مواد سمی آب آشامیدنی دندان کودکان را خراب می‌کنند!

مواد سمی آب آشامیدنی دندان کودکان را خراب می‌کنند!

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهند که برخی مواد سمی آب آشامیدنی که باعث بروز بیماری‌هایی مثل سرطان،‌ مشکل تیروئید و مشکلات قلبی می‌شوند، در پوسیدگی دندان کودکان هم نقش دارند!

به تازگی محققان دریافته‌اند که وجود برخی مواد سمی آب آشامیدنی از نوع مواد “PFAS” که با نام اسید پرفلورودکانوئیک شناخته می‌شوند، در آب‌های آشامیدنی، علاوه بر تمامی مشکلات مختلفی که برای سلامت مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند باعث پوسیدگی دندان در کودکان هم می‌شوند.

این ترکیب‌های شیمیایی سمی در جریان تحقیقات انجام شده، در خون کودکانی که مشکل پوسیدگی دندان داشتند، به مقادیر بیشتری نسبت به سایرین پیدا شد. این در حالی است که مواد PFAS به مشکلات قلبی،‌ سرطان و بیماری تیروئید هم ارتباط داده شده‌اند و وجود آن‌ها در آب آشامیدنی بسیار خطرناک است.

مواد سمی آب آشامیدنی و پوسیدگی دندان

در پژوهش مورد نظر که توسط دانشمندان دانشگاه ویرجینیای غربی انجام شده، 629 کودک بین سنین 3 تا 11 سال مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه‌های خون جمع‌آوری شده از داوطلبان از لحاظ حضور ترکیبات PFAS مورد آزمایش قرار گرفتند و همچنین اطلاعاتی در مورد سلامت دندان و تعداد دفعات مسواک زدن از این کودکان جمع‌آوری شد.

در میان تمامی 7 مورد از انواع مواد PFAS یافت شده، اسید پرفلورودکانوئیک از همه بیشتر توجه دانشمندان را به خود جلب کرد و در مراحل بعدی، این ماده به پوسیدگی دندان هم ارتباط داده شد. گفته شده که این نوع اسید از شکل‌گیری درست و کامل مینای دندان در کودکان جلوگیری می‌کند و به این روش سلامت دندان کودکان را به خطر می‌اندازد؛ اما خبر خوب اینجاست که پوسیدگی دندان در کودکانی که دو بار در روز مسواک می‌زدند، کمتر گزارش شد.

البته لازم به ذکر است که تنها در خون نیمی از 629 کودک مورد آزمایش مواد PFAS یافت شد. این نوع مواد به تازگی موضوع تحقیقات دیگر دانشمندان بوده‌اند و گفته شده که تنها برخی از فیلترهای تصفیه آب خانگی توانایی تصفیه این مواد را از آب‌های آشامیدنی دارند.

در تحقیقات مربوط به فیلترهای آب نتیجه گرفته شد که برخی فیلترهای کامل و کلی منازل در صورت استفاده نادرست و عوض نکردن به موقع فیلترها‌، از ورود مواد PFAS به آب جلوگیری نمی‌کنند. در پژوهش‌های دانشمندان ویرجینیای غربی هم می‌توان نتیجه گرفت که رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان‌ها حتی در صورت وجود اسید پرفلورودکانوئیک جلوگیری می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*