زندگی در قرن 21

تصاویری دیدنی از آنچه گذشتگان درباره زندگی در قرن 21 تصور می کردند

زندگی در قرن 21 از دید مردمی که حدود پنج سال یا قبل‌تر زندگی می‌کردند، چطور رویاپردازی می‌شد؟ همانطور که ما چشم‌اندازی از آینده در ذهن ترسیم کرده‌ایم، آن‌ها نیز تصوراتی درباره دوران کنونی داشتند!

بشر همواره به دنبال پیشرفت بوده و سال‌ها جلوتر را نظر می‌گیرد. به عنوان نمونه، بر اساس آن چه در فیلم‌های تخیلی دیده می‌شود، آینده از نظر انسان‌های کنونی شامل گسترده شده استفاده از ربات‌ها و ایجاد مسیرهای تردد هوایی به جای تردد روی زمین است. برای آینده تصورات و توهمات نامحدودی می‌توان داشت، چرا که تکنولوژی‌ها و ابزارهای متداول امروزی، روزی در صورت مطرح شدن، خنده دیگران را در پی داشتند.

اما این مرتبه به جای رویاپردازی درباره آینده، قضیه را طور دیگری ارزیابی می‌کنیم. به این ترتیب بهتر می‌توان به نزدیک بودن تصورات خود از آینده به واقعیت و امکان‌پذیر بودن آن‌ها پی برد؛ زندگی در قرن 21 از دید انسان‌هایی که در دهه 1950 میلادی (60 الی 70 سال پیش) زندگی می‌کردند، چگونه بود؟ به عبارتی آن‌ها، زمانی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم را چطور در ذهن تصور می‌کردند؟

زندگی در قرن 21 از دیدگاه انسان‌های 60 سال پیش

تصاویر زیر نشان می‌دهد برخی تصورات مردم درباره چگونگی زندگی در قرن بیست و یکم منطقی نبود! به عنوان نمونه امروز هیچ فردی منزل خود را با استفاده از یک شلنگ آب قطور و پرفشار تمیز نمی‌کند! انتظار نداریم در آینده دور یا نزدیک نیز چنین اتفاقی رخ بدهد!

برخی ایده‌های آن‌ها، هنوز هم توسط ما، در عصر حاضر، رویاپردازی شده و دنیای تکنولوژی به دنبالشان است. البته این ایده‌ها در مقایسه با قبل، دیگر تخیلی به نظر رسیده و بیشتر رنگ و بوی ایده‌ای قابل پیاده‌سازی به خود گرفته‌اند. به عنوان نمونه باید به تصور مردم 60 سال پیش درباره آرایش سر و صورت انسان‌ها به دست ربات‌ها در دوران کنونی اشاره کرد.

عکس‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، توسط افرادی در دهه 1950 یا بعد از آن ترسیم شده یا از فیلم‌هایی همچون Back to the Future الهام گرفته شده‌اند. رو به روی هر عنوان، زمان مطرح شدن ایده نوشته شده است.

اتاق نشین (دهه 1950 میلادی)

زندگی در قرن 21

برای بهبود سبک زندگی، چه‌ ایده‌ای برای تغییر در اتاق نشیمن منزل خود دارید؟ به عنوان مثال می‌توان به خلق شدن ربات‌های جدید با توانایی ارائه کمک در زمینه‌های مختلف یا ارائه گجت‌های کاربردی بیشتر برای تمام هوشمند شدن خانه اشاره کرد. هر فرد، ممکن است ایده‌ متفاوتی در این رابطه داشته باشد. از نظر نویسنده مجله علمی – تخیلی Popular Mechanics، والدمار کامفرت (Waldemar Kaempffert)، ضد آب شدن مواد مورد استفاده در ساخت همه لوازم قرار گرفته در اتاق نشیمن، دستاورد انسان‌ها در عصر کنونی بود!

در یکی از مطالب این مجله، با اشاره به شخصیتی خیالی گفته شد این فرد، که در سال 2000 زندگی می‌کند به راحتی شلنگ را دست گرفته و روی همه اشیای واقع در اتاق نشیمن با شدت آب می‌پاشد. به عقیده این نویسنده، تمامی اشیا در سال 2000 از پلاستیک ساخته شده یا نوعی لایه مقاوم در برابر نفوذ آب روی آن کشیده می‌شود.

به تصور نویسنده، خشک کردن لوازمی که چند دقیقه قبل آب را با فشار روی آن‌ها گرفته بودید، مشکل‌ساز نیست. خیلی سریع آب روی قسمت مشخصی از خانه، مثلا وسط اتاق نشیمن، جمع شده و به وسیله گرفتن باد گرم روی آن، آب را سریعا بخار خواهید کرد.

هر ایده، با در نظر گرفتن یک نیاز مطرح می‌شود. به نظر در دهه 1950، گردگیری با استفاده از جاروهای دستی برای خانم‌های خانه‌دار یک معضل بود. در حال حاضر کمتر فردی، مگر در صورت دیوانگی، شلنگ آب پرفشار را به سمت همه لوازم منزل خود می‌گیرد! آیا شما دوست دارید همه لوازم منزل از پلاستیک یا دیگر مواد دافع آب طراحی شده و قادر به شستن منزل با فشار آب باشید؟

آشپزخانه (دهه 1960 میلادی)

زندگی در قرن 21

والدمار کامفرت درباره ظاهر آشپزخانه‌های آینده در مقاله‌ای دیگر اظهار نظر کرد. زندگی در قرن 21 از دیدگاه این نویسنده، تماما درگیر با پلاستیک بود! بر اساس رویاپردازی این نویسنده، خانم‌ها به لطف وجود پلاستیک‌هایی مخصوص با قابلیت از بین رفتن در مقابل آب داغ، از شستشوی مداوم ظرف‌ها بی‌نیاز می‌شوند.

یک شرکت سازنده لوازم خانگی در دهه 1960، ایده جالب‌تری داشت. ایده این شرکت، شستشوی ظرف‌ها با استفاده از امواج مافوق صوت بود! شرکت Frigidaire اینترنت اشیای امروزی را تصور می‌کرد، زمانی که همه اشیای منزل به نوعی به یکدیگر اتصال پیدا کرده و داده بین هم جابه‌جا می‌کنند. از طریق این سیستم فرد قادر است از هر جای دنیا، کنترل لوازم منزلش را به دست بگیرد.

اتاق خواب (دهه 1960 میلادی)

زندگی در قرن 21

جو کولومبو (Joe Colombo) به عنوان یک طراح، به سیستم‌های سیال و انطباق‌پذیر علاقه زیادی داشت. او در یک طرح به نام Futuristic Habitat، ظاهر منازل در زندگی در قرن 21 را بازسازی کرد. این خانه از یک اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خوابی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید تشکیل می‌شود. این اتاق خواب سلول شب (Night Cell) نام داشت.

در بالای رخت خواب، دستگاهی با توانایی کنترل وضعیت هوای اتاق قرار گرفته است. اتاق خواب به تصویر کشیده شده در تصویر بالا، در یک ویدیو که جو کولومبو خود درونش ایفای نقش می‌کرد، ساخته شد.

اتاق بازی (دهه 1960 میلادی)

زندگی در قرن 21

ایده پائول الکساندر (Paul Alexander) از اتاق‌های بازی آینده، تلفیقی از تکنولوژی با طبیعت بود. شغل الکساندر، ارائه طرح‌های تخیلی به مجلات مختلف بود. او در اوج دوران کار خود، به عنوان یکی از بهترین هنرمندان گجتی شناخته می‌شد. الکساندر پائول بعد از متداول شدن ترسیم طرح‌ با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری، خود را بازنشسته کرد.

سرویس بهداشتی (دهه 1980 میلادی)

زندگی در قرن 21

در دهه 1980، تیم فلتری (Tim Flattery) و ادوارد ایث (Edward Eyth) مسئول رویاپردازی درباره سبک زندگی در قرن 21 ، به طور ویژه سال 2015، به منظور ساخت فیلم Back to the Future II بودند. آن‌ها در این مسیر تلاش کردند ایده‌پردازی‌شان، از نظر انسان‌هایی که در سال 2015 زندگی می‌کنند، احمقانه به نظر نرسد!

در تصویری که آن‌ها از یک سرویس بهداشتی در سال 2015 ترسیم کردند، دیوارهای اطراف با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری و همچنین تجهیزات پزشکی پر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. واقعا رویاهای دیروز شدن یک چیز معمولی و رویاهای امروز شدن ارزو

  2. عینک های شبیه گوگل گلس و پرینتر 3 بعدی نقش پرنگی در اینده خواهند داشت

  3. اونها پیشبینى شون ابزارهاى مکانیکىِ پیشرفته بوده و ما حالا مابه نانوتکنولوژى و رباتیک و فضا رسیدیم ،
    با جهشى که پیش اومده و احیاناً باز هم اتفاق خواهد افتاد آینده فراتر از تصور خواهد بود

  4. اینکه درزمان حاظر به خاطر 4تا مو بکننت تو ون عمرا به ذهن هیچکدومشون نمیرسید