سازمان بهداشت جهانی اسم رسمی ویروس کرونا جدید را اعلام کرد!

سازمان بهداشت جهانی اسم رسمی ویروس کرونا جدید را اعلام کرد!

ویروس کرونا جدید که در اواخر سال میلادی گذشته در چین شایع شد و تا به حال بیش از هزار نفر را به کام مرگ کشانده، به تازگی توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) نام‌گذاری شده است.

خبر رسیده که سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا اسم رسمی ویروس کرونا جدید را اعلام کرده است. این عامل به وجود آورنده مشکلات تنفسی که در 31 دسامبر گذشته، در شهر ووهان (Wuhan) چین شایع شد، جزو خانواده ویروس‌های کرونا به شمار می‌رود و گزارش شده که تاکنون بیش از هزار نفر در اثر ابتلا به کروناویروس چین جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت که زیر نظر آژانس سلامت سازمان ملل کار می‌کند، در سه شنبه پیش نام “COVID-19” را به عنوان اسم رسمی ویروس کرونا جدید چین اعلام کرد. رئیس این سازمان به تازگی در مصاحبه‌ای توضیح داده که “co” در این اسم اشاره به کروناویروس دارد، “vi” برای مشخص کردن ویروسی بودن بیماری داشته، “d” اولین حرف کلمه انگلیسی بیماری است و عدد 19 هم به سال انتشار ویروس مربوط می‌شود.

تدروس گبریسوس (Tedros Ghebreyesus)، رئیس WHO گفته که هدف از این نام‌گذاری پاسخ به درخواست‌های بین‌المللی هفته‌های اخیر بوده که از اشتباه گرفتن اسامی مناطق جغرافیایی، حیوانات و یا گروهی از مردم با چنین بیماری اظهار نگرانی کرده بودند.

پیش از این متخصصان موقتا ویروس کرونا جدید را با نام بیماری حاد تنفسی 2019-nCoV می‌شناختند و کمسیون ملی سلامت چین هم برای راحت‌تر شدن اقدامات پژوهشی در این رابطه، کروناویروس ووهان را «ذات‌الریه جدید ویروس کرونا» (NCP) نام‌گذاری کرده بود.

در قالب دستورالعملی که در سال 2015 منتشر شد، سازمان جهانی بهداشت بر اساس موارد مشابه قبلی، استفاده از اسم مکان‌هایی مثل زیکا و یا ایبولا را برای شناسایی ویروس‌ها و بیماری‌ها کار اشتباهی اعلام کرده بود و گفته شده که چنین اقداماتی باعث بدنام سازی مکان‌ها و مباحث مختلف می‌شوند.

همان‌طور که اشاره شد وقوع مواردی که رسانه‌ها و افراد مختلف از اسامی مکان‌ها، کشورها و یا حیوانات برای نام‌گذاری بیماری‌ها استفاده کرده‌اند، باعث شده تا سازمان جهانی بهداشت و دیگر مسئولان بین‌المللی به دنبال نام‌گذاری‌های صحیح و مناسب برای مشکلات سلامتی مختلف باشند.

سازمان بهداشت جهانی اسم رسمی ویروس کرونا جدید را اعلام کرد!

به عنوان مثال در سال 2009 بیماری “H1N1” در عموم با نام آنفولانزای خوکی شناخته می‌شد و پیش از این هم اسم‌گذاری‌های نادرستی مانند «آنفولانزای اسپانیایی» و یا «سندروم تنفسی خاورمیانه» مشکلاتی را به وجود آورده بود. در مثال مربوط به آنفولانزای خوکی، نام‌گذاری مورد نظر باعث شد تا صنعت تولید و پرورش گوشت خوک ضربه شدیدی بخورد و با اینکه بیماری توسط انسان‌ها منتقل می‌شد، بسیاری خوک‌ها را مسئول انتقال آنفولانزای مورد نظر می‌دانستند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که استفاده از نام اشخاص و بیماران مختلف و یا کلماتی مثل «ناشناخته» و یا «مرگبار» برای اسم‌گذاری بیماری‌ها ممنوع است، چرا که چنین کاری باعث بروز ترس و وحشت در عموم مردم می‌شود.

خطر جدی ویروس کرونا جدید 

همانطور که گفته شد، بیش از هزار نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا چین کشته شده‌اند و اعلام شده که آمار مبتلایان از مرز 42 هزار نفر گذشته است. این ویروس در 25 کشور جهان مشاهده شده و در اولین کنفرانس بین‌المللی مقابله با ویروس که در روز سه شنبه پیش برگزار شد، تدروس به وضعیت اضطراری ویروس کرونا جدید در سطحی جهانی اشاره کرد و گفت که چنین عوامل بیولوژیکی می‌توانند بسیار خطرناک‌تر هر حمله تروریستی دیگری باشند.

در این کنفرانس دو روزه که به میزبانی شهر ژنو سوئیس برگزار شد، 400 نفر از دانشمندان سراسر جهان برای بحث و گفتگو در مورد راه‌های انتقال و گزینه‌های پیش رو برای درمان ویروس کرونا جدید گرد هم آمدند. تدروس در سخنرانی خود گفت که ما کاملا در برابر COVID-19 بی‌دفاع نیستیم و اگر سرمایه‌گذاری‌ها از روزهای اولیه شروع شوند، شانس ما برای مقابله کامل با کروناویروس بسیار زیاد خواهد بود.

شرکت‌کنندگان کنفرانس در مورد منشا اصلی شیوع بیماری هم که گفته شده به خفاش‌ها مربوط بوده، بحث کردند. این احتمال مطرح شده که بیماری مورد نظر از طریق جانوران واسطه دیگری مثل مار و یا پانگولین، از خفاش به انسان منتقل شده باشد.

سازمان بهداشت جهانی اسم رسمی ویروس کرونا جدید را اعلام کرد!

سازمان جهانی بهداشت در این هفته یک تیم از متخصصان را برای بررسی وضعیت این اپیدمی به چین فرستاده است، اما هنوز مشخص نیست که این دانشمندان بتوانند از شهر ووهان، مبدا ویروس کرونا جدید هم دیدن کنند. این شهر از مدتی پیش در قرنطینه قرار گرفته است.

تحقیقات آینده

هنوز درمان یا واکسن مشخصی برای مقابله با ویروس جدید چینی توسعه داده نشده، اما همانطور که تدروس اظهار کرده، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و پیشرفت‌های حاصل شده می‌تواند در پیدا کردن درمان کروناویروس نقشی کلیدی داشته باشد و دانشمندان سراسر جهان باید داده‌های جمع‌آوری شده خود را با کمال صداقت در اختیار سایر محققان بین‌المللی بگذارند.

با اینکه سال‌ها طول می‌کشد که واکسنی برای درمان یک ویروس جدید و تقریبا ناشناخته تولید شود، تیم‌هایی از متخصصان در بریتانیا، استرالیا، آلمان،‌ چین، فرانسه و آمریکا در حال رقابت با یکدیگر برای رسیدن به درمان ویروس کرونا جدید هستند.

در سال 2017 ائتلافی با نام ائتلاف نوآوری آمادگی برای مقابله با اپیدمی‌ها (CEPI)، با هدف تامین مالی تحقیقات بیولوژیکی تشکیل شد. CEPI در جریان شیوع بیماری ایبولا در آفریقای غربی و کشته شدن 11 هزار نفر در اثر این بیماری،‌ شکل گرفت و تلاش‌ها برای ساخت واکسن ویروس کرونا هم توسط این ائتلاف رهبری می‌شوند.

البته این احتمال هم وجود دارد که همانند ویروس سارس (SARS)، از خانواده ویروس‌های کرونا که در سال 2002 تا 2003 در جهان شایع شد، کروناویروس هم قبل از پیدا شدن واکسن خود به خود از بین برود. آمارها نشان می‌دهند که سارس در دهه میلادی گذشته 800 نفر را به کام مرگ کشاند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*