انسان نئاندرتال

آیا رد پای گرفتار در مواد مذاب آتش فشانی متعلق به انسان نئاندرتال است؟

احتمالا رد پای انسان نئاندرتال توسط یک آتشفشان به ثبت رسیده، در واقع انسان نئاندرتال قبل از سرد شدن کامل مواد خارج شده از دهانه آتشفشان، بر روی آن قدم گذاشته و رد پایش پس از سرد شدن تبدیل به اثری جاودانه شده است.

این احتمال وجود دارد که رد پای به جا مانده در یکی از کوههای اروپا متعلق به انسان نئاندرتال باشد. این گونه انسانی قبل از سرد شدن کامل مواد خارج شده از این آتشفشان، بر روی آن قدم گذاشته و رد پایش پس از سرد شدن تبدیل به اثری همیشگی شده است.

رد پای انسان نئاندرتال و هر قدمی که برداشته تبدیل به تندیسی از سنگ شده که برای همیشه بقا خواهد داشت. دیرینه شناسان برای این رد پای شگفت انگیز نام Ciampate del Diavolo را انتخاب کرده اند که به معنای رد پای شیطان است، زیرا در اسطوره ها آمده است که شیطان زمانی بر روی مواد مذاب خارج شده کوهی آتشفشانی در ایتالیا قدم نهاد و با سرد شدن مواد مذاب رد پای شیطان برای همیشه باقی ماند.

جالب اینکه ردپای انسان نئاندرتال مورد اشاره در کوه آتشفشانی Roccamonfina در ایتالیا یافت شده که در واقع آتشفشانی خاموش از جنوب این کشور است و هزاران سال است که به سکوت خود ادامه می دهد.

البته رد های متعدد و متفاوتی در این منطقه بر روی صخره ها حک شده است و پژوهشگران مدتهای مدیدی است که قصد دارند آنها را رمز گشایی کنند. برخی از این ردها به نظر منشا انسانی و برخی منشا حیوانی دارند.

انسان نئاندرتال

دست کم ۶۷ رد مختلف در این کوه باقی مانده است. برخی از این ردها متعلق به پا برخی متعلق به دست هستند که نشان می دهد صاحبان آنها از بالای کوه قصد آمدن به دامنه را داشته اند.

اما در این میان ۱۴ رد مشخص پا بر جای مانده است که نسبت به دیگر ردهای به جای مانده در این کوهستان بزرگتر هستند و مشخصا متعلق به انسان می باشند. پژوهشگران با انجام آزمایشات مختلف دریافتند ردهای به جای مانده متعلق به انسان است، انسانی باستانی که در حدود ۳۵۰ هزار سال پیش و پس از فوران آتشفشان و البته قبل از انجماد کامل مواد و خاکستر بیرون آمده آتشفشانی بر روی آن قدم گذاشته است.

اما کدام گونه انسانی این رد را بر جای گذاشته است و آیا می تواند با اطمینان مدعی بود که ردهای باقی مانده متعلق به انسان نئاندرتال بوده است؟ پژوهشگران تاکید دارند که به سادگی نمی توان مدعی چیزی بود زیرا رد پاها در طول تاریخ شم دچار تغییر شده اند و تا حدودی مبهم هستند.

شاید در آینده بتوان با قاطعیت در مورد وزن، جنسیت و قد سوژه مورد نظر بحث کرد اما اکنون همه چیز در سطح حدس و گمان است. با توجه به اینکه انسان مدرن هومو ساپینس از حدود ۳۱۵ هزار سال پش بر روی کره زمین پدیدار شده ، به نظر نمی رسد رد پاهای بر جای مانده متعلق به این گونه انسانی باشد.

آیا صاحب رد پای باستانی انسان نئاندرتال است؟

پژوهشگران یقین داشتند که رد پا متعلق به یک انسان نر بالغ است. برای مدتی طولانی بحث و مشاجرات بسیاری بین پژوهشگران در خصوص صاحب این رد پا وجود داشت و اینکه آیا انسان نئاندرتال صاحب آن است تا دنیسوان ها و یا انسان هوموهیدلبرگنیس. در نهایت اتفاق نظر متزلزل دانشمندان بر روی انسان نئاندرتال صورت گرفت.

اگر این فرض را بپذیریم که این رد پاها متعلق به انسان نئاندراتال بوده است فرض دیگری مطرح می شود که از اطمینان بیشتری برخوردار است؛ اینکه گروهی از انسان های نئاندرتال بالغ جوان در حال گذار از این مسیر بوده اند. با این وجود هنوز نتیجه گیری دقیقی نمی توان از این موضوع داشت.

رد پاها نشان می دهد که این گروه به آرامی از روی مواد مذاب رده شده اند و دلیلی برای تعجیل نداشته اند که البته عجیب به نظر می رسد. کسی نمی داند که چرا گروهی از انسان های باستانی با آرامش از چنین مسیر خطرناکی رد شده اند.

بر اساس بر آوردهای انجام شده دمای ماده مذاب در حال سرد شدن می بایست ۵۰ درجه سلسیوس بوده باشد و بر این اساس انسان یاد شده پس از چند ساعت فوران آتشفشانی و با سرد شدن تقریبی مواد خارج شده، بر روی آن قدم گذاشته است.

احتمال می رود تعدادی از انسان های باستانی که در اطراف کوه زندگی می کرده اند پس از فوران آتشفشانی و فقط به قصد کنجکاوی و گشت و گذار خود را به مواد مذاب در حال سرد شده رسانده باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*