هرآن چه که باید در مورد مریخ گرفتگی فوریه امسال بدانیم + ویدیو

هر آنچه که باید در مورد مریخ گرفتگی فوریه امسال بدانیم + ویدیو

مریخ گرفتگی حالتی است که قمر زمین بین ما و سیاره مریخ قرار می‌گیرد و ستاره شناسان از مدت‌ها پیش گفته بودند که در فوریه امسال یک مریخ گرفتگی رخ خواهد داد. در این مطلب به بررسی این پدیده خواهیم پرداخت.

مریخ گرفتگی که در اصطلاح ستاره شناسی به اختفا مریخ توسط ماه هم معروف است، در حالتی رخ می‌دهد که کره ماه در بین زمین و سیاره مریخ قرار بگیرد و متخصصان از سال‌های پیش گفته بودند که در 18 فوریه 2020 یک مورد از این پدیده رخ خواه داد. در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیات این رویداد شگفت‌انگیز را با هم مرور کنیم.

مریخ گرفتگی 2020

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که ساکنان قسمت غربی شمال قاره آمریکا بهترین فرصت برای مشاهده عبور حلال ماه از مقابل سیاره مریخ را داشتند. گفته شده بود که پدیده مورد نظر در حوالی طلوع آفتاب در شمال قاره آمریکا رخ می‌دهد و در حالی که 15 ثانیه طول می‌کشد تا ماه به طور کامل مریخ را در پشت خود پنهان کند، چندین دقیقه هم طول خواهد کشید تا مریخ گرفتگی تمام شود.

در ادامه شما را به دیدن ویدیوی یک مریخ گرفتگی که در سال 2007 رخ داد، دعوت می‌کنیم:

 

مریخ گرفتگی مورد نظر قبل از نوشتن این مقاله اتفاق افتاده و در صبح 18 فوریه ساکنان شمال قاره آمریکا دیدند که ماه با قسمت روشن خود مریخ را پوشانده و سیاره همسایه ما در منظومه شمسی از قسمت تاریک ماه عبور کرد و مجددا قابل رویت شد.

این پدیده در تمامی ایالت‌های آمریکا، مرکز کانادا و شمال کشور مکزیک قابل رویت بوده است و برخی از شهرهای آمریکا مانند شهر شیکاگو در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار داشتند که طلوع خورشید در آن‌ها دقیقا در وسط پدیده مریخ گرفتگی رخ داده است.

مشاهده گذر ماه از مقابل مریخ نیازی به تلسکوپ یا دوربین‌های مخصوص نداشت و بسیاری از علاقه‌مندان این رویداد را با چشم غیرمسلح هم مشاهده کردند.

هرآن چه که باید در مورد مریخ گرفتگی فوریه امسال بدانیم + ویدیو

پیش‌بینی‌های ستاره شناسی نشان می‌دهند که در سال جاری، 5 بار دیگر ماه در مقابل مریخ قرار خواهد گرفت و در تاریخ 26 آوریل 2488 میلادی، اتفاق نادری رخ خواهد داد که دیدن آن از قطب جنوب و جنوب نیوزیلند امکان‌پذیر است. در آن روز یک ماه گرفتگی کامل رخ می‌دهد و به صورت همزمان مریخ در پشت این خسوف پنهان می‌شود.

از طرف دیگر تابستان 2020 فصلی است که ماموریت‌های مریخی دانشمندان جهان در اوج خود خواهند بود. گفته شده که اگر مشکل خاصی پیش نیاید، فضاپیمای “Mars 2020” ناسا در این فصل به سمت سیاره سرخ پرتاب خواهد شد و مریخ نورد روزالین فرانکلین (Rosalind Franklin) آژانس فضایی اروپا هم در تابستان ماموریت خود را آغاز می‌کند. چین و امارات متحده عربی هم ربات‌هایی فضایی را برای کاوش سیاره مریخ به سمت این جرم آسمانی ارسال خواهند کرد.

در پایان شما را به دیدن ویدیویی از مریخ گرفتگی 18 فوریه 2020 دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*