا تمام گوشی‌های هوشمندی اندرویدی در خارج از کشور چین با فروشگاه گوگل یا همان گوگل پلی استور عرضه می‌شوند و اصلی‌ترین فروشگاه اندروید برای دریافت و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها است. با این حال، برخی مواقع وجود دارد که فروشگاه گوگل از کار می‌افتد.

راه حل:

  • هیچ راه حل ثابتی برای مشکل فروشگاه گوگل وجود ندارد، اما ابتدا باید مطمئن شوید که این مسئله در واقع به دستگاه شما ربط دارد و مشکل از سرویس‌های گوگل نیست. پس از آن، چند روش را می‌توانید امتحان کنید، مثلا برنامه را فورس کلوز کنید، کش پلی استور را پاک کنید یا مثلا برنامه‌ها یا سرویس‌هایی را چک کنید که غیر فعال کرده‌اید و ممکن است پلی استور را تحت تأثیر قرار دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*