قارچی

انسان آینده می تواند در داخل ساختمان های قارچی عظیم زندگی کند

دانشمندان معتقدند انسان آینده می تواند در ساختمان های قارچی عظیم زندگی کند که همه متعلقات آن از قارچ ساخته شده است.  

پژوهشگران مدعی هستند که ساختمان های قارچی عظیم می توانند در آینده منزلگاه انسان باشند و در واقع انسان های در شهر های قارچی زندگی کنند.

دیوارهای این ساختمان قارچی بوده و حتی سیستم برق نیز از قارچ ساخته شده است. در واقع کل آپارتمان شما با قارچ ساخته شده و حتی سقف و کف اتاق شما قارچی خواهد بود.

در شهر قارچی از چوب و بتون به عنوان مصالحی کهن یاد می شود. در این شهر، مدارس و فروشگاه ها و بیمارستانها از قارچ زنده ساخته می شوند، قارچ هایی که رشد می کنند و بازسازی می شوند.

سازه های قارچی خود ترمیم کننده

سازه های قارچی از قارچ به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند و بشدت با ساز و کارهای زیست محیطی تطابق دارند. این سازه ها، صنعت ساختمان، محیط زیست و اقتصاد را دچار انقلابی عظیم خواهند کرد. چنین سازه هایی خود روینده، خود سازنده و خود تعمیر کننده خواهند بود.

ساختمان های قارچی انسان را تا حدود زیادی از سوخت های فسیلی و نیز فعالیت مخرب معدنی بی نیاز می کند و کمک قابل توجهی به محیط زیست خواهد نمود.

قارچ ها فرمهای مختلفی به خود می گیرند. می توان آنها را حباب مانند، چوبی و یا شبهه پولیمری ساخت. در واقع می توان قارچ را به راحتی به شکل چوب در آورد و از چوب قارچی برای ساختن سازه ها بهره برد.

البته ایده سازه های قارچی ایده چندان جدیدی هم نیست و مدتهاست که دانشمندان به این موضوع می اندیشند. ناسا در حال حاضر در حال تحقیق بر روی این موضوع است که آیا می تواند سازه های قابل سکونت با قارچ در مریخ ساخت یا خیر.

اما تاکنون هیچ کس به امکان ساخت سازه های یکپارچه از قارچ های زنده نیاندیشیده است. از قارچ ها می توان به عنوان پوشش بهره برد. مثلا می توان به جای رنگ از قارچ استفاده کرد و چوب را با آن پوشاند که در این صورت قارچ ها شکل چوب به خود می گیرند.

معماری قارچی، معماری زنده خواهد بود و معماران می توانند سازه های قارچی را با آب، جوان ساز ی کرده و یا آنها را تعمیر کنند. حتی از قارچ ها می توان بار سیم کشی داخل سازه بهره برد.

هر چندی سیم کشی های سنتی در دوران شهره های قارچی همچنان مقرون به صرفه تر خواهد بود، اما در خانه های قارچی از مدارهای زنده خودرو و خود ترمیم استفاده می شود و این خاصیتی است که در شیوه سنتی سیم کشی وجود ندارد.

ایده ساخت خانه های قارچی ایده ای چالشی، اما هیجان انگیز است. تحقق این رویا می تواند فرصت های بسیاری را برای انسان آینده به همراه داشته باشد، زیرا این خانه ها به خودی خود رشد کرده و خود ترمیم خواهند بود و شیوه های سنتی و سخت ساخت خانه را تغییر خواهند داد. کم اینکه انرژی بکار رفته در ساختن یک سازه به مراتب کمتر از شیوه های سنتی خواهد بود.

به راستی خانه ها در آینده به چه شکلی ساخته می شوند؟ آیا در آینده خانه هایی که تصمیم می گیریم در آنها زندگی کنیم نیز تغییر خواهند کرد.به یقین با تداوم رشد شهرها و تغییر سبک زندگی، خانه هایی که تصمیم می گیریم در آنها زندگی کنیم نیز تغییر خواهند کرد. در حقیقت، جریان طراحی خانه های آینده با معماری و ظاهری متفاوت و منحصر به فرد آغاز شده است.

شاید هر خانه آینده، خانه ایستگاه تولید برق خود باشد. شاید هم شاهد رشد خانه های پیشرفته شگفت انگیز در بالای کوه ها و خانه های شناور به شکل قایق ها، کشتی ها و خانه های قایقی باشیم. شاید هم تمام این خانه ها به شکل خانه های هوشمند با تکنولوژی اندازه گیری هوشمند و لوازم هوشمند درآیند.

به هر حال خانه های آینده در تمام نقاط زمین و همچنین شاید در جو کره زمین قرار بگیرند و حتی شاید روزی فرا برسد که خانه های قارچی هم دیگر به تاریخ پیوسته باشند.