کرک کردن آیفون 111

کرک کردن آیفون 11 توسط پلیس FBI زنگ‌ خطری برای اپل است!

پلیس ایالات متحده آمریکا موفق به کرک کردن آیفون 11 بعد از دو ماه تلاش شد! در صورتی که این روش آنلاک کردن آیفون 11 قابل استفاده روی همه گوشی‌های iOS باشد، حریم خصوصی کاربران اپل در خطر خواهد بود.

اخیرا موضوع رمزنگاری گوشی‌های آیفون، تبدیل به بحثی داغ شده است. شرکت اپل چندی پیش، درخواست دولت آمریکا به منظور رمزگشایی گوشی آیفون فردی تروریست را رد کرد. از آن زمان تاکنون، نزاع بین کاخ سفید و شرکت اپل افزایش پیدا کرده است. درگیری بین اپل و دولت آمریکا برای رمزگشایی گوشی آیفون متعلق به تروریست‌ها همچنان ادامه داشته و پلیس اف بی آی وارد ماجرا شده است.

اصرار اپل روی حفظ حریم خصوصی کاربران است، اما دولت آمریکا تاکید دارد با در نظر گرفتن یک سری استثنا، برای افزایش امنیت مردم این کشور، اپل باید همکاری لازم را با سازمان‌های امنیتی و پلیس داشته باشد. اپل عقیده دارد در صورت آموزش نحوه رمزگشایی گوشی‌های خود به سازمان‌های امنیتی، ممکن است آن‌ها به سوژه‌ها و پرونده‌های خاص بسنده نکرده و همه کاربران را از زیر تیغ خود بگذرانند! به این ترتیب حریم خصوصی چند صد میلیون کاربر گوشی‌های آیفون به خطر خواهد افتاد.

کرک کردن آیفون 11 با دو ماه تلاش

در بحبوبه بحث و درگیری بین دولت آمریکا و شرکت اپل، پلیس اف بی آی با هدف کرک کردن گوشی‌‌های اپل (و گجت‌های ساخت دیگر شرکت‌ها) یک آزمایشگاه تاسیس کرد. بر اساس گزارش‌های جدید، این آزمایشگاه در مسیر خود به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده است.

دولت آمریکا چندی پیش با ارسال نامه‌ای به یک قاضی اعلام کرد لو پارنس (Lev Parnas) از دادن پسورد گوشی خود به پلیس امتناع کرد که البته حق طبیعی وی محسوب می‌شود. به همین دلیل پلیس اف بی آی برای کرک کردن گوشی آیفون 11 لو پارنس مجبور به صرف دو ماه زمان شد. بر اساس این گزارش، پلیس آمریکا در نهایت موفق به آنلاک کردن یک گوشی سال 2019 اپل شده است! گفتنی است جرم لو پارنس، تلاش برای تخریب جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، بوده است.

اگرچه اف بی آی در نهایت موفق به کرک کردن آیفون 11 شده، اما این کار دو ماه زمان برده است. برای پرونده‌های این چنینی، که در صورت عدم دستیابی سریع به اطلاعات مهم، احتمال وقوع حوادث از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای وجود دارد، چنین تاخیری هرگز قابل قبول نیست. از طرفی نمی‌دانیم آیا پلیس آمریکا موفق به کشف راهی برای آنلاک کردن همه گوشی‌های آیفون 11 شده است. به عبارتی روش انجام کار و امکان یا عدم امکان استفاده از آن روی دیگر دستگاه‌ها هنوز مشخص نیست.

در صورتی که پلیس از راهکارهای متداول همچون دور زدن محدودیت‌ در وارد کردن اشتباه رمز و در ادامه تست بر اساس دیکشنری پسورد استفاده کرده باشد، نمی‌توان آیفون 11 را به طور کلی کرک شده دانست. در این روش، اگر پسورد تعیین شده روی گوشی شامل تعداد زیادی کاراکتر باشد، رمزگشایی ممکن است به جای دو ماه، دو سال یا خیلی بیشتر زمان ببرد!

بعید می‌دانیم آمریکا در پی سرک کشیدن به اطلاعات شخصی کاربران عادی باشد، اما اپل همچنان روی عقیده خود اصرار دارد. نکته اینجاست که اگر کاربران به همکاری شرکت سازنده دستگاه‌های آی او اسی با سازمان‌های امنیتی پی ببرند، دیگر احتمال سرک کشیدن این سازمان‌ها به گوشی‌های آن‌ها را صفر ندانسته و از ترس، به اندروید مهاجرت خواهند کرد. این اتفاق تبدیل به یک کابوس برای اپل خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*