دنا پلاس هیبرید

دنا پلاس هیبرید با چه مشخصاتی تولید خواهد شد؟

دنا پلاس هیبرید پس از رانا هیبرید جزو پروژه محصولات پاک ایران خودرو محسوب می‌شود که در سال آینده شاهد معرفی و عرضه آنها به بازار خواهیم بود. در ادامه با مشخصات این خودرو آشنا می‌شویم.

مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) مدتی است که به صورت ویژه بر روی طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی، برقی و پاک تمرکز دارد و اکنون شاهد به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها هستیم. طبق برنامه‌هایی که شرکت ایران خودرو و ایپکو برای خود در نظر گرفته‌اند، باید در سال 2021 تولید محصولات هیبریدی شروع شود که در همین رابطه دنا پلاس هیبرید یا دنا پلاس دو نیرو به عنوان یکی از پروژه‌های به نتیجه رسیده این شرکت خودروسازی بزرگ کشور محسوب می‌شود. دنا پلاس هیبرید که در واقع یک خودرو دوگانه و پلاگین هیبرید به شمار می‌رود، قادر است با برق شهری باتری‌های خود را شارژ کند. در ادامه با مشخصات این خودرو هیبریدی ایران خودرو آشنا می‌شویم.

مشخصات دنا پلاس هیبرید

دنا پلاس هیبرید

از لحاظ آلایندگی خودرو دنا پلاس هیبرید موفق به پشت سر گذاشتن استاندارد یورو 5 شده است. برای این خودرو یک موتور 1 لیتری 4 سیلندر در نظر گرفته شده است که می‌تواند قدرتی برابر با 68 تا 71 اسب بخار را تولید کند. در واقع این موتور بنزینی به عنوان تولیدکننده انرژی قوای محرک الکتریکی دنا پلاس هیبرید محسوب می‌شود. گفتنی است این شیوه فنی پلاگین هیبرید در میتسوبیشی اوتلندر نیز استفاده شده است.

یک موتور الکتریکی با قدرت 122 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر به عنوان قوای محرک اصلی دنا پلاس هیبرید خواهد بود. قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس تک حالت به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. برخی از کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند به دلیل این که این موتور گشتاور 220 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد، شتاب این خودرو از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت کمتر از 9 ثانیه خواهد بود.

دنا پلاس هیبرید

شرکت ایران خودرو برای دنا پلاس هیبرید باتری‌های 14 کیلووات ساعتی لیتیومی در نظر گرفته است که 80 درصد ظرفیت باتری توسط شارژ سریع ظرف مدت کمتر از 30 دقیقه تامین می‌شود. البته 4 ساعت زمان می‌برد تا باتری‌ها به صورت عادی از صفر تا 100 شارژ شوند. اگر باتری‌ها به صورت کامل شارژ باشند، این خودرو می‌تواند بدون نیاز به روشن بودن موتور بنزینی و به کمک نیرو الکتریکی ذخیره شده خود حدود 67 تا 70 کیلومتر را طی کند. علاوه بر این اگر باک این خودرو پر از بنزین باشد و باتری‌ها نیز 100 شارژ باشند، دنا پلاس دو نیرو قادر است تا 900 کیلومتر را بدون توقف بپیماید.

دنا پلاس هیبرید

در حال حاضر برای مدل آزمایشی این خودرو حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است. از آنجایی که نوع باتری‌هایی که برای دنا پلاس هیبرید در نظر گرفته شده، مشخص است، پیش‌بینی می‌شود عمر مفید سامانه ذخیره نیرو این سدان ملی حدود 12 سال باشد. علاوه بر این نیروی ترمز‌گیری و شتاب منفی در این خودرو به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و برای استفاده در باتری‌ها ذخیره خواهد شد.

قیمت

به احتمال زیاد شرکت ایران خودرو برای دنا پلاس دو نیرو در مدل تجاری‌سازی شده امکانات متعددی چون سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی و سیستم کنترل پایداری الکتریکی را در نظر خواهد گرفت. با وجود چنین مشخصات فنی و امکانات متعددی، قیمت دنا پلاس هیبرید نسبت به نسخه ساده بنزینی دنده‌ای حدود 30 تا 45 درصد گران‌تر خواهد بود. از این رو دولت و نهادهای مربوطه می‌بایست تسهیلاتی را برای تشویق مشتریان به خرید در نظر بگیرند تا این اختلاف قیمت کاهش پیدا کند.