دانشمندان فرانسوی با سلول‌های پوستی نخ جراحی ساختند!

دانشمندان فرانسوی با سلول‌های پوستی نخ جراحی ساختند!

نخ جراحی جدیدی که دانشمندان فرانسوی به کمک سلول‌های پوست انسان ساخته‌اند، پیشرفتی قابل توجه در علم پزشکی و جراحی است که علاوه بر بخیه زخم‌ها، موارد استفاده بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود.

به تازگی دانشمندان فرانسوی موفق به ساخت نوعی نخ جراحی با استفاده از سلول‌های پوست انسان شده‌اند که خود نام آن را «بافت انسانی» (human textile) گذاشته‌اند و گفته شده که این پیشرفتی علمی کارایی بخیه‌ها در جراحی‌ها را افزایش داده و در موارد شگفت‌انگیز دیگری هم مورد قابل استفاده است.

نخ جراحی انسانی

این محققان که زیر نظر موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه در بردو کار می‌کنند، مقاله نخ جراحی شگفت‌انگیز خود را در ژورنال “Acta Biomaterialia” منتشر کرده‌اند؛ گفته شده که این دستاورد علمی محصولات 100 درصد بیولوژیکی را به سطح جدیدی می‌برد و دانش ساخت محصولات مهندسی زیست‌شناسی را دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌کند.

نکته جالب توجه در مورد نخ جراحی ساخته شده این است که استفاده از آن برای بستن زخم‌ها، اعمال بخیه و یا سر هم کردن اعضای مختلف برای پیوند عضو، باعث به وجود آمدن واکنش‌های مختلف در سیستم دفاعی نمی‌شود و بدن این محصول را به راحتی قبول می‌کند. برای ساخت این نخ دانشمندان ورقه‌هایی از سلول‌های پوستی انسان را به صورت رشته‌های بلند بریدند و سپس این ورقه‌های باریک برای تولید محصول نهایی به هم بافته شد تا شکل نخ به وجود آمد.

نیکلاس لرو (Nicholas L’Heureux)، سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید که به کمک این نخ تقریبا تمامی کارهایی که با نخ و الیاف پارچه‌ای قابل انجام هستند، امکان پذیرند و می‌توان از نخ جراحی مورد نظر برای ساخت لوله، شیر، غشاهای منفذدار، بافندگی بیولوژیکی و حتی قلاب‌دوزی استفاده کرد.

دانشمندان فرانسوی با سلول‌های پوستی نخ جراحی ساختند!

تا به حال لرو و همکارانش به کمک این نخ بیولوژیکی زخم بدن یک موش آزمایشگاهی را بخیه زده‌اند و موش مورد نظر پس از دو هفته کاملا بهبود یافته است. از طرف دیگر به کمک یک دستگاه بافندگی خاص، محققان توانستند نوعی پارچه را از این نخ ببافتند که برای جلوگیری از نشت خون از شریان یک گوسفند مورد استفاده قرار گرفت. در گذشته این تیم تحقیقاتی پژوهش‌های مشابهی را انجام دادند و مقاله قبلی آنان در مورد ساخت رگ‌های خونی مصنوعی به کمک سلول‌های پوستی بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سرطان زا نیست؟
    اخه قبلا هم همچین چیزی ساختن و سرطان زا بوده است

  2. همین نخی هم که الان مورد استفاده قرار میگیره.جذب کامل بدن میشه