چانگ ای ۴

عکس های گرفته شده از ماه توسط چانگ ای ۴ منتشر شد

اخیرا چینی ها عکس هایی از نیمه پنهان ماه منتشر کرده اند که توسط فرودگر چانگ ای ۴  و ماهنورد چینی یوتو ۲ به ثبت رسیده اند.

چینی ها تصاویری از نیمه پنهان ماه را منتشر کردند که توسط فرودگر چانگ ای ۴  و ماهنورد چینی یوتو ۲ به ثبت رسیده و در نوع خود بی نظیر هستند.

در حدود یک سال پیش بود که فرودگر چانگ ای ۴ و نیز ماهنورد یوتو ۲ بر روی ماه فرود آمدند. آن هم فرود در نیمه پنهان ماه. در آن زمان آنها در حال تحقیق بر روی دهانه برخوردی Von Kármán  بوده اند.

آنها اطلاعات را ثبت کرده و برای ماهواره‌ی رله ارتباطی به نام کویکیاو ارسال می کردند و این ماهواره نیز دیتاها را به زمین رله می کرد. فرودگر و ماهنورد هر دو در این ماموریت عکس هایی از نیمه پنهان ماه به ثبت رساندند. چینی ها اخیرا بخشی از این تصاویر را که جزء خزانه ارزشمند دیتاهای نیمه پنهان ماه است منتشر کرده اند.

چانگ ای ۴

برخی از این عکس ها دارای وضوح بالایی هستند و می توان در داخل آنها سطح ماه را بخوبی مشاهده کرد. جالب اینکه این عکس ها متعلق به نیمه پنهان ماه هستند که هرگز دیده نشده است.

دهانه برخوردی Von Kármán در حدود ۱۸۰ کیلومتر وسعت دارد، اما ماهنورد تنها ۳۵۰متر از آن را پیموده است. این دهانه خود بخشی از یک دهانه بزرگتر به نام South Pole-Aitken basin است که این دهانه مرموز خود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر گستره دارد و یک سوم ماه را شکل می دهد.

به هر حال ماموریت چانگ ای ۴ می تواند  تاریخچه حیات ماه را برای انسان روشن تر کند و باعث شود تا شناخت بشر از شکل گیری منظومه شمسی ارتقا یابد.

چانگ ای ۴ و چالش های نیمه پنهان

در جریان ماموریت چانگ ای ۴ ماه اجازه نمی داد تا تشعشعات الکترو مغناطیسی از نیمه پنهان به زمین برسد و لذا این دیتاها در ابتدا به ماهواره واسط  ارسال و در ادامه به زمین می رسید. این ماهواره در موقعیتی قرار داشت که می توانست زمین و نیمه پنهان را با هم مرتبط کند.

چانگ ای ۴

چانگ ای ۵ ماموریت بعدی چینی هاست و اواخر سال جاری آغاز می شود. اما این ماموریت در نیمه پنهان ماه صورت نمی گیرد و هدف آن رفتن به ماه و جمع آوری نمونه ای به وزن ۲ کیلوگرم از ماه است که در نهایت باید آنها را به زمین برساند. در واقع چانگ ای ۵ می تواند از ماه نمونه برداری کرده و با خود به زمین بیاورد و این موفقیت بسیار هیجان انگیز خواهد بود زیرا آخرین و اولین باری که این اتفاق افتاد در سال ۱۹۷۶ بوده است. این نمونه ها می توانند به دانشمندان کمک کنند تا سفرهای مطمئن تر و پربارتری به کره ماه در آینده داشته باشند.

چانگ ای ۴ یک مأموریت اکتشاف مربوط به کره ماه است که توسط چینی های انجام شد. چینی ها در این ماموریت موفق به انجام نخستین فرود آرام در سمت پنهان ماه و در مناطق قطب جنوب کره ماه شدند. این رویداد مهم در ژانویه ۲۰۱۹ رخ داد.

چانگ ای ۴

موقعیت نیمه پنهان ماه به گونه ای بود که دیتاها قابلیت ترانسفر شدن به زمین را نداشتند و لذا یک ماهوارهٔ رلهٔ ارتباطی به نام کویکیاو این ارتباط را برقرار کرد. فرودگر رباتیک در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ در سمت پنهان ماه خاک آن را لمس کرد و نخستین فضاپیمایی گردید که در سمت پنهان ماه فرود آمده بود.

ماموریت چانگ ای ۴ در پی مأموریت چانگ ای ۳ انجام شد، که نخستین فرود چینی‌ها بر روی کره ماه محسوب می شود. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که چانگ ای به چه معناست. این واژه به معنا الهه ماه چینی است.

در حال حاضر چینی ها در فاز سوم ماموریت های خود در زمینه ماه به سر می برند. در این فاز قصد دارند به جمع‌آوری نمونه‌های خاک ماه از سایت‌های نزدیک و ارسال آن‌ها به زمین بپردازند و این ماموریت بر عهده چانگ ای ۵ و چانگ ای ۶ خواهد بود.

به هر حال چانگ ای ۴ نخستین ماهنوردی بود که نیمه تاریک کره ماه را که از زمین غیر قابل دید است کاوش کرد و باید دید که آیا چینی ها می توانند ماموریت های آینده را نیز بدون بروز مشکل انجام دهند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*