در مقابل اضطراب و نگرانی‌های اخبار بیماری کرونا چه کاری از ما برمی‌آید؟

اخبار بیماری کرونا شما را مضطرب می‌کنند؟ این مطلب را مطالعه کنید!

اخبار بیماری کرونا یا همان COVID-19 توسط کمتر خبرگزاری و رسانه‌ای پوشش داده نمی‌شوند و مردم بسیاری از کشورهای جهان با نگرانی و هراس گسترش بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما آیا راهی برای مقابله با این نگرانی‌ها وجود دارد؟

اخبار بیماری کرونا که توسط سازمان جهانی بهداشت به نام “COVID-19” اسم‌گذاری شده، تقریبا در تمامی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند و کاربران عادی در کنار مسئولین و کارشناسان در سراسر جهان این اخبار نگران‌کننده را دنبال می‌کنند. چنین خبرهایی بسیاری از افراد را ترسانده و اقشار مختلف جوامع را به فکر آماده شدن برای شرایط بحرانی انداخته است. در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه به بررسی موضوع مقابله با نگرانی بی‌مورد درباره ویروس کرونا بپردازیم؛ با گجت نیوز همراه باشید.

نگرانی‌ها در مورد اخبار بیماری کرونا

گفته شده که به احتمال قوی کروناویروس جدید از طریق خفاش‌ها به انسان منتقل شده و مبدا آن بازار موجودات زنده‌ای بوده که در شهر ووهان (Wuhan) چین قرار دارد. این اتفاق در اواخر سال گذشته میلادی رخ داد و از آن زمان تاکنون، حداقل 2670 نفر در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 81 هزار نفر هم به این بیماری آلوده شده‌اند.

آمار مبتلایان و قربانیان روز به روز بیشتر می‌شود، بازارهای بورس جهانی دچار مشکل شده‌اند و اخیرا مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایالات متحده برای پاندمی شدن ویروس کرونا و شیوع COVID-19 در کشورها و قاره‌های جهان به صورت گسترده، آماده نیست.

اشلی برناردی (Ashley Bernardi)، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در واشینگتن، در مصاحبه‌ای گفته که بخش خبری پروفایل‌های اجتماعی او همانند بسیاری از افرادی که می‌شناسد، پر از اخبار بیماری کرونا بوده و نگرانی در این رابطه روز به روز بیشتر می‌شود.

مادر و خواهر برناردی در کنار دوستانش دائما توصیه‌های مختلف برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را با این کارشناس و دیگر افراد آشنای خود به اشتراک می‌گذارند و هر شخصی که چند خبر از بیماری جدید چینی را می‌خواند و چند پست از کروناویروس را در شبکه اجتماعی مورد علاقه‌اش می‌بیند، خود به خود دچار نگرانی می‌شود.

در مقابل اضطراب و نگرانی‌های اخبار بیماری کرونا چه کاری از ما برمی‌آید؟

متخصصان روانشناسی می‌گویند که ترس‌های ایجاد شده با دنبال کردن اخبار بیماری کرونا به خوبی قابل درک هستند و واکنش افراد دقیقا شبیه رفتاری است که در مواجهه با ناشناخته‌ها بروز می‌کند. با این وجود برخی از افراد بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و به همین دلیل گفته شده که یکی از اقدامات برای جلوگیری از بیشتر شدن نگرانی‌ها،‌ محدود کردن منابع خبری است که شخص آن‌ها را دنبال می‌کند.

ناشناخته‌ها ترسناک‌ترند!

روانشناسان رفتاری توصیه می‌کنند که افراد اخبار ویروس کرونا را تنها از یک یا دو منبع معتبر دنبال کنند و تا حد امکان از پیگیری ماجرا در جاهای دیگر خودداری کنند. باروچ فیشهاف (Baruch Fischhoff)، پروفسوری از دانشگاهی در پنسیلوانیای آمریکا و متخصص ادراک افکار عمومی از ریسک، به تازگی در مصاحبه‌ای گفت که ترس عموم مردم از ناشناخته‌ها بسیار بیشتر از نگرانی آن‌ها در مورد پدیده‌هایی است که در مورد آن‌ها شناخت دارند.

در مورد بیماری کرونا هم دانسته‌های مردم در مقایسه با بیماری شناخته‌شده‌تری مثل آنفولانزا بسیار کمتر بوده و این موضوع باعث می‌شود که نگرانی افراد بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که لازم است؛ وقتی صحبت از ویروس COVID-19 به میان می‌آید، کارشناسان و مخصوصا مردم عادی اطلاع دقیقی از گسترش بیماری ندارند و کسی نمی‌داند که در روزهای آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

در مقابل اضطراب و نگرانی‌های اخبار بیماری کرونا چه کاری از ما برمی‌آید؟

فیشهاف می‌گوید که با وجود اینکه هنوز کسی در آمریکا قربانی ویروس کرونا نشده، نمی‌توان انتظار داشت که آمار تلفات در این کشور همچنان صفر باقی بماند. از طرف دیگر بحث ابتلای افراد و بروز نکردن علائم بیماری در آن‌ها هم پیش می‌آید که نگرانی بسیاری را بیشتر کرده است.

بر اساس صحبت‌های فیشهاف، با اینکه ترس از ناشناخته‌ها واکنشی طبیعی در افراد است و این ترس در طول تاریخ تکامل تضمین کننده بقای انسان‌ها بوده، در مواردی مثل شیوع بیماری کرونا و بیماری‌های دیگری که از خارج از ایالات متحده شایع شده‌اند، بیگانه هراسی (xenophobia) می‌تواند نقشی مخرب در بالا بردن ترس مردم داشته باشد؛ بیماری‌هایی مثل سارس، ایبولا و آنفولانزای مرغی که به دلیل شیوع اولیه در خارج از آمریکا، اطلاعات دقیق و درستی توسط مقامات این کشور در مورد آن‌ها جمع‌آوری نشده بود.

از طرف دیگر چنین شرایطی باعث می‌شود که افراد سودجو به دنبال منفعت‌طلبی خود بیافتند و با انتشار اخبار نادرست و ایجاد ترس و وحشت، از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این مسئله باعث می‌شود که اخبار بیماری کرونا حس بیگانه هراسی افراد را بیشتر کنند و ماجرا پیچیده‌تر از آن چیزی شود که انتظار می‌رود.

برخی افراد بیشتر در خطر هستند

همان‌طور که وضعیت سلامت روحی و شرایط احساسی تمامی افراد یکسان نیست، واکنش اعضای جامعه به اخبار بیماری کرونا و نگرانی‌های این موضوع هم در بین افراد متفاوت است؛ جولی پایک (Julie Pike)، روانشناسی از کارولینای شمالی که در زمینه مشکلات مرتبط با اضطراب و استرس تخصص دارد، در این رابطه می‌گوید که افراد مبتلا به اختلال «استرس سلامتی» بیشتر از بقیه نگران ویروس کرونا می‌شوند.

چنین افرادی معمولا خطرات را بیش از اندازه بزرگ می‌کنند و توانایی جامعه در مقابله با بیماری کرونا را دست‌کم می‌گیرند. یکی از خصوصیات رفتاری این اشخاص پیگیری مداوم اخبار مختلف منتشر شده در ارتباط با چنین موضوعاتی بوده و افراد مورد نظر در تلاش برای آرام کردن خود، به دنبال اطلاعات مختلف منتشر شده از ویروس کرونا می‌گردند؛ تلاشی که تنها باعث بیشتر شدن نگرانی‌ها و بالا رفتن سطح اضطراب آن‌ها می‌شود.

از طرف دیگر، کسانی که در گذشته اتفاقات مشابهی را با بیماری‌هایی مثل سارس (SARS) تجربه کردند هم نسبت به دیگران بیشتر نگران می‌شوند و همچنین، اگر کسی از اعضای خانواده یا نزدیکان این افراد شخصا با مشکلاتی مثل کروناویروس جدید دست و پنجه نرم کند، درگیری احساسی آن‌ها با این ماجرا بیشتر می‌شود.

دست‌ها را بشویید و اخبار بیماری کرونا را محدود کنید!

پایک می‌گوید که اضطراب و ترس ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که مخاطبان خطرات موضوعی مثل شیوع بیماری کرونا را بیش از اندازه جدی می‌گیرند و همچنین توانایی مقابله با این بیماری هم در نظر آن‌ها بسیار ضعیف و محدود است. در چنین شرایطی دنبال کردن اخباری که گسترش ویروس را پوشش می‌دهند و از پیدا نشدن واکسن و درمانی برای بیماری خبر می‌دهند، نگرانی این مخاطبان را چندین برابر می‌کند.

پایک توصیه می‌کند که برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افراد باید مکررا دست و صورت خود را بشویند و از نزدیک شدن به کسانی که علائم بیماری در آن‌ها وجود دارد، خودداری کنند. از طرف دیگر پیگیری اخبار بیماری کرونا به صورت کلی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و مخصوصا کسانی که در نزدیکی محل وجود موارد ابتلا زندگی می‌کنند، باید حتما برای مقابله با بیماری آماده باشند.

در مقابل اضطراب و نگرانی‌های اخبار بیماری کرونا چه کاری از ما برمی‌آید؟

با این وجود بهترین کار برای کم کردن نگرانی‌ها در این رابطه، محدود کردن دسترسی خود به منابع مختلف خبری است که وضعیت COVID-19 را پوشش می‌دهند؛ همچنین باید از اخبار نامطمئنی که منبع انتشار آن‌ها مشخص نیست، دور باشیم و تنها اطلاعات تایید شده و معتبر را دنبال کنیم.

از طرف دیگر فیشهاف می‌گوید که اعضای جامعه باید افراد آسیب‌پذیر و بیماران اختلال‌های اضطرابی را حمایت کنند و به یاد داشته باشند که در زمان وقوع بحران، کنار هم بودن و حمایت از همدیگر در مقایسه با دامن زدن به ترس و اضطراب عمومی، تاثیرات شگفت‌انگیزی در برطرف شدن بحران دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*