سامسونگ گلکسی Z فلیپ

5 نکته مهم درباره گوشی منعطف سامسونگ گلکسی Z فلیپ

سامسونگ گلکسی Z فلیپ یکی از خاص‌ترین گوشی‌های دنیا محسوب می‌شود. در این مطلب به 5 نکته مهم درباره گوشی منعطف سامسونگ گلکسی زد فلیپ (Samsung Galaxy Z Flip) اشاره خواهیم کرد.

سامسونگ در پی جبران ضررهای ناشی از عرضه ناموفق اولین گوشی منعطف خود است. به نظر می‌رسد گوشی سامسونگ گلکسی زد فلیپ برخلاف گلکسی فولد عاری از ایراد بوده و کاربران بعد از خرید، می‌توانند با خیال راحت از دستگاه استفاده کنند. با در نظر گرفتن طراحی بسیار خاص و منحصربه‌فرد این گوشی هوشمند منعطف، بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، به نکاتی مهم درباره سامسونگ گلکسی Z فلیپ توجه کنید.

از چندین دیدگاه، سامسونگ Galaxy Z Flip با Galaxy Fold متفاوت است. به عنوان اولین تفاوت مهم باید به قرارگیری افقی لولای آن به جای عمودی اشاره کرد. از نظر مشخصات فنی و مخصوصا قیمت نیز تغییرات مهمی را شاهد هستیم.

1- سامسونگ گلکسی Z فلیپ چگونه کار می‌کند؟

به طور خیلی ساده، مکانیزم تاشوندگی دومین گوشی انعطاف پذیر سامسونگ شبیه به آینه‌های جیبی و قابل حمل مخصوص آرایش برای خانم‌ها است! این در حالی است که سامسونگ گلکسی فولد به صورت یک کتاب تا می‌شود. از این نظر، گلکسی زد فلیپ را باید شبیه به موتورولا ریزر دانست.

ماده مورد استفاده در نمایشگر، مهمترین تفاوت این گجت با سایر گوشی‌های منعطف محسوب می‌شود. با وجود محدودیت‌های بر سر راه سامسونگ، شرکت موفق شد این مرتبه نمایشگر را به جای پلاستیک، با استفاده از شیشه بسازد. طبق گفته سازنده، نمایشگر گوشی انعطاف پذیر Galaxy Z Flip از یک شیشه بسیار نازک انعطاف پذیر تشکیل می‌شود. نمونه این ماده پیشتر هرگز در گوشی هوشمند انعطاف پذیری به کار نرفته است.

بیشتر مشکلات اولین گجت منعطف سامسونگ به لولای آن مربوط می‌شود. در مدل جدید، از تکنولوژی و مکانیزم متفاوتی برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه استفاده شده است. به لطف بهره بردن از یک فناوری جدید و به کمک الیاف نایلون از ورود ذرات ریز گرد و غبار و سپس انباشته شدنشان داخل لولا جلوگیری می‌شود. اندازه نمایشگر گوشی 6.59 اینچ است. با این حال بعد از تا شدن، به سادگی قابل حمل خواهد بود.

2- مشخصات فنی و ویژگی‌های سامسونگ گلکسی زد فلیپ

سامسونگ گلکسی Z فلیپ

به جز قابلیت تا شدن، چه انتظارات دیگری باید از سامسونگ گلکسی Z فلیپ داشت؟ مشخصات فنی آن همرده با پرچمداران خانواده سامسونگ گلکسی اس 20 نیست، هر چند در یک رویداد، همزمان با آن‌ها رونمایی شد.

این گوشی دوربین جدید و باتری بزرگ گوشی‌های Galaxy S20 را ندارد، اما همچنان به عنوان یک پرچمدار می‌توان روی آن حساب کرد. اگرچه به جای اسنپدراگون 865، مغز متفکر پرچمداران سال جاری، از اسنپدراگون 855 پلاس در گلکسی زد فلیپ استفاده شده است، اما این تراشه همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به مهمترین ویژگی‌های گوشی در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • نمایشگر: 6.7 اینچی با رزولوشن 2636 در 1080 پیکسل و پنل DynamicAMOLED
  • باتری: 3300 میلی‌آمپر ساعت
  • رم: 8 گیگابایت
  • فضای ذخیره‌سازی داده: 256 گیگابایت
  • دوربین اصلی: دوگانه متشکل از سنسور عادی 12 مگاپیکسلی با لنز واید و سنسور 12 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید
  • دوربین سلفی: 10 مگاپیکسلی

سامسونگ گلکسی Z فلیپ به برخی ویژگی‌های مشترک بین پرچمداران سامسونگ طی سال‌های اخیر مجهز شده است. به عنوان نمونه باید به قابلیت Wireless PowerShare اشاره کرد که امکان شارژ کردن گجت‌های دارای پشتیبانی از شارژ وایرلس را میسر می‌کند.

به عنوان سایر قابلیت‌های مهم گوشی باید به اسکنر اثر انگشت قرار گرفته روی لبه کناری گوشی، فیلم برداری 4K، پشتیبانی از قابلیت تثبیت‌کنندگی نرم افزاری حین فیلم برداری و پشتیبانی از سامسونگ پی اشاره کرد. از هر دو دستیار مجازی گوگل اسیستنت و سامسونگ بیکسبی به طور همزمان پشتیبانی می‌شود.

3- ویژگی‌های منحصربه‌فرد به لطف طراحی متفاوت گوشی

سامسونگ گلکسی Z فلیپ

برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گوشی، دقیقا از ساختار انعطاف پذیر آن ریشه می‌گیرند. برای استفاده از گوشی، نیازی به کامل باز یا بسته بودن نمایشگر نیست. همانند زمان با بسته کردن صفحه نمایش لپ تاپ، بدون در نظر گرفتن زاویه لولا، می‌توان از دستگاه استفاده کرد. سامسونگ از این حالت (نیمه باز نگه داشتن نمایشگر قبل از رسیدن به زاویه 180 درجه) با عنوان حالت فلکس (Flex Mode) یاد می‌کند.

وقتی صفحه نمایش به صورت نیمه باز شده و کاملا باز یا بسته نیست، رابط کاربری، گوشی را به دو دستگاه چهار اینچی تقسیم می‌کند. به این ترتیب از نیمه بالایی برای تماشای محتوا و از نیمه پایین برای ناوبری و مسیریابی استفاده خواهد شد. پشتیبانی از مالتی تسکینگ به شیوه‌ای متفاوت، به کاربر اجازه می‌دهد روی هر یک از دو نیمه، اپلیکیشن متفاوتی را باز کند.

در حالت فلکس، گوشی می‌تواند روی یک لبه قرار بگیرد. کاربرد آن گرفتن عکس بعد از قرار دادن گوشی روی یک سطح صاف، بدون نیاز به پایه، و تماشای فیلم محسوب می‌شود.

برای دریافت اطلاعات کلی و مستمر همچون آخرین نوتیفیکشن‌ها و تماشای تاریخ و ساعت نیازی به باز کردن تای دستگاه نیست. روی پنل پشتی و کنار دوربین اصلی، یک نمایشگر 1.1 اینچی به منظور نمایش این دسته اطلاعات ایجاد شده است. حین گرفتن عکس سلفی با استفاده از دوربین اصلی می‌توان از آن به عنوان منظره‌یاب استفاده کرد.

4- عدم پشتیبانی سامسونگ گلکسی Z فلیپ از 5G

همه گوشی‌های سری S سال جاری از نسل پنجم شبکه موبایل پشتیبانی می‌کنند. سال گذشته، این ویژگی در گلکسی فولد نیز در نظر گرفته شد. با این حال امسال، سامسونگ با هدف کاهش قیمت نهایی محصول، قید پشتیبانی از 5G را در سامسونگ گلکسی Z فلیپ زد.

در صورت موفقیت این گوشی در بازار و تجربه فروش خوب، احتمالا عرضه یک نسخه 5G برای آن افزایش پیدا می‌کند. اگر در محل زندگی شما پوشش‌دهی نسل پنجم شبکه موبایل به خوبی صورت گرفته و به دنبال خرید یک گوشی 5 جی هستید، گلکسی زد فلیپ سامسونگ گزینه مناسبی برایتان نیست.

5- تاریخ عرضه و قیمت سامسونگ گلکسی زد فلیپ

سامسونگ گلکسی Z فلیپ

از روز بیست و پنجم بهمن ماه، تعداد محدودی از این گوشی در بازارهای کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا عرضه خواهد شد. تا انتهای ماه میلادی جاری، تعدادی نیز در آفریقای جنوبی تزریق می‌شوند. از ماه میلادی آینده (حدود دو هفته دیگر)، تعدادی بیشتری از سامسونگ گلکسی Z فلیپ عرضه خواهد شد.

در حال حاضر فقط دو گزینه رنگ مشکی و ارغوانی موجود است. قرار است به زودی، نسخه دیگری با رنگ طلایی، در برخی کشورها عرضه شود. قیمت گلکسی زد فلیپ 1300 دلار اعلام شده است. بلافاصله بعد از رونمایی محصول در روز بیست و دوم بهمن، پیش فروش آن آغاز شد.