طرز تهیه مواد ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب آتی باکتریال برای مقابله با کرونا

طرز تهیه مواد ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب برای مقابله با کرونا

تهیه مواد ضدعفونی کننده برای تمیز نگه‌داشتن دست‌ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، یکی از مسائل مهم چند روز اخیر بوده که با وجود کمبود این مواد در داروخانه‌ها، قصد داریم تا طرز تهیه آن‌ها را در منزل یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

تهیه مواد ضدعفونی کننده از داروخانه‌ها و مغازه‌هایی که لوازم بهداشتی می‌فروشند، چندان کار راحتی نیست؛ با وجود شیوع بیماری کرونا یا همان کووید 19 (COVID-19) و نگرانی عموم مردم کشورهای جهان از ابتلا به این بیماری، محصولاتی مثل ژل‌های آنتی باکتریال در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت نمی‌شوند و عده‌ای از انبارداران هم این محصولات را در کنار ماسک‌های تنفسی احتکار می‌کنند. در همین رابطه قصد داریم تا طرز تهیه ژل‌های ضدعفونی کننده در منزل را با هم یاد بگیریم. با گجت نیوز همراه باشید.

با وجود اینکه متخصصان سلامت اعلام کرده‌اند که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا افراد سالم نیازی به پوشیدن ماسک‌های بهداشتی ندارند، این ماسک‌ها و ژل‌های آنتی باکتریال جزو اولین اقلامی بودند که با شیوع کرونا و گسترش این ویروس به تعداد زیادی از کشورهای جهان، کمیاب شدند. محصولاتی که تا چند ماه پیش با قیمت‌های معمولی و به هر مقداری برای فروش عرضه می‌شدند، هم‌اکنون یا اصلا یافت نمی‌شوند، یا اگر کسی موفق به پیدا کردن محصولات شد، انتظار می‌رود که قیمت آن‌ها چندین برابر حالت عادی باشد.

طرز تهیه مواد ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب آتی باکتریال برای مقابله با کرونا

تمامی این‌ها باعث شده تا بسیاری از افراد به فکر گزینه دیگری بیافتند؛ تهیه مواد ضدعفونی کننده در خانه و با استفاده از مواد اولیه‌ای که دسترسی به آن‌ها ساده‌تر است. میریام وارمن (Miryam Wahrman)، پروفسور بیولوژی دانشگاه ویلیام پترسون که در مورد راه‌های مقابله با میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در زندگی روزمره کتابی نوشته، در مصاحبه‌ای تلاش کرده که به ما ساختن ژل‌های آنتی باکتریال و مواد ضدعفونی کننده را آموزش دهد.

تهیه مواد ضدعفونی کننده در منزل

وارمن می‌گوید که مهم‌ترین ماده اولیه مورد نیاز، الکل است؛ الکل ایزوپروپیل (isopropyl) یا همان الکل رابینگ و یا اتیل (ethyl) که در مشروبات الکلی وجود دارد. نکته مهم این است که ترکیب مورد استفاده باید حاوی حداقل 60 درصد الکل باشد و تنها با آغشته کردن سطح پوست یا هر سطح دیگری به ماده مورد نظر و صبر کردن تا زمانی که سطح خشک شود، برای ضدعفونی کردن محل کافی است.

همان‌طور که این متخصص زیست شناسی اظهار کرده، مهم‌ترین بخش در تهیه مواد ضدعفونی کننده استفاده از الکل است و بدون این ماده اولیه، ژل مورد نظر چه به صورت محصولاتی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و یا به صورت محصولات خانگی، تاثیر پاک‌کنندگی نخواهد داشت.

وارمن پیشنهاد می‌کند که با اضافه کردن آلو ورا به ترکیب الکل مورد استفاده، می‌توان ماده تمیزکننده مورد نظر خود را رقیق‌تر کرده و استفاده از آن را برای پوست راحت‌تر کرد؛ با این حال مواد اضافه شده به ترکیب نباید باعث شوند که میزان الکل از 60 درصد کمتر شود، چون در این صورت تاثیر پاک‌کنندگی ترکیب از بین می‌رود. همچنین مرطوب کردن پوست به وسیله مرطوب‌کننده‌های بهداشتی، بعد از پاک کردن پوست با الکل، مشکلی ندارد.

کارشناسان دیگر هم توصیه کرده‌اند که می‌توان با اضافه کردن دو پیمانه الکل ایزوپروپیل 91 درصد و یک پیمانه آلو ورا، یک ژل آنتی باکتریال خانگی درست کرد و با اضافه کردن 8 تا 10 قطره روغن معطر، محصول خانگی ساخته شده را خوشبو کرد.

البته از مدتی پیش متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) و بسیاری از کارشناسان سراسر جهان گفته‌اند که بهترین راه برای تمیز کردن دست‌ها از آلودگی و پیشگیری از بیماری کرونا شستن مکرر و صحیح دست‌هاست. تهیه مواد ضدعفونی کننده و استفاده از ژل‌های آنتی باکتریال تنها در صورتی که آب و صابون در دسترس نباشد، به عنوان گزینه بعدی برای پاک کردن سطوح و دست‌ها پیشنهاد شده است.

وارمن هشدار می‌دهد که ژل‌های ضدعفونی کننده با وجود از بین بردن حجمی از باکتری‌ها، این عوامل بیماری‌زا را از پوست پاک نمی‌کنند و مهم‌ترین راه برای اطمینان از تمیز بودن دست‌ها، شستن آن‌ها با آب و صابون، حداقل به مدت 20 تا 30 ثانیه است.

تهیه دستمال‌ مرطوب ضدباکتری

محصولاتی که در داروخانه‌ها به عنوان دستمال مرطوب‌کننده به فروش می‌رسند هم مثل ژل‌های آنتی باکتریال پایه الکل هستند و از این ماده به عنوان تمیزکننده اصلی خود استفاده می‌کنند. وارمن می‌گوید که برای تهیه دستمال مرطوب خانگی تنها کافی است که یک پارچه تمیز یا دستمال‌کاغذی را به الکل طبی یا موادی که حداقل 60 درصد الکل دارند آغشته کنیم و هر سطحی که مدنظر است را با آن پاک کنیم.

این متخصص زیست شناسی می‌گوید که حتی قبل از گسترش بیماری کووید 19 در اواخر سال میلادی گذشته، او عادت داشته که تلفن همراه و وسایل دیگری مثل کنترل تلویزیون خود را به صورت روزانه با دستمال‌های مرطوب تمیز کند. در حالی که استفاده از آب و صابون بهترین گزینه برای میکروب‌زدایی از سطوح در نظر گرفته می‌شود، وسایلی مثل تلفن‌های همراه را نمی‌توان با آب و صابون شست و به همین دلیل مجبور هستیم که آن‌ها را با دستمال‌های ضدعفونی کننده پاک کنیم.