رمز دوم پویا

رمز دوم پویا برای بازی‌سازان موبایلی ایرانی چالش‌های فراروانی را به وجود آورد

رمز دوم پویا با هدف جلوگیری از کلاهبرداری‌های حوزه پرداخت اینترنتی به اجرا رسید، اما این طرح چالش‌های متعددی را برای بازی‌سازان موبایلی ایرانی به همراه داشت.

بانک مرکزی در راستای جلوگیری از کلاهبرداری‌های حوزه پرداخت اینترنتی به‌ویژه فیشینگ طرح رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف را به اجرا در آورده است، اما این طرح برای بسیاری از کسب‌وکارها چالش‌های زیادی را به همراه داشت؛ برای مثال دریافت رمز دوم پویا برای کاربران به یک دغدغه تبدیل شده که نتیجه آن عدم تمایل کاربران به پرداخت‌های آنلاین است. چنین موضوعی باعث می‌شود کسب‌وکارهای این حوزه از جمله بازی‌سازان موبایلی ایرانی با ضرر زیادی مواجه شوند.

کاهش شدید تراکنش‌های درون بازی

بر اساس گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و طبق آمارهای منتشر شده، در سراسر جهان بیش از 80 درصد کل فرآیند صنعت بازی به شکل درون پرداخت بوده و این فرایند باعث می‌شود روند انجام بازی تسریع پیدا کند. طبق آخرین پایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (واحد دایرک) در پایان سال 96، از تمامی 32 هزار بازی در کافه بازار، فقط 7 درصد قابلیت درون پرداخت داشتند. از سویی طبق اعلام کارشناسان این حوزه، در ایران همان روش پرداخت با رمز دوم ثابت نیز باعث کاهش شانس پرداخت می‌شد که هم‌اکنون این روش به واسطه طرح رمز دوم پویا سخت‌تر شده است.

ضربه رمز دوم پویا به صنعت بازی‌سازی ایران

بازی‌های موبایلی را باید قلب صنعت بازی‌سازی ایرانی دانست. در همین راستا طبق آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (واحد دایرک) در پایان سال 96، حدود 14 درصد از کل بازار بازی‌های ویدیویی به بازی‌های داخلی تعلق داشته و بیش از 75 درصد از آن نیز به بازی‌های موبایلی مربوط می‌شد. در واقع بازی‌های موبایلی باعث رونق این صنعت می‌شود و استفاده از رمز دوم پویا باعث شد رونق این این صنعت با اختلال روبه‌رو شود.

فروش بازی‌های پرفروش کاهش پیدا کرد

در خصوص تاثیر رمز دوم پویا بر روی کسب وکارهای اینترنتی در حوزه بازی‌های ایرانی، مدیران سه شرکت بازی‌سازی ایرانی کوییز آو کینگز، آمیرزا و پسرخوانده توضیحاتی را ارائه کردند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

امیرحسین ناطقی، مدیرعامل کوییز آو کینگز که مدتی است به دلیل طرح رمز دوم یکبار مصرف با مشکلات زیادی مواجه شده است عنوان کرد:

حدود 30 درصد از حجم خرید روزانه این شرکت به دلیل استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف ظرف مدت یک هفته کاهش یافت. همچنین با کاهش چشمگیر میزان تراکنش‌ها از 3000 به 2000 تراکنش مواجه شدیم و این فرایند طی 4 هفته گذشته که از اجرای رمز دوم پویا می‌گذرد ادامه دارد و فقط کمتر از 10 درصد بازگشت داشته‌ایم. این شرکت با عملکرد یک سال خود توانست به رشد خوبی دست پیدا کند، اما اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد و به صورت روزانه متضرر می‌شود. اگر هم‌اکنون نحوه انجام تراکنش‌ها همانند گذشته شود، ضرر یک ماه اخیر ما قابل جبران خواهد بود، اما اگر بخواهیم کاهش 30 درصدی درآمد شرکت را ظرف مدت یک هفته جبران کنیم، بسیار سخت خواهد بود.

شهریار ازهاریان‌فر، عضو هیئت‌مدیره اپلیکیشن آمیرزا نیز در این خصوص بیان کرد:

تراکنش‌های کاربران از فروشگاه‌های آنلاین بازی همزمان با اجرای طرح رمز دوم پویا به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد؛ چراکه این طرح باعث شد فرآیند خرید برای کاربران دشوار شود و تعداد خریدهای ناموفق افزایش پیدا کند. همچنین در مناطقی که پوشش شبکه‌ای ضعیف است، پیامک رمز یکبار مصرف به خریدار به خوبی ارسال نمی‌شود.

محمد زهتابی، بنیان‌گذار بازی آنلاین پسرخوانده در این مورد اظهار کرد:

نرخ موفقیت تراکنش‌ها به واسطه اجرای طرح رمز دوم پویا کاهش پیدا کرده است که البته این کاهش‌ها در گذشته در برخی مقاطع کوتاه رخ می‌داد، اما نسبت به میانگین بلندمدت حدود 5 تا 25 درصد با افت مواجه شده و به کمترین سطح طی 6 ماه اخیر رسیده است. طبق نمودار، نرخ موفقیت تراکنش‌ها نسبت به تعداد آن بعد از اجرای رمز دوم یکبار مصرف در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

مشکلات خرید برای کاربران مسن

ازهاریان‌فر در این مورد بیان کرد با توجه به اینکه اغلب خریداران ما را افراد مسن تشکیل می‌دهند، از این رو این افراد به دلیل این که در خصوص استفاده از رمز پویا اطلاعاتی ندارند، از خرید منصرف شده که همین موضوع کاهش خریدها را به همراه دارد. به طور کلی این که کاربران با رمز دوم یکبار مصرف هماهنگ شوند کمی زمان‌بر خواهد بود.

راه‌حل چیست؟

ازهاریان‌فر در خصوص راهکارهای این حوزه بیان کرد یکی از راهکارها انجام فرآیند خرید فقط با یک کلیک است. وی افزود در درگاه‌های بازار و مارکت‌های معتبر می‌توان این امکان را قرار داد تا کاربران اطلاعات بانکی خود را در سیستم ذخیره کنند تا در زمان خرید یک پکیج، با یک کلید بتوانند فرآیند خرید را انجام دهند. ازهاریان‌فر در ادامه افزود یکی دیگر از راهکارها این است که سقف خرید با رمز دوم یکبار مصرف را افزایش دهند یا استفاده از آن اختیاری شود.

عضو هیئت‌مدیره اپلیکیشن آمیرزا در ادامه بیان کرد یکی دیگر از راهکارها این است که در درگاه بانکی اطلاعیه‌ای نوشته شود مبنی بر این که خرید شما کمتر از 100 هزار تومان است و می‌توانید آن را با رمز دوم ثابت خود انجام دهید. وی در پایان خاطرنشان کرد می‌بایست آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده در مورد استفاده از رمز دوم پویا توسط بازی‌سازان انجام شود تا میزان تراکنش‌های کاربران افزایش پیدا کند که البته این موضوع برای تیم سازنده بازی هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت.