بیماری کروناویروس هنوز پاندمی نشده، خطر این اتفاق وجود دارد!

بیماری کروناویروس هنوز پاندمی نشده اما خطر این اتفاق وجود دارد!

بیماری کروناویروس که با نام رسمی COVID-19 شناخته می‌شود، از دو ماه گذشته تاکنون جان هزاران نفر را گرفته است؛ در همین رابطه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که ویروس کرونا هنوز به حالت پاندمی نرسیده، اما امکان این اتفاق وجود دارد.

بیماری کروناویروس در اواخر دسامبر گذشته، در شهر ووهان چین شایع شد و از آن زمان تاکنون ده‌ها هزار نفر مبتلا به ویروس در بیش از 29 کشور جهان تحت مراقبت‌های پزشکی هستند. در همین رابطه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تازه‌ترین کنفرانس خود به بحث پاندمی شدن ویروس کرونا در جهان پرداخته است.

پاندمی شدن بیماری کروناویروس

استفاده از اصطلاح پاندمی برای توصیف وضعیت یک بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به طور کلی می‌توان گفت که یک بیماری پاندمی شده در چند کشور و حتی قاره مختلف گسترش یافته و تعداد زیادی از افراد جوامع را به خود آلوده کرده است. سازمان جهانی بهداشت هم که مدتی پیش بیماری کروناویروس را به عنوان یک نگرانی برای سلامت جهانی اعلام کرده بود، در تازه‌ترین اجلاس برگزار شده از پاندمی نبودن ویروس COVID-19 خبر داده است.

در این کنفرانس رئیس WHO، دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus) شخصا حاضر شده بود و بحث پاندمی شدن ویروس کرونا هم از طرف او مطرح شد. گبریسوس گفت که در حال حاضر، فاکتورهایی مثل کیس‌های بسیار زیاد آلودگی یا مرگ در سطح جهانی و یا شیوع غیر قابل کنترل ویروس در قاره‌های جهان در مورد COVID-19 مشاهده نشده و به همین دلیل استفاده از اصطلاح پاندمی برای توصیف وضعیت بیماری کروناویروس زود است. با این وجود پتانسیل چنین اتفاقی هنوز وجود دارد و نمی‌توان گفت که بیماری مورد نظر هیچ‌گاه به این وضعیت نمی‌رسد.

بیماری کروناویروس هنوز پاندمی نشده، خطر این اتفاق وجود دارد!

دکتر تدروس گبریسوس

گبریسوس در اجلاس تازه سازمان بهداشت جهانی گفت که وضعیت کنونی COVID-19 به صورت اپیدمی‌های پراکنده در سطح جهانی بوده و هر کشوری که مواردی از آلودگی به کروناویروس را گزارش کرده، نیازهای متفاوتی از لحاظ مقابله با بیماری دارد. چنین موضوعی دلیلی نمی‌شود که نگرانی در مورد خطر بیماری جدید چینی از بین برود، اما برای نشان دادن بهترین عکس‌العمل ممکن به چنین خطری بهتر است که عموم مردم حقایق تایید شده را دنبال کنند و به داستان‌های هراس‌آور و شایعات دروغین توجهی نکنند.

این مقام بین‌المللی می‌گوید که استفاده از کلمه پاندمی در حال حاضر، نه تنها صحیحی نیست، بلکه باعث ایجاد رعب و وحشت مردم هم می‌شود؛ این در حالی است که باید کشورها، ملت‌ها و گروه‌های مختلف جوامع جهانی به جای تمرکز بر روی اصطلاحات علمی، نگران آماده شده برای مقابله با بیماری کروناویروس باشند. گبریسوس می‌گوید که به کارگیری عبارت پاندمی یا عدم استفاده از آن جلوی ابتلای افراد به ویروس را نمی‌گیرد و جان کسی را نجات نمی‌دهد. در عوض مردم جهان و همچنین مقامات مسئول باید تمام تلاش خود را برای پیشگیری از بدتر شدن اوضاع به کار بگیرند و آمادگی برای پاندمی شدن ویروس COVID-19 هم در سراسر جهان وجود داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. لفظ پاندمی کلن ینی چی؟؟