کامپیوتر آپولو 11

کامپیوتر آپولو 11 حتی از یک شارژر لپ تاپ امروزی نیز ضعیف‌تر بود!

کامپیوتر آپولو 11 دستگاهی است که به واسطه آن، ناسا 50 سال پیش انسان را به ماه برد. البته حتی یک ماشین حساب معمولی امروزی در مقایسه با آن قدرت پردازشی بیشتری دارد!

نزدیک به 50 سال از ماموریت آپولو 11 که انسان را روی سطح ماه فرود آورد می‌گذرد. از آن زمان تا امروز دنیای تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته و کامپیوترهای بسیار قدرتمندی عرضه شده‌اند. یکی از توسعه‌دهندگان اپل عقیده دارد شارژر لپ تاپ‌های عادی از کامپیوتر آپولو 11 قدرت بیشتری دارند! اگر سوپر کامپیوترهای امروزی را مقابل دانشمندان ناسا در سال 1969 و مسئولان ماموریت آپولو 11 قرار بدهیم، جان به جان آفرین تسلیم خواهند کرد!

به نظر می‌رسد این نوع مقایسه‌ها، تنها به تخریب شاهکار ناسا در ارسال انسان به ماه، با وجود محدودیت‌های تکنولوژی در آن زمان، منجر خواهد شد!

در آن زمان، کامپیوتر آپولو 11 از تکنولوژی روز بسیار جلوتر بود و هیچ شرکت یا نهادی، دستگاهی با چنین توانایی پردازشی در اختیار نداشت تا بتواند محاسبات ضروری برای ارسال سفینه به ماه را انجام بدهد. البته امروز، یک کامپیوتر خانگی کاملا ساده و قدیمی، عملکرد پردازشی بسیار بیشتری در مقایسه با آن ارائه می‌کند.

کامپیوتر آپولو 11

حتی اولین کامپیوترهای خانگی نظیر Apple II که اوایل دهه 1970 عرضه شدند، در مقایسه با کامپیوتر مورد استفاده در ماموریت Apollo 11 قدرت پردازشی بیشتری در اختیار کاربران عادی قرار می‌دادند. از آن زمان تاکنون، دنیای کامپیوتر با سرعتی باورنکردنی پیشرفت کرده و همچنان با شتاب بالا به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهد.

مقایسه‌های بیشتر، به جای تخریب ناسا، توانایی سازمان فضایی آمریکا در ارسال سفینه‌ای همراه با سرنشین به ماه بدون در اختیار داشتن کامپیوترهای قدرتمند امروزی را نشان می‌دهد؛ گفته می‌شود حتی ماشین حساب‌های مخصوص دانشجویان، که عرضه آن‌ها به 20 سال پیش برمی‌گردد، 100 برابر از کامپیوتر آپولو 11 قدرتمندتر هستند! اکنون بهتر می‌توان به فاصله زیاد کامپیوترهای خانگی با سیستم دیجیتالی مورد استفاده برای انجام محاسبات پروژه آپولو 11 پی برد. با توجه به این فاصله زیاد، مقایسه با سوپر کامپیوترهای امروزی غیر ممکن می‌شود!

یکی از دانشمندان علوم کامپیوتر دانشگاه ناتینگهام، گراهام کندل (Graham Kendall)، سال گذشته در یک مصاحبه مدعی شد توان پردازشی یک گوشی آیفون در مقایسه با کامپیوتری که محاسبات لازم برای ارسال سفینه به ماه تحت ماموریت آپولو 11 را 50 سال پیش انجام داد، 100 هزار برابر بیشتر است.

این گفته‌ها روی هم رفته تعجب‌آور نیستند. گوشی‌های هوشمند امروزی طی ده سال پیشرفت زیادی داشتند، چرا که دنیای فناوری، برای توسعه آن‌ها، از تجربه 50 الی 60 ساله موجود از زمان ظهور اولین سیستم‌های دیجیتالی، بهره برد. آن چه بر اساس این مقایسه‌ها برای ما بسیار تعجب‌آور می‌شود، چگونگی ارسال سفینه و انسان به سطح ماه و بازگرداندن آن به زمین تنها با استفاده از یک سیستم کامپیوتری بسیار ضعیف است! با وجود در اختیار داشتن سوپر کامپیوترهای قدرتمند، تعداد فرودهای ناموفق روی ماه بسیار بیشتر از چیزی هستند که احتمالا انتظار دارید!

مقایسه جنجالی و چالش‌برانگیز کامپیوتر آپولو 11

فورست هلر (Forrest Heller) به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم افزار در پلتفرم‌های اپل، چندی پیش ادعایی جنجالی داشت. به عقیده وی، شارژر مبتنی بر یو اس بی C مدل Anker PowerPort Atom PD 2، که از میکروچیپ Cypress CYPD4225 استفاده می‌کند، از نظر سرعت و حافظه قدرتمندتر از کامپیوتر آپولو 11 است، کامپیوتری که انسان به واسطه محاسبات آن روی سطح ماه قدم گذاشت.

مقایسه با ماشین حساب، کامپیوترهای خانگی و گوشی‌های هوشمند با در نظر گرفتن پیشرفت دنیای تکنولوژی طی 50 سال اخیر معنی پیدا می‌کند، اما مقایسه کامپیوتر آپولو 11 با شارژر لپ تاپ و قرار گرفتن پشت سر آن از نظر قدرت پردازشی خام و حافظه، به نظر بیشتر شبیه به تخریب پروژه بزرگ ناسا است!

کامپیوتر آپولو 11

هورست هلر در ادامه ادعای خود گفت البته همه شارژر‌ها همچون Anker PowerPort Atom PD 2 در حد این مقایسه نیستند. مدل نام برده به همراه تعداد زیادی از شارژر‌های یو اس بی، به یک میکروکنترلر به همراه پردازنده مجهز هستند. حال این میکروکنترلر، در مقایسه با کامپیوتر مورد استفاده در پروژه Apollo 11 قدرت بیشتری دارد!

کاربران معترض به این ادعا عقیده دارند هنر ناسا، طراحی کامپیوتری برای ماموریت آپولو 11 با توجه به محدودیت‌های تکنولوژی در سال 1969 است. به عبارتی چنین مقایسه‌ای، تنها بر اساس اعداد و ارقام و طبق قدرت پردازشی، صحیح نیست و باید کاربرد وسیله را در نظر گرفت. کامپیوتر‌ آپولو 11 برای ارسال سفینه‌ای به ماه مورد استفاده قرار گرفت، اما شارژر یو اس بی C در منزل هر کاربر دارای گوشی‌‌های هوشمند جدید یا لپ تاپ پیدا می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. کارش درسته سازمان فضایى فوق پیشرفته ناسا,,!!

    جناب آذر جهرمی یاد بگیر هنوز تو عصر تکنولوژى تخصص ساخت یه قوطی حلبى مکعبى شکل به اصطلاح ماهواره رو هم ندارید,,!!

    اونم از رونمایى لباس فضایى (جغله ات) واقعا خجالت هم خوب چیزیه,,!!