توسعه فروشگاه اپ گالری

هواوی با هدف توسعه فروشگاه اپ گالری سود بیشتری به توسعه‌دهندگان می‌دهد

توسعه فروشگاه اپ گالری به طور جدی در دستور کار هواوی قرار گرفت. AppGallery فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی گوشی های هواوی بوده و به رقیبی جدی برای اپ استور و گوگل پلی استور تبدیل خواهد شد.

بعد از تحریم هواوی توسط آمریکا، بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی که به عنوان دومین گوشی‌ساز بزرگ دنیا نیز شناخته می‌شود، دیگر قادر به همکاری با شرکت‌های آمریکایی نخواهد بود. این در حالی است که هواوی در سال 2018، یازده میلیارد دلار خرج زنجیره تامین خود در شرکت‌های آمریکایی کرد. غول‌ چینی برای جبران خسارت‌ها، باید زودتر اکوسیستم نرم افزاری اختصاصی خود را گسترده‌تر کند، به همین دلیل تمرکز زیادی روی توسعه فروشگاه اپ گالری دارد.

یکی از اولین شرکت‌هایی که به تحریم هواوی واکنش نشان داد گوگل بود. این شرکت به ظاهر از اتفاقات اخیر ناراحت بوده و خود را مجبور به پیروی از تصمیم‌های دولت ایالات متحده آمریکا خطاب می‌کند، اما در عمل، سریع‌تر از دیگر شرکت‌ها همکاری با گوشی‌ساز چینی را قطع کرد. با وجود متن باز بودن پلتفرم اندروید، بدون استفاده از Google Play Services امکان استفاده از مهمترین اپلیکیشن‌های اندروید همچون جیمیل، گوگل مپس، گوگل درایو و از همه مهمتر، گوگل پلی استور، فروشگاه نرم افزاری اندروید، وجود ندارد.

چندی پیش دلایل تحریم هواوی از زبان گوگل تشریح شد. این شرکت آمریکایی اعلام کرد گوشی‌های هوشمند هواوی که از اردیبهشت 1398 به بعد تولید شده‌اند، حق دسترسی به خدمات گوگل را نخواهند داشت. با وجود این محدودیت‌ها، شرکت چینی هنوز گوشی اندرویدی تولید می‌کند، چرا که راه‌هایی برای نصب اپلیکیشن‌ های گوگل روی گوشی های هواوی وجود دارد، هر چند به عقیده گوگل سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور برای کاربران هواوی ایمن نیست.

در اصلی‌ترین بازار هواوی، کشور چین، قطع همکاری با گوگل تاثیر چندانی نداشت، چرا که از مدت‌ها قبل استفاده از بیشتر اپلیکیشن‌های گوگل توسط دولت چین ممنوع اعلام شده بود. با این حال عدم امکان بهره بردن از اپلیکیشن‌های گوگل، مخصوصا نداشتن دسترسی به فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی استور، تاثیر قابل توجهی روی تصمیم کاربران برای خرید گوشی‌های هواوی در کشورهای دیگر داشته است.

البته، کاربران چینی که هواوی را قربانی سیاست‌های غلط دونالد ترامپ قلمداد می‌کنند، پشتیبانی بسیار خوبی از این شرکت کردند، به طوری که Huawei با فروش 240 میلیون گوشی هوشمند در سال 2019، با اختلاف زیاد نسبت به اپل، در رده دوم پرفروش‌ترین گوشی‌سازان قرار گرفت.

تمرکز روی توسعه فروشگاه اپ گالری

با این حال هواوی نمی‌تواند تا ابد متکی به بازار چین بماند. این محدودیت‌ها، شرکت را به توسعه اکوسیستم و پلتفرم نرم افزاری منحصربه‌فرد خود تشویق کرد. بعد از توسعه اولین سیستم عامل از پلتفرم هارمونی او اس، نوبت به توسعه Huawei Mobile Services (جایگزین Google Play Services) و فروشگاه AppGallery (جایگزین Google Play Store) رسید. قرار است گوشی‌های پرچمدار خانواده P40 به صورت پیش‌فرض همراه با هواوی موبایل سرویسز و فروشگاه نرم افزار اپ گالری عرضه شوند.

بزرگترین شرکت گوشی‌ساز چینی، با هدف تشویق بیشتر توسعه‌دهندگان به فعالیت در فروشگاه اپ گالری به منظور سرعت بخشیدن به توسعه آن اعلام کرد سهم بیشتری از فروش اپلیکیشن‌هایشان در فروشگاه یاد شده به آن‌ها تعلق می‌گیرد. قانون دریافت سود بیشتر، تنها شامل فروش اپلیکیشن خارج از چین می‌شود.

توسعه فروشگاه اپ گالری

دو شرکت اپل و گوگل، 30 درصد سود حاصل از فروش‌ درون برنامه‌ای و اشتراک اپلیکیشن‌ها (در اپ استور و گوگل پلی استور) را برداشت می‌کنند. برای برخی اشتراک‌ها، این درصد با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. هواوی نیز از سود حاصل از فروش بیشتر نرم افزارها در فروشگاه اپ گالری 30 درصد برای خود برمی‌دارد، اما توسعه‌دهندگانی که تا قبل از 30 ژوئن 2020 (10 تیر 1399) قرارداد همکاری دو ساله با هواوی امضا کنند، به جای 70 درصد، سود بیشتری دریافت خواهند کرد. از ماه آینده، امکان عقد قرارداد دو ساله با هواوی به منظور استفاده از این طرح میسر می‌شود.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های آموزشی، در سال اول 100 درصد سود حاصل از فروش آن‌ها در فروشگاه اپ گالری را دریافت خواهند کرد. برای دوازده ماه بعدی، سودشان به 90 درصد کاهش پیدا می‌کند. بعد از اتمام قرارداد دو ساله، سود توسعه‌دهندگان 80 درصد باقی خواهد ماند.

سازندگان بازی در صورت کمک به توسعه فروشگاه اپ گالری به جای 70 درصد، 85 درصد سود را به جیب خواهند زد. نرم افزارهای قرار گرفته در سایر دسته‌بندی‌ها، طی سال اول قرارداد 100 درصد سود را به جیب توسعه‌دهندگان سرازیر می‌کنند. این میزان در سال دوم به 85 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بعد از اتمام دو سال، میزان سود به همان 70 درصد برمی‌گردد.

در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی همچون اسنپت چت و ردیت را می‌توان در فروشگاه اپ گالری پیدا کرد، اما هنوز جای خالی برخی نرم افزارهای محبوب و بزرگ احساس می‌شود. باید دید پیشنهاد همکاری هواوی چقدر توسعه‌دهندگان را به همکاری با این شرکت برای توسعه فروشگاه اپ گالری تشویق می‌کند.

هیچ نشانه‌ای دال بر تصمیم آمریکا برای برداشتن تحریم‌های هواوی وجود ندارد، به همین دلیل هواوی همچنان به توسعه پلتفرم نرم افزاری خود ادامه خواهد داد. این شرکت اعلام کرد حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، همچنان دست از توسعه هارمونی او اس و اپ گالری برنمی‌دارد، چرا که به آمریکا بی‌اعتماد شده و احتمال اعمال مجدد تحریم‌ها در آینده را در نظر می‌گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*