مشکلات آنر 9

رایج ترین مشکلات آنر 9 (Honor 9) + راه حل

آنر 9 (Honor 9) یک گوشی اقتصادی با قابلیت‌هایی در حد پرچمداران محسوب می‌شود. در این مطلب به بررسی رایج ترین مشکلات آنر 9 پرداخته و برای رفع آن‌ها راه حل ارائه خواهیم کرد.

گوشی آنر 9 اکنون به قیمت حدود 4 میلیون تومان قابل خریداری است. با این حال امکاناتی در حد پرچمداران گران قیمت‌تر از سایر شرکت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. این گوشی دارای یک نمایشگر 5.1 اینچی بوده و همانند سایر محصولات برند آنر، قشر جوان را هدف قرار داده است. به همین دلیل از طراحی بسیار شکیلی بهره می‌برد. با وجود خوش دست بودن این مدل، نباید از مشکلات آنر 9 غافل شد. البته خوشبختانه اکنون راهکار رفع همه این ایرادات، آن هم در هر صورت بروز برای عده‌ای محدود از کاربران، مشخص است.

همانند برترین پرچمداران بازار، پنل پشتی و جلویی آنر 9 از شیشه ساخته شده و فریم آن آلومینیومی است. در نتیجه حین در دست گرفتن آن احساس بسیار خوبی خواهید داشت. وزن گوشی 155 گرم بوده ضخامتش فقط 7.5 میلی‌متر است. فراموش نکنید Honor 9 پرچمدار این برند در سال 2017 محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن کاهش شدید قیمت آن در حال حاضر، کاربران زیادی به خرید این پرچمدار کهنه‌کار رو آورده‌اند.

مغز متفکر گوشی تراشه کایرین 960 است و توان پردازشی بی‌نظیری در اختیارتان قرار می‌دهد. میزان حافظه بسته به نسخه خریداری شده متفاوت است. در مجموعه چهار نسخه برای آنر 9 عرضه شده است؛ 4 گیگابایت رم با 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم با 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی نسخه‌های گوشی نام برده محسوب می‌شوند.

مشکلات آنر 9

دوربین گوشی دوگانه بوده و دارای یک سنسور رنگی 12 مگاپیکسلی و یک سنسور کمکی سیاه و سفید با رزولوشن 20 مگاپیکسل است. روی سنسور اصلی، لنزی با توانایی زوم اپتیکال تا 2 برابر وجود دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی مشکلات آنر 9 بپردازیم. تعدادی از این ایرادات توسط برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی بیان شده و تعدادی دیگر توسط شرکت سازنده رسما اعلام شده‌اند.

توجه: مشکلات اشاره شده در این مطلب،‌ بر اساس گزارش‌های کاربران در سراسر جهان تهیه شده و ممکن است برای گوشی شما اتفاق نیفتاده باشند. 

فهرست مشکلات آنر 9

اگر تنها به دنبال یافتن روش رفع مشکلی خاص، که در گوشی شما پدید آمده هستید، نگاهی به فهرست زیر بیندازید. با کلیک روی هر عنوان به قسمت مربوط به بررسی آن مشکل ارسال خواهید شد.

مشکل کیفیت پایین دوربین سلفی آنر 9

تعدادی از کاربران درباره عملکرد دوربین سلفی گوشی آنر 9 مخصوصا در زمان نبود نور کافی در محیط گله دارند. به منظور گرفتن بهترین عکس‌های سلفی با دوربین جلویی این گوشی به نکات زیر توجه کنید. در هر صورت باید از سخت افزاری و امکانات موجود، حداکثر استفاده را برد و امکان از میان برداشتن محدودیت‌های سخت افزاری همچون گشودگی دریچه دیافراگم نه چندان عریض لنزهای دوربین وجود ندارد.

در گوشی‌های سال 2017 و به قبل، بهبود زیاد توانایی گوشی به منظور ثبت عکس در محیط‌های تاریک هنوز مورد توجه قرار نگرفته بود. حتی در گوشی‌های پرچمدار امروزی نیز دوربین‌های سلفی به خاطر داشتن ابعاد بسیار کوچکتر در مقایسه با سنسورهای دوربین اصلی، توانایی پایین‌تری در جذب نور از محیط دارند.

با در نظر گرفتن مشکلات آنر 9 حین عکاسی باید تا جای ممکن نور طبیعی در اختیار سنسورها قرار بدهید. به عبارتی محل عکاسی را در صورت امکان به مکانی روشن‌تر انتقال داده یا به وسیله کنار زدن پرده‌ها و از میان برداشتن دیگر محدودیت‌ها، محیط را روشن کنید. در صورت عدم امکان رساندن نور طبیعی به دوریین، از منابع مصنوعی تولید نور بهره ببرید.

مشکل اسپیکر روگوشی آنر 9

تعدادی از کاربران پرچمدار سال 2017 آنر از مشکلات آنر 9 در رابطه با صدای ناهنجار اسپیکر روگوشی و حتی هندزفری آن صحبت کرده‌اند. این مشکل مخصوصا در زمان مکالمه‌های تلفنی بروز می‌کند.

در صورتی که شما نیز جزو معدود کاربران دارای این مشکل در گوشی خود هستید، برای یافتن منبع مشکل، ابتدا از یک هندزفری دیگر استفاده کرده و کیفیت صدا را ارزیابی کنید. در صورت باب میل بودن آن، باید هندزفری خود را تعویض کنید. برخی کاربران مشکل را از طریق افزایش حجم صدا تا انتها برطرف کرده‌اند. در صورتی که مشکل با این دو راهکار از بین نرفت، ایراد سخت افزاری است.

مشکل عدم کارکرد کارکرد بلوتوث آنر 9

این مورد فقط جزو مشکلات آنر 9 نبوده و کاربران گوشی‌های هوشمند متعددی درگیر آن هستند. در صورتی که قادر به اتصال به دیگر گجت‌ها از طریق بلوتوث نیستید، قدم‌های زیر را دنبال کنید:

  • بلوتوث را یک مرتبه خاموش – روشن کنید. در دنیای دستگاه‌های الکترونیکی، راه‌اندازی مجدد چاره بسیاری از مشکلات است! برای اطمینان، بلوتوث هر دو دستگاه ارسال‌کننده و گیرنده را یک مرتبه خاموش و سپس روشن کنید.
  • اگر پیشتر، با دستگاهی که در پی ارسال یا دریافت فایل از آن هستید، مبادله فایلی داشته‌ و به عبارتی با یکدیگر جفت (Pair) شده‌اید، با ورود به تنظیمات بلوتوث هر دو دستگاه، این اتصال را حذف کرده و بعد از خاموش – روشن کردن بلوتوث، مجددا برای وصل شدن تلاش کنید. این راهکار مخصوصا در زمانی که با وجود برقراری ارتباط، برای انتقال داده مشکل دارید، جوابگو است.
  • از قابل مشاهده بودن دستگاه دریافت‌کننده اطمینان پیدا کنید. برای اطمینان بد نیست بلوتوث دستگاه ارسال‌کننده را نیز در حالت قابل مشاهده قرار بدهید. ممکن است گیرنده، به خاطر مخفی بودن بلوتوث دستگاه ارسال‌کننده، قادر به جفت شدن با آن نباشد.
  • آخرین راهکار، در صورتی که روش‌های بالا مشکل را رفع نکرد، ریست فکتوری کردن گوشی است. گرفتن فول بکاپ از همه اطلاعات را پیش از این کار فراموش نکنید.

مشکل نصب بودن تعداد زیادی نرم افزار پیش‌فرض در آنر 9

هواوی از جمله گوشی‌سازانی است که سفارشی‌سازی‌های فراوانی روی سیستم عامل‌های اندروید انجام می‌دهد. به همین دلیل نرم افزارهای متعددی به صورت پیش‌فرض نصب می‌شوند. البته با توجه به تحریم هواوی و عدم امکان استفاده از اندروید به منظور ساخت گوشی هوشمند از این پس، هواوی از سیستم عامل‌های پلتفرم موبایل اختصاصی خود یعنی هارمونی او اس استفاده خواهد کرد.

در گوشی‌های سری آنر نزدیک به 800 مگابایت اپلیکیشن و برنامه مختلف به صورت پیش‌فرض نصب هستند. کاربران زیادی از عدم امکان حذف آن‌ها به صورت مستقیم گله دارند. البته با در نظر گرفتن حداقل 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داده در این گوشی، مشکلی از بابت کمبود حافظه نخواهید داشت، اما کاربران تصور می‌کنند اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، سرعت گوشی را کاهش می‌دهند. در نتیجه باید از دست آن‌ها خلاص شد.

آنر در گوشی‌های اخیر خود تعداد نرم افزارهای پیش‌فرض را به حداقل رسانده است. با این حال اگر در پی حذف هر کدام یک از آن‌ها هستید، کافی است به قسمت Installed Apps رفته و سپس روی نرم افزارهای مورد نظر، انگشت خود را برای چند ثانیه نگه دارید. در ادامه گزینه Uninstall را لمس کنید. یکی از مشکلات آنر 9 در این زمینه نبود امکان حذف اپلیکیشن‌ها به صورت دسته‌ای است، به همین دلیل باید عملیات بالا را تک به تک برای هر نرم افزار انجام بدهید.

در صورتی که نرم افزاری قابل حذف نیست، برای خلاص شدن از شر آن به دسترسی روت نیاز دارید. روت کردن گوشی دارای دردسرهای خاص خود است. در صورتی که نرم افزار مورد نظر منایع زیادی اعم از پردازنده و حافظه استفاده نمی‌کند، نیازی به روت کردن گوشی تنها برای حذف کردن آن نیست.

راهکار دیگر، پاک کردن کش و در صورت امکان، حذف پارتیشن کش مخصوصا برای اپلیکشن‌های غیر قابل حذف است. در بسیاری از دستگاه‌ها، دلیل کند شدن عملکرد بعد از گذشت زمان، تلنبار شدن کش‌ برنامه‌های مختلف در حافظه است. هر مرتبه که از نرم افزاری استفاده می‌کنید، کش جدیدی تولید شده و در پس‌زمینه ذخیره خواهد شد. برای جلوگیری از کند شدن دستگاه باید به صورت مرتب کش اپلیکیشن‌ها را حذف کنید. برخی مشکلات آنر 9 در زمینه کمبود حافظه یا پایین آمدن سرعت و عملکرد به این روش حل می‌شوند. برای این کار کافی است وارد فهرست نرم افزارهای نصب شده در اپلیکیشن تنظیمات شده و بعد از انتخاب برنامه مورد نظر، گزینه Clear Cache را لمس کنید.

مشکلات عدم تشخیص کارت حافظه جانبی در آنر 9

یکی از مشکلات آنر 9 که کاربران زیادی با آن مواجه شده‌اند، عدم شناسایی کارت حافظه بعد از قرار دادنش داخل درگاه مخصوص است. به روش‌های زیر می‌توانید این مشکل را حل کنید.

  • یک مرتبه کارت حافظه را بیرون آورده و بعد از ری‌استارت کردن گوشی، آن را مجددا سر جای خود قرار بدهید.
  • کارت حافظه را داخل یک گوشی هوشمند دیگر یا رم ریدر لپ تاپ و دسکتاپ قرار داده و از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید. حتی اگر کارت حافظه در دیگر دستگاه‌ها جواب داد، همچنان یک کارت دیگر را نیز داخل گوشی خود قرار بدهید. شاید رم اولیه، با دستگاه شما منطبق نیست.
  • در صورتی که اطلاعات مهمی داخل حافظه وجود ندارد، یک مرتبه آن را فرمت کرده و سپس وارد درگاه کنید.
  • اگر مشکل برطرف نشد، باید آن را به یک تعمیرکار مجاز بسپارید، چرا که ایراد سخت افزاری است.

مشکل عدم خروج درگاه سیم کارت آنر 9

برخی کاربران در همان ابتدای خرید گوشی یا بعدها، به مشکل عدم خروج درگاه سیم کارت برخورد کردند. در صورت بروز مشکل در همان ابتدا قادر به قرار دادن سیم کارت برای استفاده از گوشی نبوده و در صورت رخ دادن آن چند ماه بعد از خرید محصول، قادر به تعویض سیم کارت نخواهید بود. برای رفع موضوع، موارد زیر را دنبال کنید:

  • برای خارج کردن درگاه سیم کارت باید از ابزار نوک تیزی که داخل جعبه به صورت پیش‌فرض قرار گرفته است استفاده کنید. نبود آن در جعبه به هیچ عنوان قابل توجیح نبوده و باید این ابزار را از فروشنده طلب کنید.
  • فلز نوک تیز داخل جعبه، شی منحصربه‌فرد و خاصی نبوده و به راحتی قابل جایگزین کردن است. می‌توانید به منظور فشار دادن حفره کنار درگاه سیم کارت برای بیرون آمدن آن، از هر شی نوک تیز دیگری استفاده کنید.
  • هرگز با چاقو یا دیگر ابزارها به جان پورت سیم کارت نیفتاده و آن را به بیرون نکشید. تنها راه بیرون آمدن درگاه، فشار دادن حفره کنار آن است. در صورتی که حتی با فشار دادن ابزار فلزی و نوک تیز داخل جعبه این درگاه خارج نشد، باید گوشی را به یک تعمیرکار مجاز نشان بدهید. هر روشی برای بیرون کشیدن درگاه به آسیب دیدن دائمی آن منجر خواهد شد.

مشکل عدم پاسخ‌گویی نمایشگر آنر 9

از جمله مشکلات آنر 9 که توسط کاربران زیادی گزارش شده، دقت پایین نمایشگر آن در دریافت دستورات لمسی است. برای رفع مشکل موارد زیر را دنبال کنید:

  • یک مرتبه گوشی را ری‌استارت کرده و بعد از روشن دستگاه، وضعیت را بررسی کنید. ممکن است لگ و کندی گوشی، به خاطر قرار گرفتن بخش زیادی از منابع پردازشی در اختیار یک اپلیکیشن مشخص بوده باشد.
  • حین استفاده از گوشی، دستکش نپوشید. در صورت سرد بودن هوا و اجبار برای این کار، حالت Gloves Mode را در تنظیمات نمایشگر فعال کنید. با این کار، حساسیت حسگرهای صفحه نمایش به لمس شدیدا افزایش پیدا می‌کند. برای فعال‌‌سازی باید به مسیر Settings < Smart Assistance < Glove Mode بروید.
  • حین کثیف و مخصوصا خیس بودن انگشتان نمایشگر گوشی را لمس نکنید.
  • از زاویه کناری به صفحه نمایش نگاه کرده و از نبود ذرات گرد و غبار یا هر گونه کثیفی روی آن نظیر لکه‌های روغن اطمینان پیدا کنید.
  • مشکل در برخی مواقع نرم افزاری است. به همین دلیل بد نیست با گشت‌ زدن در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا Reddit گزارش یا عدم گزارش مشکلی مشابه توسط دیگر کاربران گوشی آنر 9 را بررسی کنید.
  • اگر با رعایت موارد بالا مشکل همچنان رفع نشد، باید دستگاه را ریست فکتوری کنید. پیش از این کار یک مرتبه از همه اطلاعاتتان بکاپ تهیه کنید.

مشکل افزایش دمای دستگاه و مصرف زیادی باتری در آنر 9

از بین مشکلات آنر 9 که در این مطلب فهرست شده‌اند، بالا بودن سرعت مصرف باتری و افزایش دمای دستگاه، متداول‌ترین محسوب می‌شوند. کاربران زیادی از گوشی‌های هوشمند خود، مخصوصا پرچمداران، برای اجرای بازی‌های موبایل سه بعدی استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها با وجود داشتن توان پردازشی بالا، مخصوص گیم نبوده و به همین دلیل فاقد سیستم خنک‌کنندگی گوشی‌های گیمینگ هستند، در نتیجه افزایش دما در آن‌ها، حین اجرای برنامه‌های سنگین، طبیعی است. در غیر این صورت گوشی بدون دلیل داغ می‌کند. در این رابطه، به نکات زیر توجه کنید:

  • هرگز از گوشی هوشمند در زمان اتصال آن به شارژر استفاده نکنید. هر چه برنامه اجرا شده در این حالت سنگین‌تر باشد، ریسک انفجار گوشی بالاتر خواهد رفت. اتصال به اینترنت موبایل شدیدا به این موضوع دامن می‌زند. در صورت عدم رعایت این موضوع، مدتی بعد، به خاطر بروز مشکل در مدارهای گوشی، دستگاه وقت و بی‌وقت داغ خواهد کرد.
  • در صورت استریم کردن ویدیو در پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب، به وسیله کاهش رزولوشن تاثیر قابل توجهی روی دمای دستگاه خواهید داشت.
  • وارد تنظیمات شده و بعد از رفتن به قسمت رم، اپلیکیشن‌هایی که حافظه در اختیار گرفته‌اند را بررسی کنید. ممکن است یک برنامه به خاطر بروز مشکل، حتی بعد از بسته شدن، منایع پردازشی در اختیارش را پس نداده باشد. در صورت عدم توانایی برای توقف پردازش مربوط به آن، گوشی را یک مرتبه ری‌استارت کنید.
  • وارد قسمت باتری در تنظیمات گوشی شده و اپلیکیشن‌های دارای بیشترین میزان مصرف باتری را بررسی کنید. اگر نرم افزاری بدون استفاده مستقیم توسط شما، باتری زیادی مصرف می‌کند، به معنی اجرای‌ آن در پس‌زمینه به طور مستمر است. در صورت عدم نیاز آن را حذف کنید.
  • تعداد زیادی از کاربران، با یک مرتبه ریست فکتوری کردن گوشی، به مشکل پایان داده‌اند.

مشکل کندی گوشی آنر 9

با در نظر گرفتن میزان حافظه رم و تراشه قدرتمند آنر 9، کندی آن به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید مشکل را ریشه‌یابی کنید. برای ارزیابی موضوع به نکات زیر توجه کنید:

  • یک مرتبه گوشی را ری‌استارت کرده و سپس وضعیت را بررسی کنید.
  • دستگاه را به صورت مستمر آپدیت کنید. در به‌روزرسانی‌های نرم افزاری، ایرادهای زیادی برطرف می‌شوند. در صورتی که نوتیفیکیشنی مبنی بر وجود آپدیت جدید دریافت نکردید، وضعیت را به صورت دستی چک کنید.
  • در بیشتر گوشی‌های هوشمند از جمله آنر 9 امکان فعال کردن تنظیمات مربوط به توسعه‌دهندگان (Developer Option) میسر است. با ورود به این تنظیمات قادر به غیر فعال کردن انیمیشن‌های اضافی خواهید بود. به این ترتیب در زمان جابه‌جا شدن بین صفحه‌های مختلف یا گشت‌ زدن داخل رابط کاربری، عملیات خیلی سریع‌تر صورت می‌گیرد. برای فعال‌ کردن Developer Option وارد قسمت About Phone در انتهای فهرست گزینه‌های اپلیکیشن تنظیمات شده و هفت مرتبه پشت سر هم روی گزینه Build Number ضربه بزنید. بعد از بازگشت به فهرست اصلی تنظیمات، Developer Option را مشاهده خواهید کرد.
  • اگر در حالت ذخیره نیرو (Power Saving Mode) قرار دارید، در صورت عدم نیاز به ذخیره باتری به خاطر پایین بودن شارژ دستگاه، آن را غیر فعال کنید. در حالت ذخیره نیرو، گوشی با خساست منابع پردازشی را در اختیار برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف قرار می‌دهد تا دوام باتری افزایش پیدا کند!
  • اپلیکیشن‌های زائد را از گوشی حذف کنید. تولید کش، استفاده از رم و استفاده از پردازنده توسط آن‌ها در پس‌زمینه، سبب درگیر شدن بیهوده منابع پردازشی گوشی شما خواهد شد.
  • یک مرتبه گوشی را ری‌استارت کنید. به وسیله این کار حافظه از فایل‌های زائد تخلیه شده و به همان طراوت و پاکیزگی اولیه برمی‌گردد! گرفتن فول بکاپ قبل از ریست فکتوری را فراموش نکنید.

مشکل عدم کارکرد صحیح وای فای آنر 9

از جمله متداول‌ترین مشکلات آنر 9 که بین کاربران دیگر گوشی‌های هوشمند نیز رایج است، عدم امکان اتصال به وای فای محسوب می‌شود. ضعف در دریافت سیگنال و عدم شناسایی یک شبکه وایرلس از دیگر مشکلات مربوط به وای فای تلقی می‌شوند.

  • یک مرتبه روتر بدون سیم و گوشی را ری‌استارت کرده و امکان برقراری اتصال بین آن‌ها را مجددا بررسی کنید.
  • وارد تنظیمات وای فای شده و مک آدرس چیپ کارت وای فای گوشی را بررسی کنید. در ادامه قادر به ارزیابی پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از آن توسط روتر خواهید بود.
  • وارد تنظیمات روتر شده و از مخفی (Hidden) نبودن آن اطمینان پیدا کنید.
  • از حالت ذخیره نیرو خارج شوید. این حالت در برخی مواقع، خودسرانه وای فای را قطع می‌کند.
  • گوشی را یک مرتبه ریست فکتوری کنید.