10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی 10 مورد از شگفت‌انگیزترین و عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019 بپردازیم؛ از درختان خون‌آشام گرفته تا دی ان ای موجودات افسانه‌ای،‌ این لیست مطمئنا شما را مجذوب تلاش‌های پژوهشی سال میلادی گذشته خواهد کرد!

عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019 فهرستی از 10 پژوهش علمی شگفت‌انگیز و در عین حال عجیب است که در سال میلادی گذشته، بیشترین توجه را به خود جلب کردند. این لیست شامل مقالاتی از گیاهانی با رژیم غذایی عجیب، مدفوع یخ‌زده، درختان خون‌آشام و چند پژوهش آکادمیک حیرت‌انگیز دیگر بوده که در سال 2019 شیفتگان دنیای علم و دانش را مجذوب خود کرده‌اند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

1. دی ان ای هیولای لخ نس

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

عکس معروف هیولای لخ نس که در سال 1934 ثبت شد و بعدها مشخص شد که افرادی با استفاده از یک زیردریایی اسباب‌بازی و عروسک یک هیولای ساختگی،‌ این تصویر را به وجود آورده‌اند!

بر اساس افسانه‌ها و داستان‌های رایج بین مردم اسکاتلند، هیولای لخ نس (Loch Ness) موجودی عجیب و مرموز بوده که برای بیش از 1000 سال در یکی از دریاچه‌های این کشور زندگی کرده است؛ اما تحقیقات جدید در رابطه با دی ان ای موجود در نمونه‌های جمع‌آوری شده از دریاچه نشان می‌دهند که دی ان ای این هیولا، عجیب و غیرمعمول نیست.

محققان در سالی که گذشت حدودا 250 نمونه از آب قسمت‌های مختلف دریاچه محل زندگی این موجود افسانه‌ای را آزمایش کردند و بررسی‌ها نشان داد که به غیر از دی ان ای موجودات معمولی مثل ماهی، گوزن، انسان و خوک که در داخل و یا اطراف دریاچه زندگی می‌کنند، هیچ آثار ژنتیکی دیگری وجود ندارند که نشان دهند یک خزنده عظیم یا موجودی ماقبل تاریخ و یا یک جاندار آبزی عظیم‌الجثه در دریاچه زندگی می‌کند.

البته مقدار زیادی دی ان ای مارماهی در نمونه‌ها وجود داشت و چنین کشفی باعث مطرح شدن این مسئله می‌شود که به احتمال ضعیف هیولای لخ نس یک مارماهی بسیار بزرگ باشد که در دریاچه زندگی می‌کرده است.

2. ساخت چاقو از مدفوع!

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

مورد دوم از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019 به قطب شمال مربوط می‌شود؛ بسیاری از دانشمندان حوزه علوم انسان شناسی با داستان معروف یکی از بومیان قطب شمال که چاقویی را با استفاده از مدفوع خودش ساخته بود، آشنا هستند. گفته شده که این مرد اینوئیتی پس از وقوع یک طوفان از قبیله خود دور می‌افتد و چون هیچ وسیله‌ای برای تهیه غذا در دسترس او نبوده، این شخص با مدفوع یخ‌زده خودش چاقویی را می‌سازد که با آن یک سگ را قصابی می‌کند.

تا پیش از این کسی اقدام به بررسی درستی این داستان نکرده بود، اما در سال گذشته گروهی از دانشمندان به سرپرستی متین ارن (Metin Eren)، این داستان عجیب را از لحاظ علمی بررسی کردند. ارن برای مدت 8 روز بر اساس رژیم غذایی مردمان اینوئیتی تغذیه کرد تا مواد اولیه لازم برای ساخت چاقوی مدفوعی را تهیه کند. در قدم بعدی دانشمندان این مواد را منجمد کرده و در قالبی مشخص، به شکل جسمی با لبه تیز درآوردند. با این حال بی‌اساس بودن داستان آنجایی تایید شد که بریدن پوست خوک با چاقوی مورد نظر اصلا امکان‌پذیر نبود.

3. گیاهانی که دوزیست می‌خورند

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

گیاه کوزه‌ای گوشت‌خوار که با نام “Sarracenia purpurea” هم شناخته می‌شود، به خاطر توانایی شگفت انگیزش در به دام انداختن حشرات و قورت دادن آن‌ها معروف است. با این حال در اوایل سال 2019 دانشمندان در کمال تعجب کشف کردند که این گیاه توانایی خوردن گونه‌ای از دوزیست‌ها به نام سمندر را هم دارد.

محققان که آزمایش‌های خود را در پارکی در کانادا انجام دادند، مشاهده کردند که حدودا 20 درصد از گیاهان کوزه‌ای گوشت‌خوار سمندرهای کوچک را به عنوان غذای اصلی خود مصرف می‌کنند و پس از گیر انداختن این دوزیست‌ها در مایع اسیدی بین برگ‌ها، در مدت 10 روز این موجودات را به صورت کامل هضم می‌کنند. تخمین زده می‌شود که هر ساله تقریبا 5 درصد جمعیت سمندرهای جوان توسط این نوع گیاه گوشت‌خوار از بین می‌رود.

4. زبان شما می‌تواند مثل یک بینی بو بکشد

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

نتایج به دست آمده از پژوهش مورد چهارم لیست عجیب ترین تحقیقات علمی سال میلادی گذشته به این معنا نیستند که می‌توان رایحه گل‌ها را با زبان استشمام کرد، اما اینطور که به نظر می‌رسد حس بویایی و چشایی ما بیشتر از آنچه تصور می‌شد، به هم مربوط هستند.

در مقاله‌ای که آوریل سال گذشته منتشر شد، محققان سلول‌های چشایی انسان را که در محیطی آزمایشگاهی کشت شده بودند، در معرض مولکول‌های بو قرار دادند و بررسی‌ها نشان داد که واکنش این سلول‌ها درست همانند واکنش سلول‌های بویایی بینی انسان‌ها در زمانی است که یک بوی مشخص در فضا پخش شود.

5. درخت خون‌آشام

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

در سالی که گذشت محققان نیوزیلندی به هنگام گردشی علمی در منطقه‌ای به نام وست آکلند (West Auckland)، متوجه گیاهی درخت مانند شدند که همانند یک زالو یا خون‌آشام به ریشه درختان مخروطی اطراف متصل شده و آب و مواد مغذی جذب شده توسط آن‌ها را می‌مکد.

این درختان مخروطی گاهی به اندازه 165 متر هم قد می‌کشند و گفته شده که درختان مورد نظر در طول روز آب را به کمک ریشه‌های خود جذب کرده و به برگ‌های رشد کرده در قسمت بالایی درخت، هدایت می‌کنند. با این حال شب‌ها وقتی که مقداری از آب و مواد مغذی درخت باقی می‌ماند، گیاه خون‌آشام موردنظر این مواد اضافی را به کمک ریشه‌های خود از درختان مخروطی اطراف می‌دزدد.

6. صدایی که آب را تبخیر می‌کند!

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

در یکی دیگر از عجیب ترین تحقیقات علمی 2019، دانشمندان موفق شدند تا بلندترین صدای زیرآب را به وجود آورند. در ابتدا جالب است بدانیم که اگر با استفاده از لیزر اشعه ایکس، جریان آب را هدف قرار دهیم، صدایی تولید می‌شود که در صورت فراهم کردن شرایط مناسب، می‌تواند فوق‌العاده بلند باشد.

محققان در یک محفظه خلا پالس‌هایی از لیزر اشعه ایکس را به جریانی فوق‌العاده نازک از آب یک واترجت تاباندند و باعث شدند تا جریان سریعا به دو قسمت تقسیم شده و مقداری از آب موجود در هردو طرف تبخیر شود. صدای امواج فشاری که از هردو طرف در آب ایجاد شد 270 دسی‌بل اندازه‌گیری شد که به مراتب بیشتر از پر سر و صداترین موشک پرتاب شده توسط ناسا است.

گفته شده که اگر صدای مورد نظر از این بلندتر بود، قسمت‌های مایع آب شروع به جوشیدن می‌کردند!

7. آیا سیاه چاله‌ها تبخیر می‌شوند؟

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

فیزیکدان و کیهان شناس فقید، استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) قبل از مرگش تئوری را مطرح کرده بود که بر اساس آن این احتمال مطرح می‌شود که سیاه چاله‌ها علاوه بر قابلیت جذب کردن اجرام و ذرات مختلف با گرانشی شگفت‌انگیز خود،‌ ذراتی را به فضای اطراف وارد می‌کنند. هاوکینگ پیش‌بینی کرده بود که این ذرات به آرامی سیاه چاله‌ها را از انرژی و جرم خالی می‌کنند و پس از مدت زمانی مشخص، اجرام عظیم مورد نظر از بین می‌روند.

پدیده مورد نظر با نام تابش هاوکینگ (Hawking radiation) شناخته می‌شود و تا پیش از سال 2019 دانشمندان تصور می‌کردند که اثبات وجود این پدیده ممکن نیست. با این حال آزمایشی که با استفاده از آبشار گاز فوق سرد، افق رویداد سیاه چاله را شبیه‌سازی می‌کرد، وجود پدیده عجیب مورد نظر را تایید کرد. افق رویداد سیاه چاله مرزی نامرئی در اطراف این جرم آسمانی بوده که عبور از‌ آن به معنی اسیر شدن در نیروی جاذبه بسیار قدرتمند سیاه چاله است.

در آزمایش انجام شده امواج صوتی کوانتومی به نزدیکی جریان گاز فوق سرد وارد شدند و مشاهده شد که این امواج توانایی خروج از جریان را داشتند. با این حال امواج صوتی داخل جریان گاز امکان خروج از آبشار مورد نظر را نداشتند. گفته شده که بیرون رفتن امواج از جریان شدید گاز فوق سرد مشابه خروج ذرات نور از گرانش فوق‌العاده قوی سیاه چاله است و این موضوع می‌تواند اثباتی برای پدیده تابش هاوکینگ باشد.

8. پشه‌ها از موسیقی بلند خوششان نمی‌آید

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

جالب است بدانیم که در یکی از عجیب ترین تحقیقات علمی سال گذشته، دانشمندان نشان دادند که پشه‌ها علاقه چندانی به آهنگ‌های خواننده معروف آمریکایی اسکریلکس (Skrillex) ندارند و پژوهش‌ها نشان داد که پخش کردن یکی از آهنگ‌های این خواننده به نام “Scary Monsters and Nice Sprites” برای ده دقیقه مداوم، می‌تواند مکیدن خون و تولید مثل پشه‌های ماده را به نسبت سایر پشه‌ها مختل کند.

در ماه مارس گذشته مقاله این تحقیق منتشر شد و دلیل خاصی برای انتخاب اسکریلکس به عنوان خواننده آهنگ‌های استفاده شده وجود نداشت. محققان در این پژوهش قصد داشتند که در راستای پیدا کردن جایگزین سالم‌تری برای حشره‌کش‌ها، تاثیر موسیقی بلند و پر سر و صدا را بر رفتار حشراتی مانند پشه بررسی کنند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، پخش موسیقی با صدای بلند می‌تواند رفتار پشه‌ها را تغییر دهد و جذب شدن آن‌ها به منابع غذایی و جفت‌های آماده برای تولیدمثل را به تاخیر بیاندازد.

9. ذره‌ای که ذره نیست!

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

2019 سالی بود که فیزیکدانان ذرات بنیادی خبر از کشف احتمالی آدرون (odderon) دادند؛ ذره‌ای که به طرزی عجیب قابلیت وجود داشتن و وجود نداشتن دارد! آدرون نوعی شبه ذره (Quasiparticle) است که برخلاف ذراتی مثل الکترون و پروتون نمی‌تواند برای مدت زمان‌های طولانی وجود داشته باشد.

دانشمندان اولین بار در دهه 70 میلادی این احتمال را مطرح کردند که از به هم پیوستند ذرات فوق‌ریزی به نام کوارک، آدرون به وجود می‌آید. کوارک‌ها با برخورد شدید پروتون‌ها و ضدپروتون‌ها آزاد می‌شوند و از زمان مطرح شدن این ایده تا سال‌های اخیر که ساخت برخورددهنده هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) امکان به هم کوبیدن ذرات را فراهم کرده بود، محققان تلاش چندانی برای اثبات وجود آدرون نکرده بودند.

در جریان تحقیقات، دانشمندان متوجه شدند که در هنگام برخورد پروتون‌ها با یکدیگر اتفاق‌های متفاوتی نسبت به برخورد پروتون و ضدپروتون پیش می‌آید و گفته شده که ممکن است وجود آدرون این تفاوت عجیب را توجیه کند.

10. پرده‌برداری از رفتار اوبلک

10 مورد از عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019

و اما آخرین پژوهش فهرست عجیب ترین تحقیقات علمی سال 2019؛ اوبلک (Oobleck) یکی از شگفت‌انگیزترین ترکیب‌هایی است که تا به حال کشف شده و به عنوان نمونه بارزی از سیال غیرنیوتونی در آزمایشگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. اوبلک که از ترکیب نشاسته ذرت و آب ساخته می‌شود، در حالت معمولی رفتاری مثل تمامی مایعات دارد، اما وارد کردن ضربه به اوبلک باعث می‌شود که این مایع سریعا سفت شده و در قسمت وارد شدن نیرو رفتاری شبیه به جامدات داشته باشد.

در سال گذشته دانشمندان به کمک یک مدل کامپیوتری موفق شدند تا رفتار اوبلک در صورت وارد شدن نیروهای مختلف به آن را بررسی و شبیه‌سازی کنند. در این شبیه‌سازی‌ها تغییرات اوبلک در هنگام فشار دادن آن بین دو بشقاب، عبور یک چرخ از روی آن و برخورد یک پرتابه به مایع بررسی شد و دانشمندان امیدوارند که به کمک این تحقیقات از ماده مورد نظر در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. وا این مطالب چیه روش تحقیق کردند کل علم زیست رو بردن زیر سوال احه مگه زبان گیرنده بویایی داره که بخواد حس کنه

  2. 1 و 2. علمی نبود
    3. همیشه حیوانات گیاه میخورند؛ حالا یه بار هم گیاه، حیوان بخورد
    4. بو = ذرات بسیار ریز که توسط حسگرهای عصبی موجود بر زبان/ در بینی، جذب و توسط مغز شناسایی، و طبق سوابق ژنتیکی/ عادتی، لایک / دیس‌لایک میشوند
    5. «خون‌آشام» کیه؟! «می‌دزدد» چیه؟! بیچاره گیاهی بیش نیست! القاب مخصوص داعش را نثارش کردی
    فقط «شب‌ها» که «مقداری از آب و مواد مغذی درخت باقی می‌ماند» از «این مواد اضافی» استفاده میکند
    اوّلاً: اخلاق برای آدم است نه گیاه /حیوان ثانیاً: آدم بجای حسابرسی دیگران بهتره به حساب خودش برسد ثالثاً: روی دیگر سکۀ «زندگیِ [باصطلاح] انگلی» حکمت صرفه‌جویی نظام طبیعته
    پس نهی از سربارشدن و امر به دستگیری دیگران، مخصوص انسان است
    براستی اگر همۀ ما اموال اضافی را بجای انبارکردن، خرج روز مبادای دیگران میکردیم، دیگر نیازی به حرص و غُصّۀ قبل از روز مبادا نداشتیم
    آنکه به یاری دیگران، دستی یازد، دستها را به یاری خود گمارده، و آنکه دستی از یاری دیگران بازدارد، دستها را از یاری خود بازداشته (نقل به مضمون: وافی ج5 ص525)
    6. یعنی: میشه با انژکتور و ماکروویو، آب‌جوشگر «1 ثانیه‌ای» نیروگاهی و خانگی ساخت
    7. مدل آزمون (گاز فوق سرد) شبه سیه‌چاله است نه عین سیه‌چاله؛ چون نور/ صوت تا جایی میتواند از دام سیه‌چاله برهد که از کنارش رد شود، نه از داخلش
    وانگهی، حتّا اگر بپذیریم سیه‌چاله از سویی مکش و از سوی دیگر پاشش میکند، باز تمام شدنش اثبات نمیشود؛ کیهان فضائی بسته نیست که وکیوم شود
    8. برای تاراندن حشرات، صدای گوشخراش در فرکانس غیربشری (آلتراسونیک) پخش میشه؛ مثل دازر
    9. برای ردّ / اثبات آدرون (Odderon) بایست انرژی حاصله را سنجید نه رفتار متفاوت را
    انفجارهای خورشیدی هم متفاوتند ولی مهم اینست که در هرحال انرژی هست
    10. میشه از رفتار دوغ نشاسته (Oobleck) برای ساخت سپر ضربه‌گیر /ضد گلوله استفاده کرد