خودروهای دیزلی

مزایا و معایب خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی

تولید خودروهای دیزلی برای خودروسازان در کنار تولید محصولات بنزینی، الکتریکی، هیبریدی و گازسوز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما خودرو دیزلی چه برتری نسبت به خودرو بنزینی دارد؟

امروزه بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان بخشی از تولیدات و طراحی محصولات جدید خود را به خودروهای دیزلی اختصاص داده‌اند، اما خودرو سواری دیزلی در ایران بر خلاف سایر کشورها به تولید نمی‌رسد و بسیاری از مردم ایران نیز از این نوع از خودروها شناخت کافی ندارند؛ در واقع هنگامی که بحث محصولاتی با سوخت دیزلی مطرح می‌شود، برای بسیاری اتوبوس‌های قدیمی یا کامیون‌هایی دودزا تداعی می‌شود، اما در کشورهای پیشرفته دنیا شاهد تولید خودروهای سواری دیزلی مدرن هستیم.

بالغ بر 500 هزار دستگاه خودرو سواری دیزلی توسط آمریکا در زمان تحریم اوپک تولید و به فروش رسید. در حال حاضر محققان خودروسازان بزرگی چون بنز و بی ام و موفق شدند به کمک تکنولوژی‌های جدید یکی از مهم‌ترین معایب خودروهای دیزلی یعنی تولید آلایندگی را به حداقل برسانند. همچنین هزینه سالانه نگهداری این خودروها نیز کاهش پیدا کرده و مهندسان طول عمر خودروهای دیزلی سواری را افزایش دادند.

مدتی است که موضوع تولید خودروهای دیزلی سواری در ایران نیز مطرح شده است و کارشناسانی که از پیشرفت‌های حوزه تولید خودروهای دیزلی بی‌اطلاع هستند، تولید آنها را موثر نمی‌دانند. در همین راستا قصد داریم مزایای خودروهای دیزلی را نسبت به خودروهای بنزینی مورد بررسی قرار دهیم. گفتنی است هدف بزرگ خودروسازان جهان تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی محسوب می‌شود، اما با این وجود تولید سواری دیزلی را همچنان ادامه می‌دهند.

مقایسه خودروهای دیزلی با بنزینی

کارشناسان حوزه خودرو همواره خودروهای دیزلی و بنزینی را دارای مزایا و معایب متعدد می‌دانند که همین موضوع انتخاب مشتریان برای خرید را کمی سخت خواهد کرد. البته امروزه تیم‌های تحقیقاتی خودروسازان بزرگ توانستند به کمک تکنولوژی‌های مردن میزان معایب خودروهای بنزینی و دیزلی را کاهش دهند. هرچند طی سال‌های گذشته برخی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تولید خودروهای دیزلی را برای محیط زیست مضر می‌دانند، اما در این اظهارنظرها به پیشرفت جدید خودروهای دیزلی توجه نشده است. از این رو آن دسته از خودروسازانی که قصد دارند با توجه به مزایای خودروهای دیزلی آنها را به تولید برسانند، می‌بایست دیدگاه حامیان محیط زیست را نیز به خود جلب کنند.

خودروهای دیزلی یا بنزینی؟

خودروهای دیزلی

یکی از دلایلی که برخی با تولید خودروهای دیزلی مخالفت می‌کنند، ممکن است تولید صدای زیاد موتورهای این خودروها در گذشته باشد، اما امروزه به کمک تکنولوژی نوع تولید این خودروها بسیار متفاوت شده است. بسیاری از این موتورها با پیشرفت چشمگیری مواجه شدند. البته در برخی از خودروهای سواری دیزلی، موتورها در دور موتور بالا به ویژه در هوای سرد با لرزش مواجه شده و صدا تولید می‌کنند، اما موتور خودروهای دیزلی که در شرکت‌های بزرگ به تولید می‌رسند، دارای عملکرد نرمی بوده و حتی نسبت به خودروهای بنزینی نیز از آلایندگی و لرزش کمتری بهره می‌برند.

خودروهای دیزلی که امروزه خودروسازان بزرگ تولید می‌کنند، از عایق صدا در اطراف موتور بهره می‌برند که باعث می‌شود صدای آنها به داخل کابین یا در اطراف نفوذ نکند. از این رو حتی اگر این موتورها با لرزش و صدای جزئی همراه باشند، سرنشینان آنها را احساس نخواهند کرد. اگر بخواهیم به تفاوت‌های عملکرد دو موتور دیزلی و بنزینی بپردازیم، موتورهای دیزلی در دور موتورهای پایین‌تر عمل می‌کنند؛ زیرا گشتاور تولیدی توسط این موتور در دورهای موتور پایین قابل دسترس است. مقدار قدرت تولیدی موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی معمولا کمتر است، اما میزان گشتاور تولیدی موتورهای دیزلی به مراتب بیشتر خواهد بود.

موتورهای بنزینی برای ارائه حداکثر قدرت خود به افزایش دور موتور نیاز دارند. هرچند در حال حاضر خودروسازان بزرگ از موتورهای توربو در محصولات خود استفاده می‌کنند تا قدرت بیشتری در دور موتورهای پایین قابل دسترس باشد. با توجه به این که موتورهای دیزلی در دور موتورهای پایین قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کنند، باعث می‌شود گزینه مناسبی برای خودروهای سنگین و سواری باشند. موتورهای دیزلی مدرن در حال حاضر در کلیه وضعیت‌ها، عملکرد استانداردی را ارائه می‌دهند، از این رو نسبت به موتورهای بنزینی از عملکرد بهتری بهره می‌برند.

تولید خودروهای اسپرت با موتور دیزل

خودروهای دیزلی

طی سال‌های گذشته موتورهای قدرتمندی برای خودروهای اسپرت به تولید رسیده‌اند. در همین راستا خودروسازان برای تولید شاسی بلندها و هاچ بک‌های اسپرت خود از موتورهای دیزلی استفاده کردند. آمارها حاکی از آن است که موتورهای دیزلی پیشرفته از لحاظ عملکرد نزدیک به موتورهای بنزینی هستند؛ برای مثال فورد فوکوس ST از موتور دیزلی TDCi بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 185 اسب بخار را تولید کند و به لطف آن سرعت 0 تا 100 را ظرف مدت 8.1 ثانیه بپیماید. شرکت فورد موتور بنزینی EcoBoost را نیز برای این خودرو ارائه کرد که قادر به تولید قدرت 250 اسب بخار است و از شتاب 6.5 ثانیه بهره می‌برد. از طرفی این دو موتور از لحاظ سوختی نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ طبق آمار مصرف سوخت موتورهای دیزلی به ازای هر 100 کیلومتر 3.5 لیتر و مصرف سوخت موتور بنزینی فورد فوکوس 5.66 لیتر است.

خودروسازان روی موتورهای دیزلی سرمایه‌گذاری کردند

طی چندین سال گذشته بسیاری از خودروسازان بزرگ بر روی تولید موتورهای دیزلی سرمایه‌گذاری زیادی را انجام دادند و در همین راستا کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند، تعویض تکنولوژی موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی هزینه بیشتری به همراه دارد. در واقع در این موتورها قطعاتی چون پمپ سوخت و سیستم تزریق سوخت وجود دارد که باعث می‌شود هزینه تولید موتورهای دیزلی افزایش پیدا کند که البته این قطعات باعث عملکرد بهتر موتور دیزلی می‌شوند و همچنین طول عملکرد خودرو را افزایش داده و از هزینه سالانه می‌کاهند. با وجود این مزیت‌ها، خودروسازان بزرگ به دنبال فناوری‌های نوینی هستند تا خودروهای دیزلی را با عملکرد بالایی به تولید برسانند.

قیمت خودرو دیزلی چقدر است؟

خرید خودرو خانوادگی مدل دیزلی به طور متوسط حدود 1500 یورو از مدل بنزینی گران‌تر است که البته دلیل این افزایش قیمت، نوع طراحی موتور و همچنین مزایای متعدد آن است. در هنگام فروش نیز قیمت مدل دیزلی نسبت به نسخه بنزبنی حدود 750 تا 100 یورو بیشتر است.

عملکرد موتور دیزلی در مقابل موتور بنزینی

در مجموع می‌توان گفت موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی با صرفه‌تر هستند؛ زیرا مقدار مصرف سوخت آنها نسبت به موتورهای بنزینی بسیار کمتر است. یک بررسی ساده نشان می‌دهد اگر یک خودرو دیزلی بخرید، در طول یک سال می‌توانید تا 250 یورو نسبت به خودروهای بنزینی پول بیشتری را پس‌انداز کنید. همین موضوع با خرید یک خودرو مدل هاچ بک مانند فورد فوکوس یا فولکس واگن گلف باعث خواهد شد میزان پس‌انداز شما در سال به بیش از 500 یورو نسبت به مدل بنزینی برسد. همچنین اگر یک خودرو شاسی بلند دیزلی خریداری کنید، میزان پس انداز شما نسبت به موتور بنزینی حدود 900 یورو بیشتر خواهد بود.

اگر جزو افرادی هستند که به صورت سالانه بیش از 16 هزار کیلومتر را می‌پیمایید، بهتر است به فکر خرید خودرو دیزلی باشید، اما اگر میزان مسافت طی شده شما کمتر این مقدار است، هزینه‌های ثابت و جاری این موتورها یکدیگر را خنثی خواهند کرد و از لحاظ مالی شاهد تفاوت زیادی میان آنها نخواهیم بود. از طرفی با توجه به اینکه در ایران هزینه استفاده خودرو به صورت روزانه و ماهانه مورد توجه قرار می‌گیرد، مالکان خودروها معمولا به هزینه‌های سالانه و بلندمدت توجهی ندارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*