مهم‌ترین راه‌های انتقال و نشانه های ویروس کرونا چین

مهم‌ترین راه‌های انتقال و نشانه های ویروس کرونا چین

بر اساس تازه‌ترین تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به کروناویروس چین در این کشور انجام شده، دانشمندان با اطمینانی قابل‌قبول اصلی‌ترین راه‌های انتقال و نشانه های ویروس کرونا را در مقاله‌ای جدید اعلام کرده‌اند. با گجت نیوز همراه باشید.

نشانه های ویروس کرونا و راه‌های انتقال این بیماری تنفسی جدید که در اواخر سال میلادی گذشته در شهر ووهان چین شایع شد، از ابتدا اعلام شده بودند و رسانه‌ها و مقامات مختلف صحبت‌هایی کلی را در این رابطه مطرح می‌کردند. با این وجود اخیرا نتایج آزمایش‌هایی که بر روی 140 بیمار مبتلا به کروناویروس در ووهان انجام شده، الگوهایی از علائم و راه‌های انتقال را به دانشمندان نشان داده که قابل تامل هستند. با ما همراه باشید تا نتایج پژوهش‌های انجام شده را به دقت بررسی کنیم.

نشانه های ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی به تازگی نام رسمی کروناویروس جدید چینی را “COVID-19” اعلام کرده است. در تحقیق جدید که توسط دانشمندان بیمارستان ژونگنان (Zhongnan) زیر نظر دانشگاه ووهان انجام شده، اصلی‌ترین علامت ابتلا به COVID-19 تب اعلام شده و حدودا 99 درصد افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند علائمی از تب داشتند.

سایر موارد مشترک نشانه های ویروس کرونا خستگی و سرفه‌های خشک بود که در بیش از 50 درصد بیماران مشاهده شد. حدودا یک سوم افراد دردهای عضلانی و مشکلات تنفسی داشتند، اما به طور میانگین 5 روز از بروز اولین علائم طول می‌کشد تا بیمار دچار مشکلات تنفسی شود. بسیاری از علائم دیگر مثل گلودرد و سردرد که در سرماخوردگی هم دیده می‌شوند، تنها در تعداد کمی از افراد مورد آزمایش دیده شد.

مهم‌ترین راه‌های انتقال و نشانه های ویروس کرونا چین

گفته شده که ویروس جدید چینی به احتمال قوی از بازارهای غذاهای دریایی ووهان به انسان‌ها منتقل شده و از زمان شیوع در 31 دسامبر گذشته تاکنون، بیش از 1100 بیمار جان خود را از دست داده‌اند و آمار مبتلایان از مرز 45 هزار نفر گذشته است. در 25 کشور دیگر به غیر از چین مواردی از ابتلا به COVID-19 گزارش شده و این ویروس خارج از خاک چین هم قربانی گرفته است.

به واسطه پیشروی ترسناک و شگفت‌انگیز کروناویروس ووهان، سازمان بهداشت جهانی این بیماری را در وضعیت اضطراری و خطرناک برای سلامت جهانی دسته‌بندی کرده است. به همین دلایل باید در مورد نشانه های ویروس کرونا اطلاع‌رسانی شود تا افراد در صورت بروز اولین علائم خود را سریع به بیمارستان برسانند و از بدتر شدن وضعیت خود و همچنین ابتلای سایر افراد به بیماری جلوگیری کنند.

لارن میرز (Lauren Meyers)،‌از دانشگاهی در تگزاس می‌گوید که هنوز اطلاعات زیادی در مورد شیوع این بیماری در دست نیست؛ به عنوان مثال هنوز کسی نمی‌داند که افراد آلوده قبل از بروز نشانه های ویروس کرونا توانایی انتقال ویروس را دارند یا خیر و یا توانایی شیوع بیماری از یک نفر به سایر افراد در چه مقیاسی قرار دارد.

راه‌های انتقال کروناویروس

در تحقیق جدید اظهار شده که بر اساس شواهد، مردان مسنی که مشکلات سلامتی دیگری دارند، از سایر افراد بیشتر در معرض خطر ویروس COVID-19 هستند؛ حدودا 54 نفر از 140 بیمار تحت آزمایش مرد بودند و میانگین سنی تمامی بیماران 56 سال اندازه‌گیری شد. گفته شده که حدودا 10 روز پس از مشاهده اولین نشانه های ویروس کرونا در این بیماران، حاد شدن شرایط سلامتی باعث شد تا نیاز به انتقال آن‌ها به بخش مراقبت ویژه پیش بیاید؛ اما این احتمال وجود دارد که هرکدام از افراد مورد نظر بسیار قبل‌تر از این 10 روز و بروز علائم اولیه، ویروس را از سایر مبتلایان دریافت کرده باشند.

میرز حدس می‌زند که هر فرد مبتلا به کروناویروس جدید تقریبا 5 روز قبل از بروز علائم توانایی آلوده کردن دیگران را دارد و دانشمندان سراسر جهان تخمین زده‌اند که هر بیمار بین 1 تا 14 روز می‌تواند به عنوان عامل انتقال بیماری عمل کند.

مهم‌ترین راه‌های انتقال و نشانه های ویروس کرونا چین

در تحقیق جدید دانشگاه ووهان، دانشمندان اعلام کرده‌اند که به طور معمول افراد یک هفته بعد از بروز اولین نشانه های ویروس کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند و دلیل این مسئله اعلام نشده است. به نظر می‌رسد که بیمارستان‌های ووهان از بستری کردن افرادی با علائم خفیفی خودداری می‌کنند و این اتفاق می‌تواند باعث گسترش هرچه بیشتر بیماری شود.

از طرف دیگر فراهم نبودن درمان قطعی و یا واکسنی برای از بین بردن ویروس COVID-19 باعث می‌شود که برخی از افراد مبتلا به بیماری خود را به بیمارستان معرفی نکنند. در بیمارستان‌ها هم به غیر اقدامات لازم برای قرنطینه، امکانات درمانی زیادی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد. میرز در این رابطه می‌گوید که قرنطینه نشدن هر فرد مبتلا خطر شیوع بیماری را بیشتر می‌کند و از آنجایی که میزان فعالیت و جنب و جوش افراد مبتلا پیش از حاد شدن وضعیت آن‌ها مشخص نیست، نمی‌توان به درستی تخمین زد که بیماران قبل از قرنطینه شدن چند نفر دیگر را آلوده می‌کنند.

موارد دیگر از نشانه های ویروس کرونا

در تحقیق دانشمندان ووهان گفته شده که بیماران بخش مراقبت‌های ویژه دچار دردهای شکمی و کم شدن اشتها شدند و همچنین علائم عجیب دیگری هم در افراد تحت آزمایش مشاهده شد؛ 14 نفر از بیماران مورد نظر حدودا دو روز قبل از شروع تب و مشکلات تنفسی دچار اسهال و حالت تهوع شدند. چنین نشانه‌هایی باعث می‌شود که بیماری جدید چینی به روش‌های دیگری اپیدمی شود.

به عنوان مثال یکی از موارد ابتلا مربوط به فردی است که به واسطه بروز مشکلات شکمی در ابتدا جزو بیماران COVID-19 دسته‌بندی نشده بود و در بخش دیگر یکی از بیمارستان‌ها بستری شده بود. این اتفاق باعث شد تا چهار بیمار دیگر، در کنار ده نفر از پرسنل بیمارستان به ویروس آلوده شوند و مشکلات شکمی و سایر نشانه های ویروس کرونا چین در آن‌ها بروز کند.

30 درصد از 140 بیمار بیمارستان ژونگنان، جزو پرسنل مراکز درمانی بودند و مایکل هد (Michael Head)، دانشمندی از دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان می‌گوید که در صورت صحت داشتن داستان بیمار مبتلا به دردهای شکمی، خطر شیوع بیماری توسط هر فرد بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که تا به امروز تصور شده است.

مهم‌ترین راه‌های انتقال و نشانه های ویروس کرونا چین

دانشمندان همچنان بر این باور هستند که مهم‌ترین راه انتقال ویروس کرونا از طریق ذرات تنفسی مانند بزاق و مخاط است، اما یکی از مقالاتی که ژانویه گذشته توسط دانشمندان پکن و شانگهای انجام شده بود نشان داد که ویروس COVID-19 در نمونه مدفوع مبتلایانی که دچار اسهال و حالت تهوع بودند هم وجود دارد.

میرز در این رابطه به داستان ترسناکی از ویروس سارس (SARS)، عضو دیگری از خانواده ویروس‌های کرونا اشاره می‌کند که در سال 2003 اپیدمی شد؛ در این ماجرا فردی آلوده که از مشکل اسهال شدید رنج می‌برد، صدها نفر از ساکنان ساختمان خود را در هنگ کنگ آلوده کرد. گفته شده که ویروس مورد نظر در این ماجرا از طریق لوله‌ها و فاضلاب‌ سرویس‌ بهداشتی خانه‌ها به دیگر واحدهای ساختمان سرایت کرده بود.

البته هنوز نمی‌توان اسهال را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نشانه های ویروس کرونا در نظر گرفت و در مورد ویروس سارس هم مشکلات شکمی تنها در تعداد کمی از مبتلایان بروز می‌کرد. به همین دلیل خطر فاضلاب‌ها در گسترش بیماری هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد. در هنگ کنگ مقامات به دلیل ابتلا دو نفر از ساکنین یک ساختمان که ده طبقه با هم فاصله داشتند، کل ساختمان را تخلیه کردند تا مبادا مشکل سال 2003 مجددا در این ساختمان اتفاق بیافتد.

اقدامات مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا

در پایان ژانویه 2020 اولین مورد انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر در ایالات متحده تایید شد. چنین اتفاقاتی در کنار گسترش شدید بیماری جدید چینی در سطحی بین‌المللی باعث شده تا مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) تلاش‌های گسترده‌ای در راستای آگاه‌سازی افراد در این رابطه انجام دهد.

دکتر نانسی مسونیر (Nancy Messonnier)، از مدیران CDC در یکی از جلسات برگزار شده در این رابطه اعلام کرده که تاکنون انتقال فرد به فرد در فاصله نزدیک، اصلی‌ترین شیوه انتقال بیماری بوده و ذرات تنفسی اشاره شده در فاصله کمتر از 2 متر می‌توانند از شخص آلوده به سایر اشخاص منتقل شوند. همچنین احتمال سرایت ویروس در فرد مبتلا هنگامی به حداکثر می‌رسد که بیمار در بدترین حالت ممکن باشد و نشانه های ویروس کرونا در او به اوج خود رسیده باشند.

مسونیر می‌گوید که احتمال انتقال COVID-19 از طریق تماس سطح آلوده و مالیدن دست به چشم‌ها، بینی و دهان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که ویروس مورد نظر بر روی سطوح مختلف دوام چندانی ندارد. مسونیر می‌گوید که با وجود اینکه تقریبا تمامی موارد ابتلا در کشور چین رخ داده‌اند، کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم باید خود را برای اپیدمی شدن ویروس آماده کنند و استراتژی‌های لازم برای چنین سناریوهایی را حاضر کنند.

مسونیر اظهار کرده که آزمایشگاه‌هایی در نیویورک، شیکاگو، سیاتل، سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس برای تشخیص بیماری و نظارت بر ویروس کرونا آماده شده‌اند و در آینده نزدیک آزمایش‌های دیگری برای این منظور تجهیز می‌شوند.