شارژر مشترک

پارلمان اروپا علی‌رغم اعتراضات اپل به نفع یک شارژر مشترک رای داد

اعضای پارلمان اروپا علی‌رغم اعتراضات اپل طی قطعنامه‌ای با 582 رای موافق و 40 رای مخالف استفاده از یک شارژر مشترک را تصویب کردند.

پارلمان اروپا با آرا موافق 582 رای در برابر 40 رای مخالف قطعنامه‌ای را برای استفاده از یک شارژر مشترک در انواع دستگاه‌ها تصویب کرد. با توجه به این قطعنامه، کمیسیون اروپا مجبور خواهد شد تا ماه ژوئیه قوانین جدیدی اتخاذ که طبق این امر، کاربران با خرید دستگاه جدید لزوما نیاز نیست شارژر مخصوص جدیدی تهیه کنند.

یک دهه پیش، اتحادیه اروپا اصلی‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند (از جمله اپل) را مجبور به حرکت داوطلبانه‌ای به سمت یک استاندارد مشترک برای شارژر هندست‌ها کرد. اکنون نمایندگان این پارلمان بر این باورند که رویکرد داوطلبانه چندان عملی نبوده و لزوم ایجاد قوانین جدید احساس می‌شود.

طی قطعنامه‌ای که جدیدا به ثبت رسیده، راهکاری برای کاهش زباله‌ها و ضایعات الکترونیکی از جمله شارژرهای بی‌سیم ارائه شده است. اما در این تعهد ذکر شده که قوانین ثبت شده توسط کمیسیون باید اطمینان حاصل کند که شارژر می‌توانند با برندهای مختلف اسمارت‌فون‌ها کار کنند.

اپل چندی پیش در مورد ایجاد استانداردی مشترک برای شارژر‌ها اذعان کرده بود که این کار باعث سرکوب نوآوری خواهد شد و هیمنطور سهوا میزان ایجاد زباله‌های الکترونیکی را افزایش می‌دهد، چرا که کابل‌ها و شارژر‌های لایتینگ موجود برای جایگزین شدن با استاندارد جدید دور ریخته شده و با کابل‌های USB-C جایگزین می‌شوند. اپل در حال حاضر بیشتر از همه تحت تاثیر قوانین جدید قرار می‌گیرد زیرا سایر تولیدکنندگان در اکثر محصولاتشان به استاندارد USB-C روی آورده‌اند.

از طرفی، تحقیقات انجام شده توسط وب‌سایت sustainablySMART ثابت می‌کند که زباله‌ها بیشتر به دلیل دور ریختن خود شارژر تولید می‌شوند و ارتباطی با کابل‌ها ندارد. پیشنهاد آن‌ها ممنوعیت و نظارت بیشتر برای خرده‌فروشی‌ها گوشی‌های هوشمند به جهت قرار ندادن شارژر در جعبه گوشی‌های هوشمند است. با این وجود، کاربران مجبور خواهند شد از شارژهای تلفن‌های قدیمی خود استفاده کنند.

شارژر مشترک

در حالت ایده‌آل، استاندارد شارژر مشترک بخشی از قانون‌گذاری گوگل خواهد بود که درحال حاضر نیز گوشی‌های هوشمند مجهز به درگاه USB-C را مجبور به استفاده از استاندارد USB-PD (یا Power Delivery) می‌کند. اما تمام تلفن‌هایی که از شارژر 40 یا 60 واتی برای دستیابی به فناوری شارژر سریع استفاده می‌کنند و با اتصال به شارژر Power Delivery با کاهش سرعت شارژ مواجه می‌شوند. شارژرهای بی‌سیم نیز در چنین وضعیتی قرار خواهند گرفت.

در قطعنامه خاطرنشان شده است که طی سال 2016 میلادی، میانگین جهانی تولید زباله‌ی الکترونیکی برای هر شخص، 6 کیلوگرم بوده است. درحالی که میزان متوسط این آمار در اروپا 16.6 کیلوگرم بوده است. در این قطعنامه همچنین به افزایش میزان جمع آوری و بازیافت شارژر‌ها و کابل‌های قدیمی تاکید شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. والا دم اروپا گرم که انقدر ب زباله های الکترونیک اهمیت میدن