این سیگنال فضایی مرموز به طور منظم از مکان عجیبی در فضا به زمین می‌رسد!

سیگنال فضایی مرموز به طور منظم از مکان عجیبی در فضا به زمین می‌رسد؛ آیا موجودات فضایی قصد ارتباط با ما را دارند؟

یک سیگنال فضایی مرموز که از نوع سیگنال‌های رادیویی فضایی (FRB) به شمار می‌رود، مدتی است که هر 16 روز یک‌بار از مکانی مشخص از فضا،‌ به زمین ارسال می‌شود؛ آیا موجودات فضایی قصد ارتباط با ما را دارند؟

به تازگی خبر رسیده که هر 16 روز یک‌بار نوعی سیگنال فضایی مرموز از مکانی در فضا که 500 میلیون سال نوری از ما دور است، به صورت منظم، به زمین می‌رسد. هنوز ماهیت مبدا این پالس‌ها که از نوع سیگنال فضایی رادیویی (FRB) هستند، مشخص نیست و کسی نمی‌داند که پالس‌های مورد نظر از طرف موجودات فضایی ارسال شده‌اند،‌ یا توضیح دیگری برای این پدیده وجود دارد.

جزئیات سیگنال فضایی مرموز کشف شده

سیگنال فضایی رادیویی پدیده مرموزی بوده از سال 2007 تاکنون توجه دانشمندان سراسر جهان را به خود جلب کرده است. تا به حال 100 نوع از این پالس‌ها به ثبت رسیده، اما فقط در 10 مورد، سیگنال‌های دریافتی توسط تجهیزات زمینی به صورت تکرار شونده بوده‌اند.

با این حال، هیچ یک از سیگنال‌های فضایی رادیویی دریافت شده الگو و سیستم مشخصی نداشته‌اند و این اولین بار است که از نقطه مشخص و ناشناخته‌ای از فضا،‌ سیگنالی به زمین می‌رسد که هر 16 روز یک‌بار الگوی آن تکرار می‌شود. دانشمندان تلسکوپ رادیویی چایم (CHIME) در بریتیش کلمبیای کانادا، با استفاده داده‌های جمع‌آوری شده در مورد FRB به نتیجه‌گیری اخیر رسیده‌اند و هنوز کسی نمی‌داند که سیگنال فضایی مرموز اخیر از لحاظ علم کیهان شناسی و بحث ارتباط با موجودات فرازمینی چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

الگوی منظم این پالس‌ها به طوری است که در هر سیکل، یک یا دو سیگنال مجزا هر یک ساعت به زمین می‌رسد و این روند تا چهار روز ادامه دارد. در روز چهارم سیگنال‌ها متوقف می‌شوند و برای مدت دوازده روز، هیچ خبری از پالس‌های رادیویی، از مکان مشخص شده در فضا نیست. در روز دوازدهم مجددا سیگنال‌ها به زمین می‌رسند و یک سیکل جدید را آغاز می‌کنند. مدت زمانی هم که دانشمندان کانادایی امواج رادیویی دریافتی را زیر نظر گرفته‌اند، از تاریخ 16 سپتامبر 2018 تا 30 اکتبر 2019 بوده است.

این سیگنال فضایی مرموز به طور منظم از مکان عجیبی در فضا به زمین می‌رسد!

مبدا این سیگنال فضایی مرموز یک کهکشان مارپیچ در فاصله نیم میلیارد سال نوری از زمین است. دانکن لاریمر (Duncan Lorimer)، اختر فیزیک‌دانی از دانشگاه ویرجینیا غربی می‌گوید که کشف اخیر بسیار شگفت‌انگیز است و این احتمال وجود دارد که از طریق این پالس‌های تکرارشونده، راز سیگنال‌های فضایی رادیویی یک‌بار برای همیشه افشا شود. لوریمر می‌گوید که سیگنال‌های مورد نظر می‌توانند به دلیل گردش مبدا پالس به دور ستاره یا سیاه چاله‌ها تکرار شوند و همچنین نمی‌توان تاثیر بادهای کیهانی و سایر عواملی که سیگنال‌ها را برای مدتی مشخص مسدود می‌کنند، نادیده گرفت.

با اینکه دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه چیزی این سیگنال فضایی مرموز را به وجود می‌آورد، برخی از احتمالات کمرنگ شده‌اند؛ به عنوان مثال لئون استروم (Leon Oostrum) از دانشگاهی در هلند می‌گوید که احتمال ارسال پالس‌ها توسط موجودات فضایی آن‌قدرها هم بالا نیست. استروم معتقد است که دوره زمانی 16 روزه برای ارتباط‌گیری کمی طولانی بوده و به همین دلیل اگر آدم فضایی‌ها قصد ارسال پیامی به زمین را داشتند،‌ این سیگنال‌ها را با سرعت بیشتری می‌فرستادند.