نقدی بر بازی محبوب این روزها ، Clash Of Clans

کلش آو کلنز (Clash Of Clans) یک بازی سبک RTS است که در آن شما منابع را جمع می کنید ، یک ارتش می سازید و ساختمان های مختلفی بنا می کنید ، سپس به نبرد با دیگر بازی کنان می پردازید .شما با ساخت یک دهکده کار خود را آغاز می کنید و همینطور یک زن که شبیه وایکینگ ها لباس پوشیده است شما را راهنمایی می کند ، سپس یک کمپ برای ارتش ( بربر ها ، سپس تیر انداز ها ، گوبلین ها ، اسکلت ها و … ) و سازه هایی برای دفاع از خود ( بمب ، تله ، دیوار و … ) می سازید .

Publisher: Supercell
Developer: Supercell
Genre: Strategy, Tower defence
platform: Android, iOS

مانند اکثر بازی های RTS که دو نوع منابع دارند ، این بازی هم تقریبا از این قانون پیروی می کند ، طلا که از معدن ها به دست می آید و یک ماده که برای آموزش سرباز ها و کار های دیگر استفاده می شود که در کلش آو کلنز ، آن را به نام الکسیر می شناسیم که از طریق زمین بدست می آید .سادگی بازی ، باعث می شود که این بازی برای پلتفرم موبایل بهتر شود زیرا بازی برای بازی کردن در زمان کوتاه ساخته شده ، معدن ها و پمپ های الکسیر پس از ساخته شدن خود به خود شروع به گرفتن منابع می کنند و بازی نیازمند کار اضافه نیست ، شما فقط می سازید و ارتقا می دهید که نیازمند زمان ، طلا و الکسیر است ، بقیه به تکنیک و استراتژی شما بستگی دارد .
همچنین در بازی ، الماس ها به عنوان منبع خریدنی بازی است که برای تهیه کردن دو منابع دیگر ، خرید کارگر ، اتمام سریع ساخت سازه ها و خرید محافظ ( برای جلو گیری از حمله به شما ) استفاده می شود .

1

آماده؟ حمله!
بازی با مقداری طلا ، الکسیر و الماس شروع می شود و شما را دعوت به چند کار از جمله سرعت بخشیدن به ساخت سازه ها ( و همینطور خرج الماس! ) ، حمله در حالت تکنفره و معرفی کلن ها که ساختمان کلن را باید با پرداخت مقداری طلا ترمیم کنید ، پس از دوره آموزشی ، شما دارای دو کارگر هستید که برای شما سازه می سازند یا زمین را پاکسازی می کنند و همینطور حدود ۲۵۰ تا الماس که برای سرعت بخشیدن به کارها می توانید آن ها را استفاده کرده یا برای خرید کارگر پس انداز کنید !

2

لمس کردن و کشیدن انگشت کل کاری است که شما باید در زمان حمله انجام دهید ، ولی با این وجود ، سربازانی را که به میدان نبرد ! فرستاده اید را نمی توانید کنترل کنید و آنها به نزدیکترین چیزی که پیش رویشان است حمله میکنند البته تعدادی از سربازان ( مانند غول ها ) سازه های خاصی را نسبت به سازه های دیگر ترجیح می دهند . ممکن است شما یک سوراخ در دیوار ایجاد بکنید و چند بربر را در نقطه ای کمی دور تر از آن بگذارید و ببینید که دوباره شروع به تخریب دیوار می کنند به جای اینکه از سوراخ ایجاد شده بروند .
مراحل Single Player بیشتر برای امتحان کردن تکنیک ها و استراتژی های جدید است ، پس از اینکه حدودا به مرحله ۲۰ رسیدید ، شما فقط به سرباز احتیاج ندارید بلکه حتما باید به طرز حمله خود فکر کنید .

3

شما در این بازی فقط نمی توانید به منابع خود و همچنین منابعی که از مراحل تک نفره بدست می آورید بسنده کنید ، بلکه شما برای پیشرفت حتما باید به دیگران حمله کنید ولی متاسفانه شما برای حمله به دیگران محدود به استفاده از سیستم Auto Match و همچنین امکان Revenge هستید که کار شما را آهسته می کند مگر اینکه مقداری الماس بخرید . ارزان ترین پک الماس بازی ۵ دلار است که ۵۰۰ الماس به شما می دهد و برای ساخت کارگر سوم کافی است .
همچنین الماس ها در صورت تمام کردن Achievement ها هم به شما به عنوان جایزه داده می شود ، همچنین با از بین بردن درختان و سنگ های در محوطه بازی شما می توانید الماس پیدا کنید .
همانطور که از یک بازی F2P انتظار می رود ، شما باید زمان زیادی را برای ساخت سازه ها و آموزش سربازان ، منتظر بمانید ، مثلا شما سر صبح که بیدار می شوید تعدادی سرباز را برای آموزش انتخاب می کنید و تا ظهر حداقل دو حمله می کنید ! سپس چند تا ساختمان را برای ارتقا می گذارید ، در بعد از ظهر به بازی باز می گردید و می بینید که توسط دیگران له شده اید! و دوباره شروع به آموزش سرباز می کنید با این تفاوت که این بار دارای یک محافظ چند ساعته (۱۲ یا ۱۶) هستید .
آیا شرایط یک پیوستن به یک کلن را دارید ؟

زمانی که شما ساختمان کلن ( یا به اصلاح کلن کسل ) را ترمیم می کنید ، شما می توانید به کلن های مختلف بپیوندید ، که به شما امکان شرکت در جنگ های کلنی ، گرفتن و بخشیدن ( دونیت ) سربازان به همدیگر برای دفاع و حمله و قابلیت چت کردن را می دهد . امکان گرفتن سرباز از دیگران می تواند برای بازیکنانی که لول پایینی دارند مناسب باشد زیرا افراد قوی با لول بالاتر ، سرباز های قوی تری می دهند که در دفاع و جنگ می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد .

4

جنگ کلن ها ( Clan Wars )
این قابلیت اخیرا به بازی اضافه شده و با آن می توانید جنگ کلن در مقابل کلن برگزار کنید ، این قابلیت تقریبا تمامی توانایی های شما را به چالش می کشد ، اگر شما رهبر یک کلن باشید ، بار سنگینی بر دوش شماست ! شما باید اعضای کلن خود را با استراتژی خود راهنمایی کنید تا جنگ را با پیروزی به اتمام برسانید ، در صورت پیروزی ، مقدار زیادی طلا و الکسیر ( و دارک الکسیر ) به شما تعلق می گیرد ، هرچه که حریف های سر سخت تری را شکست دهید ، منابع بیشتری به شما تعلق می گیرد ، شما تنها دارای ۲ فرصت حمله هستید پس باید به خوبی از آنها استفاده کنید ، در آخر هم برنده با مقایسه ستاره های کسب شده توسط دو کلن مشخص می گردد .

5

مولتی پلیر
کلش آو کلنز یک بازی بر پایه مولتی پلیر است ، یک چت جهانی از اول بازی در دسترس است ، ولی متاسفانه هیچ راهی برای خاموش کردن آن نیست ، پس والدین نمی توانند کنترلی بر چیز هایی که در آنجا گفته می شود داشته باشند ، البته یکی از قسمت های سرگرم کننده بازی ، همین ارتباط با دیگران است ، شما همچنین می توانید دهکده دیگران را نیز مشاهده کنید و از طرز چینش آنها درس بگیرید .
از آنجایی که بازی یک بازی Farming نیست ، PvP (Player vs. Player) قسمت مهمی از بازی است ( ما که بش میگیم اتک ! ) که با آن شما می توانید مقادیر زیادی از منابع را از این را بدست آورید .
هر حمله از شما مقداری طلا کم می کند ( بسته به سطح تاون هال (ساختمان اصلی) ) شما می توانید قبل از حمله یک نگاه ۳۰ ثانیه ای به کسی که می خواهید حمله کنید داشته باشید ، در این زمان شما می توانید حالت دفاعی ، مقدار طلا و الکسیر ( و گاهی اوقات دارک الکسیر ) را بر انداز کنید و اگر خوشتان آمد حمله کنید ،در صورتی که ببازید از کاپ های شما کم خواهد شد . بدست آوردن کاپ هم راحت است ، اگر به یکی که تاون هال اش سطح بالاتری از شما داشته باشد حمله کنید ، کاپ بیشتری می گیرید ، همچنین اگر شما بتوانید در حمله هایی که به شما می شود مقاومت نشان دهید ! باز هم کاپ می گیرید ، برای بردن یک حمله در صورتی که تاون هال را تخریب کنید یک ستاره می گیرید ، یک ستاره برای تخریب ۵۰ درصدی و سومین و آخرین ستاره برای تخریب ۱۰۰ درصد به شما داده می شود .

6

باگ ها سلام می رسانند!
این بازی هم عاری از باگ نیست ، با این که هر چند ماه یکبار آپدیتی جدید برای بازی می آید ، متاسفانه بازی دارای چند مشکل است که حداقل برای من ، تا الان هم وجود داشته و احتمالا خواهند داشت ، گیر کردن بازی یکی از مشکلاتی است که تقریبا برای همه پیش می آید و تنها راهش بیرون آمدن از بازی است ، همچنین کرش کردن بازی هم در بعضی مواقع ، یکی از مشکلات دیگر بازی است ، بعضی اوقات هم در بازی از صفحه Victory پس از حمله گیر می کند و کرش می کند و جالبتر این است که شما هر چه منابع گرفتید از دست می دهید و مشکل شایع آن داغ کردن گوشی می باشد .
و متاسفانه بدترین مشکل این بازی این است که سیستم Auto Match آن بر اساس کاپ عمل می کند ، مثلا وقتی که من کاپم را از ۱۲۵۰ به ۷۰۰ بردم ، فقط به کسانی که سطح تاون هال شان ۵ یا ۶ بود می توانستنم حمله کنم و واقعا این مشکل بزرگی است .
آیا این بازی ارزش بازی کردن دارد ؟
گرافیک ، صدا ها و گیم پلی ، کاملا مناسب برای یک بازی در سبک RTS می باشد ، و به شخصه می توانم بگویم که این بازی کاملا اعتیاد آور است ، شما در یک دنیای جدید قرار می گیرید ، با اشخاص جدیدی آشنا می شوید و به طور کلی ، بازی برای پر کردن وقت خود عالی است ( البته مورد داشتیم این بازی شده کل زندگیش! )

نمرات:

گرافیک:۷٫۵
گیم پلی:۷
موسیقی و صدا:۸٫۵
کنترل:۶

نمره کلی:۷٫۵

نقاط مثبت: گیم پلی سرگرم کننده , گرافیک عالی ,F2P

نقاط منفی: باگ های تقریبا زیاد , سیستم اتو مچینگ ضعیف

منبع : androidkade